آموزش

آیا روغن زیتون برای هضم غذا مفید است؟

روغن زیتون برای هضم غذا

یکی از سؤالات رایجی که زیاد می‌شنویم این است که آیا خوردن روغن زیتون برای هضم غذا خوب است یا نه؟ در این مقاله می‌خواهیم به شرحی مفصل از اینکه به چه فرآیندی هضم غذا می‌گوییم و اینکه چه عواملی می‌توانند در روند بهبودی آن مؤثر باشند صحبت کنیم. مجموعه اطلاعات زیر به شما این امکان را می‌دهد که در دراز مدت با بهره‌وری از خواص درمانی خوراکی‌ها به بهینه‌سازی سبد غذایی خود بپردازید و گامی مؤثر در جهت زندگی سالم بردارید.

به چه فعالیتی در بدن هضم غذا می‌گویند؟

هضم غذا در معده به فرآیندی می‌گویند که طی آن غذایی که خورده‌ایم توسط اسیدها طی فعل و انفعالاتی خرد می‌شود. این تکه‌ها به شکل قطعات کوچک و ریز در می‌آیند تا به کمک جریان خون قابل جذب به تمامی بدن شوند.

بسته به این که غذای وارد شده به معده از چه نوعی باشد بین 24 تا 72 ساعت زمان لازم است تا فرآیند هضم به شکل کامل به اتمام برسد.

نکاتی چند درمورد هضم غذا در بدن

محل ورود غذا دهان است. پس از زمانی که غذایی را در دهان می‌گذاریم فرآیند هضم غذا شروع می‌شود. غذا وارد معده شده و اسیدهای مربوطه شروع به خرد کردن آن‌ها می‌کنند. بعد از معده، غذا وارد روده کوچک می‌شود. اینجا کار شیره‌های گوارشی و آنزیم‌های کبدی، صفرا و پانکراس آغاز می‌گردد.

طی تحقیقات به عمل آمده فرآیند هضم غذا در خانم‌ها و آقایان متفاوت است. به طور میانگین 47 ساعت زمان می‌خواهد تا غذا از روده بزرگ عبور کند. این مدت زمان در آقایان به 33 ساعت کاهش می‌یابد. شاید به همین دلیل هست که اختلالات دستگاه گوارش در زنان بیشتر از مردان به چشم می‌خورد.

وجود مشکلاتی در سیستم گوارش مثل بیماری کرو، سندروم روده تحریک‌پذیر و دیورتیکولیت از اختلالاتی هستند که روند ‌هاضمه را کند می‌کنند. حالا سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا با تغییر در عادات غذایی می‌توان به برطرف کردن و کاهش این مشکلات کمک کرد؟ در زیر می‌خواهیم به بررسی پاسخ‌های داده شده به سؤال بالا بپردازیم.

چه چیزهایی به هضم غذا کمک می‌کند؟

سالهاست که براساس تحقیقات انجام شده متخصصین علوم تغذیه به این نتیجه رسیده‌اند که شکل غذایی افراد باید تغییر کند. این نظر در پی تصمیم به داشتن زندگی سالم‌تر است که به راحتی با تغذیه مناسب و ورزش روزانه قابل اجرا می‌باشد.

خوردن روغن‌های اشباع نشده و جایگزین کردنش به جای روغن‌های اشباع شده از اولین تغییرات پیشنهادی به افراد می‌باشد. مصرف روغن‌های گیاهی به کرات پیشنهاد شده است و روغن زیتون در بالای لیست این روغن‌ها به چشم می‌خورد. علت انتخاب این روغن تأثیرات فوق‌العاده مفید آن بر روی معده و روده است.

فواید خوردن روغن زیتون برای هضم غذا

از آن جایی که در فرآیند هضم هم معده و هم روده نقش دارند، باید به شما بگوییم که روغن زیتون روی کارآیی روده هم تأثیر می‌گذارد. به دلیل خواص آنتی اکسیدانی فراوانش می‌تواند به شکل یک ضد التهاب قوی عمل کند. جالب است بدانید ساختار روغن زیتون شبیه به ایبوپروفن هست. با این تفاوت که روده را اذیت نمی‌کند.

از تأثیرات دیگر روغن زیتون برای هضم غذا می‌توان به خاصیت ضد میکروبی‌اش اشاره کرد. این بدان معناست که این روغن می‌تواند روی پو موکوس و مخاط که سد دفاعی روده را شکل می‌دهند تأثیر بگذارد. سدی که مثل حفاظ از روده در مقابل مهاجامان خارجی محافظت می‌کند.

تأثیرات دیگر روغن زیتون برای هضم غذا

علاوه بر آنچه در بالا گفته شد، این ماده خوراکی مملو از اسید چربی‌های تک اشباع است. یکی از شناخته شده‌ترین اسید‌های چرب تک اشباع اسید اولئیک نام دارد.

روغن زیتون از سالم‌ترین روغن‌هایی است که با مصرف آن جذب مواد مغذی محلول در چربی در دستگاه گوارش به شدت افزایش می‌یابد. به همین دلیل روی بهبود عملکرد روده تأثیرات خوبی را می‌گذارد و نباید از لیست مواد خوراکی روزانه شما حذف شود.

از فواید دیگر آن کمک به روان شدن دفع مدفوع از بدن است. هرچه کار آسان‌تر و روان‌تر، دفع سموم از بدن بیشتر و بهتر انجام می‌گیرد. رد پای فایدة خوردن روغن زیتون برای هضم غذا در کاهش و درمان یبوست هم خود را نشان می‌دهد. اما حسنی که نسبت به سایر ملین‌ها دارد عدم ایجاد وابستگی به آن است.

تاثیر روغن زیتون روی معده

تا اینجا از نقش پر رنگش بر روده و دفع سموم گفتیم. اجازه بدهید معده را از یاد نبریم. اسید معده با خوردن روغن زیتون افزایش می‌یابد. پر واضح است که این اتفاق می‌تواند در بهبود هضم غذا کمک فراوانی کند و کار را تسریع و سهولت بخشد.

در کنار اثرات روغن زیتون برای هضم غذا آیا فواید دیگری هم به چشم می‌خورد؟ صد البته که پاسخ به این سؤال “آری” است. خاصیت ضد باکتریایی روغن زیتون در کاهش و از بین رفتن  باکتری خطرناک و مضری به نام هلیکوباکتر نقش داشته است. در نتیجه از ابتلا به زخم معده جلوگیری می‌کند.

نکته مهم دیگر توانایی این روغن در کاهش اشتها است. چرا که به دلیل شکل شکست مولکولی آن احساس سیری  در شما به وجود می‌آورد. به راحتی می‌تواند جلوی اشتهای کاذب را بگیرد. این نکته را هم لحاظ کنید که به واسطه خوردن روغن زیتون چربی بدن تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. پس بهترین گزینه به جای روغن‌های اشباع شده است.

بهترین راه مصرف روغن زیتون برای بهره‌وری از فواید آن چیست؟

حالا که به سراغ خوردن روغن زیتون برای هضم غذا آمده‌اید نوع فرابکر آن را انتخاب کنید. در بهترین حالت می‌توانید این روغن را در انواع سس روی اجزای سالاد بریزید و استفاده نمایید.

این بدان معنا نیست که در پخت و پز از این روغن نمی‌شود استفاده کرد. خوشبختانه در تهیه انواع دسر، شیرینی، کیک، نان و غذاهای مختلف و حتی سرخ کردنی می‌توان از روغن زیتون استفاده کرد. نکته مهم در مصرف این روغن این است که با توجه به نقطه دود هر یک از اشکال استخراج آن، در محل مناسبش به کار گرفته شود. مثلاً برای سالاد از نوع فرابکر استفاده کنید. برای پخت و پز از شکل بکر آن کمک بگیرید.

نکته: خاطرتان باشد که کالری روغن زیتون زیاد است پس در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه آنچه در بالا گفته شد به اهمیت خوردن روغن زیتون برای هضم غذا پی برده باشید. خوشبختانه موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی کشور ما امکان تولید فراوان این محصول را در اختیارمان گذاشته است. با خرید آن از فروشگاه‌های معتبر و برندهای شناخته شده می‌توانید از تمامی خواص روغن زیتون بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.