اخبار

آیا مصرف روغن زیتون برای کرونا مؤثر است؟ تحقیقات اخیر چه می‌گویند؟

آیا مصرف روغن زیتون برای کرونا مؤثر است؟

از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای همۀ مردم دنیا، ویروس کرونا و راه‌های مقابله با ان است. همان‌طور که می‌دانید ویروس کرونا تا به الآن هنوز هم کاملاً شناخته شده نیست. درمان‌ها و داروهای مختلفی برای این مبارزه با این ویروس فراگیر پیشنهاد و ارائه شده است. اما در این مطلب می‌خواهیم در مورد یکی از موادی که منشأ گیاهی و طبیعی دارد و مصرف آن در این ایام توصیه می‌شود صحبت کنیم که آن روغن زیتون و به ویژه روغن زیتون فرابکر است.

حتماً می‌دانید که روغن زیتون خواص فراوانی دارد و در اکثر رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود. اما آیا تا به حال به تأثیر روغن زیتون برای کرونا فکر کرده‌اید؟ در دورانی که هنوز هیچ راه حل قطعی برای پیشگیری و یا درمان کرونا شناخته نشده است، برخی شواهد نشانگر این است که روغن زیتون می‌تواند برای مبارزه با بیماری کرونا به ما کمک کند. تا پایان این خبر با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به نقش مصرف روغن زیتون برای کرونا بی‌اندازیم.

رابطۀ رژیم غذایی و کرونا

نکتۀ بسیار مهمی که در زمینۀ رابطۀ رژیم غذایی و کرونا باید بدانید، این است که اگر در این ایام خاص، بیش از پیش در انتخاب تغذیه‌های مناسب و گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی روزمرۀ خود دقت کنید، تأثیر مثبت فراوانی را روی مقاومت بدنتان نسبت به این ویروس خواهید دید. در ادامه به بررسی دقیق‌تر  یکی از رژیم‌های غذایی مناسب برای این ایام و همین‌طور تأثیر روغن زیتون برای کرونا خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و تأثیر آن بر ایمنی بدن

دکتر مسکوجوری و همکارانش در زمینۀ رژیم‌های غذایی و تأثیر آن‌ها روی بدن افراد تحقیق می‌کنند. آن‌ها طی تحقیقاتی که انجام داده‌اند، بر تأثیر مثبتی که تغذیۀ سالم می‌تواند روی مقاومت بدن افراد در برابر ویروسی مثل کرونا داشته باشد، تأکید کرده و خاطر نشان کرده‌اند:

وقتی یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم، مواد مغذی موجود در این مواد غذایی مثل آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها، سبزیجات و … ایمنی بدن ما را تقویت می‌کنند. در نتیجه باعث می‌شوند کمتر به بیماری‌های مزمنی که خطر ابتلا به کرونا را هم بیشتر می‌کنند، دچار شویم.

رژیم مدیترانه‌ای یکی از رژیم‌هایی است که به خصوص برای این ایام به شدت توصیه می‌شود. تمرکز این رژیم غذایی، روی استفادۀ روزمرۀ مواد طبیعی سالم و مقوی است. مواد غذایی اصلی در رژیم مدیترانه‌ای شامل روغن زیتون، میوه‌ها، سبزیحات تازه، حبوبات غنی از پروتئین، ماهی و غلات کامل با مقدار کمی گوشت است.

دکتر سیمون پول، که به طور ویژه روی روغن زیتون بکر و رژیم غذایی مدیترانه‌ای تحقیق و مطالعه کرده است، می‌گوید:

خطر ابتلا به بیماری کرونا، برای افرادی که دچار چاقی، دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی هستند، بیشتر از دیگران است. از طرفی رژیم غذایی مدیترانه‌ای و به خصوص روغن زیتون بکر که در این رژیم جایگاه ویژه‌ای دارد، در درجۀ اول از بروز و یا پیشرفت چنین بیماری‌هایی جلوگیری می‌کنند.

تأثیر این رژیم غذایی و مواد مقوی موجود در آن می‌تواند بسیار سریع باشد. گاهی فقط در عرض چند هفته، تغییرات ناشی از رعایت این رژیم غذایی در افراد دیده می‌شود. برای مثال فردی که زمینۀ بیماری دیابت را دارد و در حال نزدیک شدن به این بیماری است، به احتمال زیاد با پیش گرفتن این رژیم غذایی در عرض هفته از این بیماری دورتر می‌شود و خطر ابتلای وی به دیابت به مراتب کمتر می‌شود.

رژیم مدیترانه‌ای و خواص ضد التهابی آن

دکتر زابتاکیس و گروه تحقیقاتی او، از دیگر محققانی هستند که بر رژیم غذایی مدیترانه‌ای مطالعه کرده‌اند. آن‌ها نیز در مورد رابطۀ این رژیم غذایی و کاهش التهابات بدن می‌گویند:

رژیم غذایی مدیترانه‌ای نه تنها برای خواص آنتی اکسیدان‌های آن ارزش‌گذاری شده است، بلکه به دلیل خواص ضد التهابی و در نتیجۀ آن تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است. بنا به تحقیقاتی که تا کنون شکل گرفته است، هر چه التهابات بدن افراد بیشتر باشد، ممکن است درگیر موارد جدی‌تری از کووید ۱۹ شوند. افرادی که به التهابات سیستمیک (نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی) مبتلا هستند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.

مواد مغذی موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، خواص ضد التهابی، ضد ترومبوتیک و آنتی اکسیدانی دارند. بنابراین به احتمال زیاد از بروز التهاباتی که زمینۀ ابتلا به کووید ۱۹ را بیشتر می‌کنند، جلوگیری کرده و یا آن‌ها را تضعیف می‌کنند.

روغن زیتون فرابکر در رژیم غذایی مدیترانه‌ای

همان‌طور که گفتیم روغن زیتون یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی موجود در رژیم مدیترانه‌ای است. بنابراین بر اساس مطالبی که بالاتر گفتیم، می‌توان تمام خواص ذکر شده را جزو تأثیرات روغن زیتون برای کرونا در نظر گرفت. چرا که روغن زیتون و به طور ویژه روغن زیتون فرابکر، حاوی سالم‌ترین مواد است و یک منبع غنی از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی به شمار می‌رود.

روغن زیتون فرابکر: ضد التهاب و مدافع سلامت

دکتر مگیاتس از دانشگاه آتن هنگام اعطای جوایز برای بهترین روغن زیتون‌های فرابکر حاوی فنولی، در تأکید روی ارزش غذایی روغن زیتون فرابکر گفت:” روغن زیتون و به طور ویژه روغن زیتون حاوی ترکیبات فنولی، می‌توانند کمک زیادی به سلامت افراد به خصوص در این شرایط دشوار که در سراسر جهان با آن رو به هستیم، کمک زیادی کنند.”

در واقع روغن زیتون بکر با ترکیبات فنولی بالا را می‌توان به عنوان وسیله‌ای برای محافظت از سلامت افراد و تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر خیلی از بیماری‌ها دانست.

روغن زیتون فرابکر و خاصیت ضد ویروسی بالقوۀ آن

علاوه بر خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی که در زمینۀ تأثیرات روغن زیتون برای کرونا شناخته شده است و به آن‌ها اشاره کردیم، روغن زیتون فرابکر حاوی ترکیباتی با خاصیت ضد ویروسی نیز هست که البته هنوز خواص آن‌ها در مواجهه با ویروس کرونا به اثبات نرسیده است. برای مثال گروهی از محققین که در حال مطالعه روی خواص روغن زیتون هستند، ادعا می‌کنند که مادۀ اولئوروپین که از اصلی‌ترین مواد در ترکیبات فتولی در روغن زیتون فرابکر است، دارای خواص ضد ویروسی قوی علیه چندین نوع ویروس است.

علاوه بر این در یک مطالعۀ جداگانۀ دیگر، به این نتیجه رسیده‌اند که اولئوروپین  فعالیت‌های ضد ویروسی قابل توجهی علیه ویروس “سن‌سی‌شیال” که نوعی ویروس تنفسی است و همین‌طور ویروس پارا آنفولانزا نوع ۳ داشته است. در تحقیقات دیگری نیز در مورد اثر ضد ویروسی هیدروکسی تیروزول (که یک مادۀ دیگر از ترکیبات فنولی موجود در روغن زیتون فرابکر است) مقابل ویروس آنفولانزا بحث شده است.

روغن زیتون فرابکر: معدنی از خواص

همان‌طور که اشاره کردیم، روغن زیتون فرابکر دارای ترکیباتی با خاصیت ضد التهابی است که می‌توانند از بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها محافظت کنند. اما این امر در مورد روغن زیتون غیر فرابکر چندان درست نیست! مطالعات روی روغن زیتون غیر فرابکر هم نشان داده که این روغن هم فعالیت‌های التهابی بدن افراد را به خصوص در افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی، کاهش می‌دهد. بنابراین روغن زیتون معمولی هم اثرات مفیدی بر سلامتی انسان و به ویژه بر روی سیستم ایمنی بدن دارد. اما طبق مطالعات، روغن زیتون غیر فرابکر مقاومت بدن را در برابر عوامل پاتوژن (عوامل بیماری‌زا) بالا نمی‌برد. بنابراین از مجموع این مطالعات می‌توان این طور برداشت کرد که روغن زیتونی که به خصوص در این ایام برای مقابله با ویروس کرونا مفید و کاربردی است و باید مصرف شود، روغن زیتون فرابکر است.

یک مطالعۀ علمی جدیدتر به “هیدروکسی تیروزول” (که از دیگر اجزای فنولیک است) اشاره می‌کند. طبق این مطالعه این ماده که در برگ‌های زیتون و روغن زیتون موجود است، دارای خواص ضد التهابی، ضد توموری، ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچ دارد و باعث محافظت در برابر بیماری‌های قلبی می‌شود.

علاوه بر این دانشمندان در حال اثبات این موضوع هستند که “هیدروکسی تیروزول” که در حال حاضر مورد بحث‌ترین مادۀ طبیعی فنولیک است، پتانسیل دارویی زیادی دارد. بنابراین با انتخاب روغن زیتون فرابکر، چند تا از بهترین مواد طبیعی مقوی که باعث تقویت تأثیر روغن زیتون برای کرونا می‌شوند را به راحتی در اختیار خواهیم داشت.

آیا روغن زیتون برای کرونا موثر است؟

به عنوان نتیجه‌گیری از مطالب گفته شده، می‌توان گفت روغن زیتون و به طور ویژه روغن زیتون فرابکر یکی از ارزشمندترین مواد مغذی در رژیم‌های غذایی و سبک زندگی سالم است. روغن زیتون فرابکر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و التهابات و همچنین استرسی که خطر ابتلا به بیماری‌ها را بالا می‌برد را کاهش دهد. یعنی دقیقاً همان چیزی که در این ایام مقابله با بیماری کرونا به آن احتیاج داریم.

البته فراموش نکنید که همواره تأکید بر این است که نباید خواص ضد ویروسی روغن زیتون برای کرونا را بیش از اندازۀ واقعی آن در نظر گرفت. چرا که نتایجی که در آزمایشگاه‌ها به دست می‌آید، ممکن است با بعضی از موقعیت‌های واقعی زندگی تفاوت داشته باشد. در واقع در شرایط واقعی فاکتورها و استثناءهایی وجود دارد، که در مطالعه‌های آزمایشگاهی ممکن است مد نظر قرار نگرفته باشند.

طبق تحقیقاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، استفاده از رژیمی مثل رژیم مدیترانه‌ای که تأکید زیادی به مصرف روغن زیتون فرابکر دارد، می‌تواند تأثیرات منحصر به فرد خود را برای تقویت سیستم ایمنی بدن مقابل ویروس کرونا داشته باشد. اما پر واضح است که این به معنی کنار گذاشتن باقی درمان‌های اثبات شده و یا نادیده گرفتن نکات بهداشتی نخواهد بود.

برای خرید روغن زیتون اصل فرابکر می‌توانید از طریق فروشگاه آنلاین زرگون سفارش خود را ثبت کنید تا در سریعترین زمان ممکن و با بهترین بسته بندی و کیفیت به دست شما عزیزان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.