آموزش

روغن زیتون تلخ مصرف کنیم یا نه؟ همه چیز درباره روغن زیتون اصل

روغن زیتون تلخ

روغن زیتون یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌های گیاهی در سبد غذایی مردم جهان محسوب می‌شود. زیستگاه اصلی درخت زیتون در نواحی ساحلی مدیترانه است. میوه‌های این گیاه پرخاصیت به صورت خام قابل مصرف هستند. علاوه بر آن، بیشتر افراد طرفدار روغن‌های ارگانیک از روغن زیتون برای پخت و پز یا درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کنند.  عطر و طعم روغن زیتون نشان‌دهنده میزان کیفیت آن است. آیا شما برای مصرف روغن زیتون تلخ در سالاد و غذاها با مشکل روبرو شده‌اید؟ چه راهکاری برای این موضوع وجود دارد؟ دلیل تلخ بودن روغن زیتون چیست؟ با ادامه مطلب همراه زرگون باشید.

روغن زیتون به خاطر دارا بودن انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب تک غیر اشباع و املاح معدنی در فهرست روغن‌های سالم و مغذی قرار گرفته است. روغنی خالص که در کاهش ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی – عروقی، ناراحتی‌های دستگاه گوارش، عوارض پوست و مو، افسردگی، آلزایمر، دیابت، فشار خون بالا، افزایش یا کاهش وزن نامتعادل، پوکی استخوان، دردهای عضلانی و … نقش بسزایی دارد.

با مصرف روغن زیتون مرغوب شاید دچار این اشتباه شوید که فاسد بوده یا خواص مفید آن از بین رفته است. باید این نکته مهم را به شما یادآور شویم که طعم روغن زیتون تلخ به خاطر آنتی اکسیدان و ترکیبات پلی فنلی موجود در آن می‌باشد. به طور کلی روغن زیتون دارای طعم و مزه تلخ، گس، تند و فلفلی است.

۲ روش تشخیص روغن زیتون اصل

شاید بسیاری از مصرف کنندگان درباره ویژگی‌های روغن زیتون مرغوب اطلاعات کاملی نداشته باشند. با دو شیوه آسان می‌توانید به راحتی روغن زیتون اصل را از نوع بی کیفیت آن تمیز دهید.

۱- مزه و طعم روغن زیتون را بررسی کنید.

تست کردن طعم و مزه، بهترین روش تشخیص روغن زیتون اصل است. یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون را بر روی سطح زبان خود پخش کرده و بعد آن را میل کنید. اگر طعم روغن زیتون تلخ و تند بود یا کمی سوزش را در ناحیه گلو احساس کردید. به شما این اطمینان را می‌دهیم که روغن زیتون خریداری شده خالص و سالم است. البته در برخی موارد حالت گسی و خشکی در دهان هم حس می‌شود. با این اوصاف، روغن زیتون تلخ و تند، نشان از کیفیت خوب بوده و مصرف آن بلامانع می‌باشد.

۲- عطر و بوی روغن زیتون تست شود.

با استفاده از حس بویایی می‌توان به راحتی سطح کیفیت روغن زیتون اصل را تشخیص داد. ابتدا مقدار کمی از روغن زیتون را در دهان خود بریزید. مایع روغن را به شکل قرقره کردن درون دهان خود چرخانده و هوای آن را ببلعید. یادتان باشد که اصلاً روغن زیتون را نخورید. با استشمام بوی این روغن گیاهی می‌توان به اصل بودن آن پی برد. اگر روغن زیتون تهیه شده بوی ترشیدگی، ماندگی یا کپک بدهد. به این نتیجه برسید که نامرغوب و غیر خالص است.

روش دیگر تست عطر و بوی روغن زیتون تلخ، استفاده از یک فنجان کوچک است. بعد از ریختن مقدار کمی از روغن زیتون در این ظرف، آن را با نایلون یا پارچه تمیز به طور کامل بپوشانید. برای چند دقیقه فنجان را در میان دست‌هایتان قرار دهید. این کار تا زمانی ادامه یابد که با سطح دمای بدن‌تان یکسان شود. در مرحله آخر، بوی روغن زیتون را با نفسی عمیق استشمام کنید. در صورتی که روغن زیتون خریداری شده، اصل و مرغوب باشد احتمالاً از تلخی آن به سرفه خواهید افتاد.

متأسفانه برخی از تولیدکنندگان غیر حرفه‌ای از اسانس‌های بو برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده می‌کنند. بهترین حالت برای انتخاب روغن زیتون مرغوب طعم تلخ آن و دارا بودن بوی سبزی تازه مانند کاهو یا گوجه فرنگی است.

۶  نکته مهم قبل از خرید روغن زیتون اصل

روغن زیتون دارای انواع مختلفی است. روغن زیتون فرابکر، بکر، تصفیه شده بی بو، لامپانت و روغن تفاله زیتون. در فرآیند تولید روغن زیتون فرابکر و بکر، هیچ گونه نگهدارنده و افزودنی شیمیایی استفاده نمی‌شود. تولیدکنندگان با انتخاب دانه‌های درشت و سالم زیتون بدون عمل تصفیه شدن و گرمادهی، روغن زیتون فرابکر و بکر را برای مصارف آشپزی و درمانی با بسته‌بندی‌های مخصوص وارد بازار فروش می‌کنند. اگر بخواهید روغن زیتون تولید شده با معیارهای استاندارد انجمن بین‌المللی را تهیه و نگهداری کنید باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • مشخصات محصول از جمله نام تجاری، آدرس، تلفن، شماره سری ساخت، پروانه ساخت، جدول ارزش غذایی، کشور تولید کننده، علامت استاندارد، زمان برداشت، تاریخ انقضا، مدت ماندگاری، وزن خالص و قیمت را مورد بررسی قرار دهید.
  • از خرید بطری‌های پلاستیکی و فلزی، تاریخ مصرف گذشته، کپک زده یا ترشیده خودداری کنید. بطری‌های شیشه‌ای با رنگ زرد کهربایی تیره، بهترین نوع بسته بندی روغن زیتون به شمار می‌روند.
  • تا جایی که امکان دارد بطری‌هایی که در ویترین فروشگاه یا مغازه جلوی نور مستقیم خورشید قرار گرفته‌اند را انتخاب نکنید. گرما و تابش نور باعث از بین رفتن خواص مفید روغن زیتون اصل می‌شود.
  • از نگهداری روغن زیتون در مکان‌های گرم مانند پشت پنجره، راه پله نورگیر، اجاق گاز، بخاری، شومینه و … پرهیز کنید. بهترین فضا برای نگهداری روغن زیتون تلخ در جای خنک و به دور از حرارت است. در صورت قرار دادن روغن زیتون در درون یخچال درب آن را محکم کنید. چنانچه بعد از ۲۴ ساعت، از حالت مایع به جامد دربیاید مصرف آن بدون مانع می‌باشد. اما اگر روغن زیتون به همان حالت مایع باقی ماند، حواس‌تان باشد که تقلبی و غیر اشباع است.
  • درب ظرف روغن زیتون را پس از هر بار مصرف محکم ببندید. نفوذ هوا و اکسیژن با ایجاد ذره‌های فتواکسید با سرعت زیاد در فاسد شدن این روغن گیاهی تأثیر مستقیم می‌گذارند.
  • روغن زیتون فرابکر و بکر نسبت به دیگر انواع روغن زیتون، قیمت بالاتری دارند. برخی از فروشندگان روغن زیتون اقدام به ترکیب نوع بی‌کیفیت آن با روغن زیتون مرغوب کرده و با قیمت گزاف به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنند. قیمت بالا هیچ تضمینی برای اصل و با کیفیت بودن روغن زیتون نیست. حتماً قبل از خرید، به مشخصات استاندارد و سطح کیفی محصول توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.