آموزش

روغن زیتون اسیدی است یا قلیایی؟

روغن زیتون اسیدی است یا قلیایی

روغن زیتون یکی از روغن‌های طبیعی و سالم است که فواید بسیاری دارد. پزشکان به دلایل مختلفی مصرف زیتون را توصیه می‌کنند. کمک به بهبود سلامت قلب، افزایش کارایی دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان، از مزایای روغن زیتون هستند. یکی از مسائلی که معمولاً هنگام مصرف غذا باید به آن توجه کنیم، اسیدی یا قلیایی بودن آن است. اگر شما هم در مورد این موضوع کنجکاو هستید، با ما همراه باشید. در این مطلب از سایت زرگون با هم خواهیم دید که روغن زیتون اسیدی است یا قلیایی؟

روغن زیتون، یک ماده غذایی پرارزش و مفید

روغن زیتون را می‌توان جزو بهترین انواع روغن به حساب آورد. این ماده غذایی پرارزش، از زیتون تازه استخراج می‌شود و فواید مختلفی دارد. روغن زیتون را به شیوه های گوناگونی می‌توانید مصرف کنید که  استفاده در سالاد، اضافه کردن به خورش، خوردن به صورت خام و یا استفاده به منظور سرخ کردن از آن جمله‌اند. به طور خلاصه می‌توان گفت که روغن زیتون برای سلامت قلب، دستگاه گوارش و کبد مفید است. علاوه بر این، مصرف روغن زیتون می‌تواند باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان شده و نیز سلامت مو و پوست را بهبود بخشد.

اگر برای سلامت خود و رژیم غذاییتان اهمیت زیادی قائل باشید، احتمالا دوست دارید بدانید روغن زیتون اسیدی است یا قلیایی. این سوال چنانچه مشکل رفلاکس معده و دستگاه گوارشی اسیدی داشته باشید نیز، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

روغن زیتون اسیدی است یا قلیایی؟

روغن زیتون طبیعت قلیایی دارد. احتمالا می‌دانید که رژیم غذایی اسیدی، می‌تواند به بدن آسیب زده و سلامت بخش‌های مختلف آن را به خطر بیاندازد. از همین رو، مصرف روغن زیتون می‌تواند گزینه خوبی برای قلیایی کردن رژیم غذایی باشد. البته این به معنی حذف کردن مواد غذایی از خوراکی‌های روزانه نیست؛ بلکه باید تعادل را برقرار کرد. توصیه می‌شود PH بدن را تقریبا خنثی و یا به میزان خفیفی، قلیایی نگه داریم. در ادامه، مزایای رژیم غذایی قلیایی را با هم مرور می‌کنیم.

فواید رژیم غذایی قلیایی

شما با استفاده از یک رژیم غذایی قلیایی فواید مختلفی را دریافت می‌کنید. در وهله اول، سلامت عمومی بدن شما در یک رژیم غذایی قلیایی بهتر تامین می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید کنترل بهتری روی وزن خود داشته باشید و آن را ثابت نگه دارید. قلب نیز یکی از اندام‌هایی است که با یک رژیم غذایی قلیایی، بهتر و راحت‌تر کار می‌کند.

رژیم قلیایی عموما از سبزیجات تشکیل شده است، به همین دلیل با استفاده از آن می‌توانید ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را به راحتی تامین کنید. رژيم عذایی قلیایی می‌تواند تا حدی از ابتلا به دیابت را نیز کاهش دهد.

بهترین نوع روغن زیتون کدام است؟

شاید از خود بپرسید که بهترین روغن زیتون چیست. پاسخ به این سوال تا حد زیادی بستگی به ذائقه شما دارد. انواع روغن زیتون در بازار موجود است که برحسب میزان تصفیه، درجه بندی شده‌اند. اگر با طعم و بوی روغن زیتون طبیعی مشکلی ندارید، توصیه ما به شما، خرید روغن زیتون فرابکر است. روغن زیتون فرابکر کمترین میزان تصفیه را دارا است و به همین دلیل خواص و مزایای به مراتب بیشتری دارد.

اگر نمی‌توانید بو و مزه روغن زیتون فرابکر را تحمل کنید، خرید روغن زیتون بکر را به شما توصیه می‌کینم. روغن زیتون بکر بیشتر از نوع فرابکر تصفیه شده است؛ برای همین بو و طعم کمتری دارد. روغن زیتون تصفیه شده نیز یکی دیگر از انواع روغن زیتون است که بیشتر از بقیه تصفیه شده است. گرچه فواید این روغن کمتر از انواع دیگر است، اما مصرف آن به دلیل بو و طعم کم، بسیار راحت‌تر است.

چگونه روغن زیتون باکیفیت را تشخیص دهیم؟

تشخیص روغن زیتون خوب از بد کار چندان ساده‌ای نیست. به عبارت دیگر نمی‌توان کیفیت روغن زیتون را صرفا از روی رنگ یا بوی آن مشخص کرد. علاوه بر این، برخی روغن زیتون‌های موجود در بازار حاوی مواد نگه‌دارنده‌ای هستند که نمی‌توان با بوییدن یا چشیدن آن را تشخیص داد. بهترین کار، خرید روغن زیتون از فروشگاه های معتبر است. شما با خرید از یک فروشگاه مطمئن و باسابقه می‌توانید به روغن زیتون باکیفیت و بدون مواد نگه دارنده دسترسی داشته باشید.

نکاتی مهم در مورد مصرف روغن زیتون

در کنار ویژگی‌های مفیدی که برای روغن زیتون ذکر کردیم، باید حواستان به برخی نکات هم باشد. در واقع گرچه قلیایی بودن روغن زیتون می‌تواند به حفظ سلامت بدن کمک کند، اما توجه به برخی نکات نیز اهمیت دارد.

تحرک کافی داشته باشید

اگر می‌خواهید از فواید روغن زیتون بهره ببرید، ورزش و تحرک را فراموش نکنید. گرچه گنجاندن مصرف روغن زیتون در برنامه غذایی، به قلیایی شدن بدن کمک می‌کند، اما عدم تحرک می‌تواند خوردن روغن زیتون را با مضراتی نیز همراه کند.

نقطه دود روغن زیتون را در نظر بگیرید

اگر قصد خرید روغن زیتون برای سرخ کردن را دارید، از روغن زیتون تصفیه شده استفاده کنید. خرید روغن زیتون بکر و فرابکر برای سرخ کردن، انتخاب خوبی نیست؛ چرا که نقطه دود پایینی دارند.

از عوارض مصرف زیاد روغن زیتون غافل نشوید

مصرف روغن زیتون را متعادل نگه دارید. گرچه روغن زیتون فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث بالا رفتن چربی خون شود. علاوه بر این، افزایش ناخواسته وزن نیز از جمله مضرات مصرف روغن زیتون بی رویه است.

جمع‌بندی

روغن زیتون یک روغن طبیعی و سالم است که با مصرف آن می‌توانید به سلامت بدن خود کمک کنید.‌ روغن زیتون قلیایی است، به همین دلیل می‌تواند یک گزینه مناسب برای تعدیل اسیدیته رژیم غذایی باشد. پیروی از رژیم غذایی قلیای فواید مختلفی برای بدن دارد؛ اما این به معنای حذف مواد غذایی اسیدی هم نیست. انواع مختلف روغن زیتون در بازار وجود دارد که از نظر میزان تصفیه با هم متفاوت هستند. اگر به بو و طعم روغن زیتون حساسیت ندارید، خرید روغن زیتون فرابکر بهترین انتخاب خواهد بود.

توصیه می‌کنیم برای اطمینان از سلامت و کیفیت روغن زیتون، از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید روغن زیتون نمایید. توجه داشته باشید که روغن زیتون گرچه ماده غذایی مفیدی است، اما مصرف بی‌رویه آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی نیز بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.