آموزش

لیستی از خواص دارویی روغن زیتون

روغن زیتون خوراکی چه خاصیتی دارد

روغن زیتون روغنی است که به صورت طبیعی از میوه درخت زیتون استخراج شده و حدود چهار درصد از آن را چربی‌های اشباع شده تشکیل می‌دهند. این در حالی است که تنها ۱۱ درصد از آن را چربی‌های غیر اشباع مانند اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ تشکیل داده‌اند. اما اسید چرب غالب در روغن زیتون یک چربی تک غیر اشباع به نام اسید اولئیک است که ۷۳ درصد از کل محتوای روغن زیتون را در بر گرفته و مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که این اسید می‌تواند التهابات را کاهش دهد و اثرات مفیدی بر روی بیماری‌هایی از قبیل سرطان داشته باشد. به همین منظور در این مقاله از مجله زرگون قصد داریم به بررسی برخی از خواص دارویی روغن زیتون بپردازیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون عصاره بیرون آمده از میوه درخت زیتون می‌باشد که بهترین و با کیفیت‌ترین شکل آن در مناطق نیمه گرمسیری مدیترانه‌ای رشد می‌کند. سالهای دراز است که انسان‌ها به خواص دارویی روغن زیتون پی برده‌ و برای رسیدن به سلامت بیشتر آن را در سبد غذایی خود گنجانده‌اند. جالب است بدانید که آنچه این روغن را در صدر تولیدات و صادرات جهانی قرار داده، خواص درمانی و مواد مغذی بی‌شمار درون آن می‌باشد. حال آنکه از این روغن حتی به شکل غیر خوراکی هم می‌توان استفاده کرد. یکی از متداول‌ترین روغن‌ها برای انجام انواع ماساژ می‌باشد. چه ماساژهای درمانی و باز کردن اسپاسم عضلات، چه رفع خشکی پوست و حتی انواع ماساژهای صورت و آروماتراپی. به کلیه موارد بالا باید این نکته را اضافه کنیم که این محصول به عنوان سوخت در ایجاد روشنایی برای لامپ‌ها هم استفاده می‌شود و می‌تواند زمان طولانی به شما روشنایی دهد.

در زیر به نمونه‌هایی چند از خواص دارویی روغن زیتون اشاره می‌کنیم.

روغن زیتون برای بدن چه فوایدی دارد؟

این ماده خوراکی حاوی مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان‌ها، تعداد بسیاری از ویتامین‌ها مثل E و K و ریز و درشت مغذی‌های بی‌شماری می‌باشد. آنچه پیش از هرچیز در مورد خاصیت منحصر به فرد این محصول به چشم می‌خورد، وجود میزان قابل توجهی از چربی‌های اشباع نشده یا تک اشباع در آن است. چربی‌هایی از قبیل اسید اولئیک و پالمیتولئیک که 10 گرم از وزن 14 گرمی چربی‌های موجود در این روغن را تشکیل می‌دهند.

عدم وجود کلسترول و کربوهیدرات در این محصول، از خواص دارویی روغن زیتون به حساب می‌آید. چرا که می‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها نقش مهمی را بازی کند. به همین خاطر در پایین آوردن سطح کلسترول یا در درمان بیماری‌های قلبی عروقی جایگزین قطع به یقین روغن‌های اشباع شده می‌باشد.

نکته: کالری این روغن بالا و حدود 120 کالری در یک قاشق غذاخوری است. پس اگر درصدد کاهش وزن هستید با وجود عدم دارا بودن کربوهیدرات در میزان مصرفی دقت بفرمایید.

کاهش میزان کلسترول خون

در دانشگاه ‌هاروارد، بخش تحقیقات موسسه سلامت پس از انجام آزمایشات متعدد متوجه شدند که یکی از مهمترین خواص دارویی روغن زیتون تاثیر آن بر روی مشکلات قلبی است. مصرف روزانه این ماده خوراکی می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌های قلبی را تا حد بسیاری کاهش دهد.

دو نوع کلسترول وجود دارد که به زمان عامیانه شما آن را با نام کلسترول بد و کلسترول خوب می‌شناسید. LDL یا همان کلسترول بد آن چیزی است که می‌تواند منجر به بروز سکته قلبی و ایجاد انواع مشکلات قلبی عروقی و ریوی در افراد شود. روغن زیتون فرابکر که مرغوب ترین نوع استخراج شده این روغن است دارای 40 نوع ماده آنتی اکسیدانی در خود می‌باشد. این مواد می‌توانند بر روی سطح کلسترول موجود در بدن تاثیر گذاشته و میزان آن را کاهش دهند. از آن جا که روغن زیتون بکر و فرابکر دارای 70 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده تک می‌باشد از تجمع کلسترول در خون و ایجاد اختلالات قلبی جلوگیری می‌کند. پس همانطور که می‌بینید این خواص دارویی روغن زیتون می‌تواند به عنوان عامل پیشگیری هم نقش آفرین باشد.

پیشگیری از تشکیل سنگ در کیسه صفرا

همانطور که می‌دانید از روغن زیتون به عنوان یک ملین قوی در بر طرف کردن یبوست استفاده می‌شود. همین خاصیت لینت بخشی باعث می‌شود که مصرف آن از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند. با دیدن آمار مربوط به افراد مبتلا به سنگ خواهید دید که همگی آن‌ها به مصرف روزانه روغن زیتون توصیه شده‌اند. از خواص دارویی روغن زیتون کمک به دفع سنگ در زمان پاکسازی کیسه صفرا است.

بهبود سیستم گوارش

مجددا به دلیل ملین بودن روغن زیتون، مصرف روزانه آن در وعده‌های غذایی به هضم غذا کمک شایانی خواهد کرد. به همین دلیل کسانی که در کار هضم غذا دچار مشکلات گوارشی هستند حتماً در سفره غذای روزانه خود از روغن زیتون کمک بگیرند. با استفاده تدریجی و در دوز مصرفی مشخص و ثابت به راحتی می‌توانید مکانیزم دستگاه گوارش خود را بهبود بخشید. به علاوه تحریکات لازم و مناسب در روده منجر به بهینه شدن حرکات و در نهایت رفع یبوست خواهد شد که همگی از خواص دارویی روغن زیتون است.

تقویت دیواره‌های سلول

در مجله‌ای به نام علوم مولکولی در سال 2018 مقاله‌ای به چاپ رسید. طبق تحقیقات صورت گرفته، دانشمندان متوجه شدند که پلی فنول موجود در روغن زیتون می‌تواند عامل استحکام دیواره‌های سلولی شود. این ماده، به علاوه می‌تواند منجر به افزایش حالت ارتجاعی دیواره‌های رگ‌ها شود. نتیجه این رخداد، مراقبت و محافظت از بدن در مقابل بسیاری از بیماری‌ها من‌جمله مشکالات قلبی است.

از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

بالاتر گفتیم که یکی از عواملی که موجب دارا بودن خواص دارویی روغن زیتون می‌شود آنتی اکسیدان‌های موجود در آن است. این‌ها می‌توانند سرعت فرآیند پیری را که به طور طبیعی در همه افراد رخ می‌دهد تا حدی کاهش دهند. به همین دلیل است که شما می‌بینید در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی از این روغن استفاده می‌شود. حتی در ترکیبات تشکیل دهنده بسیاری از صابون‌ها و داروهای طبیعی وجود روغن زیتون ضرورت دارد. نتیجه کار به تعویق انداختن افتادگی پوست و پیری زودرس بوده و همچنین درخشندگی خوبی به صورت شما می‌بخشد.

خواص دارویی روغن زیتون

1. حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان

روغن زیتون‌های فرابکر و بکر که در مجموعه زرگون به فروش می‌رسند جزو روغن‌های مغذی هستند که غیر از اسیدهای چرب مفید حاوی مقادیر کمی ویتامین E و K هستند. اما از مهمترین خواص دارویی روغن زیتون می‌توان به این اشاره کرد که سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است. این آنتی اکسیدان‌ها از نظر بیولوژیکی فعال بوده و ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن را کاهش دهند. علاوه بر این به محافظت از کلسترول خون در برابر اکسیداسیون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

2. دارای خواص ضد التهابی قوی

بسیاری از تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد که التهاب مزمن یکی از عوامل اصلی در بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سندروم متابولیک، دیابت نوع 2، آلزایمر و حتی چاقی است. یکی از خواص دارویی روغن زیتون فرابکر این است که می‌تواند التهاب را کاهش داده و دلیلی اصلی برای سلامتی بدن انسان باشد. از جمله عوامل اصلی در اثرات ضد التهابی روغن زیتون، آنتی اکسیدان اولئوکانتال است که مانند ایبوپروفن به صورت یک داروی ضد التهابی عمل می‌کند.

3. جلوگیری از سکته مغزی

در کشورهای توسعه یافته دومین علت شایع مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی است. رابطه بین روغن زیتون و کاهش ریسک سکته مغزی چند سالی است که مورد مطالعه قرار گرفته و بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که در رژیم غذایی خود از روغن زیتون استفاده می‌کردند کمتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار داشتند. بنابراین می‌توان گفت اگر افراد به صورت مداوم در رژیم‌های غذایی خود از این روغن پرفایده استفاده کنند می‌توانند خودشان را در برابر ابتلا به سکته مغزی ایمن کنند.

4. محافظت در برابر بیماری های قلبی

از مهمترین عوامل خطر بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس، فشار خون بالا است. خوشبختانه یکی از خواص دارویی روغن زیتون این است که از ایجاد کلسترول بد در بدن جلوگیری کرده و فشار خون را کاهش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از افرادی که نیاز به مصرف داروهای فشارخون دارند می‌توانند با قرار دادن روغن زیتون در وعده‌های غذایی خود به صورت موثر تا ۴۸ درصد نیاز به استفاده از داروهای فشار خون را کاهش دهند. پس اگر سابقه خانوادگی در بیماری قلبی دارید و یا خودتان به این بیماری مبتلا هستید می‌توانید مصرف روغن زیتون فرابکر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

5. کاهش اضافه وزن و چاقی

بدیهی است که مصرف بیش از حد چربی باعث افزایش وزن می‌شود، اما بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای که غنی از روغن زیتون هستند نشان می‌دهد مصرف مداوم این روغن هیچ تاثیری بر افزایش وزن نداشته است. در واقع روغن زیتون با افزایش سطح آنتی اکسیدان خون می‌‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. پس اگر دارای اضافه وزن هستید و می‌خواهید وزن‌تان را کاهش دهید می‌توانید از روغن زیتون در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

6. مبارزه با آلزایمر

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های موجود در جهان آلزایمر است. یکی از مهمترین دلایل ایجاد آلزایمر تجمع پلاک‌هایی به نام بتا آمیلوئید در داخل سلول‌های مغز است. تحقیقاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده بود نشان داد که ماده‌ای درون روغن زیتون وجود دارد که می‌تواند به حذف این پلاک‌ها کمک کند. اگر میخواهید از خواص دارویی روغن زیتون برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر استفاده کنید، در وعده‌های غذایی خود یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر استفاده کنید.

7. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

یکی دیگر از خواص دارویی روغن زیتون محافظت از بدن در برابر دیابت نوع ۲ است که به دلیل اثرات مفید روغن زیتون بر قند خون و حساسیت به انسولین ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با رژیم غذایی غنی از روغن زیتون تا بیش از ۴۰ درصد از خطرات این بیماری را کاهش دهند.

چربی-روغن-زیتون

8. دارای خواص ضد سرطانی

سرطان نیز یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان است که تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از روغن زیتون در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها قرار دارند. دلیل آن هم خواص آنتی اکسیدانی موجود در روغن زیتون است که می‌تواند آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد را که عامل اصلی بروز سرطان هستند کاهش دهد.

9. کمک به درمان آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن مفاصل تغییر شکل داده و گاه دردناک می‌شوند. علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده اما برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که دلیل آن این است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های طبیعی حمله می‌کند. خوشبختانه خواص دارویی روغن زیتون کمک می‌کند تا نشانه‌های التهابی مفاصل بهبود پیدا کرده و اکسیداتیو را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش می‌دهد.

برای این دسته از افراد ترکیب روغن زیتون و روغن ماهی که منبع‌های اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند بسیار مفید خواهد بود و به طور قابل توجهی می‌توانند قدرت دست و درد مفاصل را در افراد مبتلا به این بیماری بهبود ببخشند.

10. دارای خواص آنتی باکتریال

روغن زیتون حاوی بسیاری از مواد مغذی است که می‌توانند باکتری‌های مضر را مهار کرده و از بین ببرند. یکی از این باکتری‌های مضر هلیکوباکتر پیلوری است که در معده زندگی می‌کند و می‌تواند باعث زخم معده شود. در حالی که استفاده روزانه روغن زیتون فرابکر می‌تواند عفونت ناشی از این باکتری را تا ۴۰ درصد از بین ببرد.

خواص دارویی روغن زیتون

از خواص دارویی روغن زیتون هرچقدر بگوییم کم گفته‌ایم. این محصول شگفت‌انگیز می‌تواند در درمان و پیشگیری از تعداد زیادی از بیماری‌ها مثمر ثمر باشد. اگر به سراغ مصرف منابع طبیعی برای کسب و حفظ سلامت خود می‌روید، روغن زیتون در صدر فهرست شما خواهد بود. درمان انواع سرطان‌ها مثل روده بزرگ و سینه، دیابت، آرتروز، اختلالات قلبی و عروقی، کاهش وزن، کلسترول بالا، بهبود سیستم متابولیسمی بدن، اختلالات پوستی و رفع پیری زودرس تنها چند مورد از خواص درمانی روغن زیتون می‌باشد.

سخن پایانی

همانطور که خواندید خواص دارویی روغن زیتون به ‌اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان به راحتی از کنار آنها گذشت. اگر می‌خواهید در طول زندگیتان سلامتی بدن خود را تضمین کنید توصیه می‌کنیم استفاده از این روغن را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. مهمترین اصل در خرید روغن زیتون این است که از محصولات ارگانیک استفاده کنید. خوشبختانه شرکت زرگون این امکان را فراهم کرده است که شما عزیزان بتوانید با خرید روغن زیتون بکر و فرابکر این شرکت از محصولات تازه و ارگانیک باغ‌های رودبار استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.