آموزش

با خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون آشنا شوید

آنتی اکسیدان‌ها، یکی از مهمترین عوامل تغذیه‌ای مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. آیا روغن زیتون برای سلامت انسان مفید است؟ آیا مصرف روغن زیتون از ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند؟ گفتنی است که بسیاری از میوه‌ها و روغن‌های گیاهی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می‌باشند. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان فراوان، اسیدهای چرب تک غیر اشباع، انواع ویتامین E، A، D، K و املاح معدنی است. زرگون در این مطلب به ارائه اطلاعاتی جامع درباره خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون می‌پردازد. با ما همراه باشید.

روغن زیتون و خواص فوق العاده آن

درخت زیتون در نواحی مدیترانه‌ای گرمسیر به وفور رشد می‌کند. میوه این گیاه به دلیل خواص بی‌نظیرش مورد توجه مردم کشورهای جهان قرار گرفته است. کشاورزان پس از برداشت محصول، دانه‌‌های سالم و درشت زیتون را به کارخانه ارسال می‌کنند. از این میوه‌ها، انواع روغن زیتون فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و روغن تفاله زیتون تولید می‌شود. روغن زیتون فرابکر و بکر بدون افزودن نگهدارنده‌های شیمیایی و گرمادهی برای مصارف آشپزی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این تفاوت که میزان اسیدیته روغن زیتون بکر نسبت به فرابکر در سطح پایین‌تری قرار دارد.

فرآیند روغن‌گیری از میوه‌های سالم و درشت زیتون توسط دستگاه‌های پیشرفته صنعتی با نظارت کارشناسان و دخالت غیرمستقیم انسان انجام می‌شود. تمامی این موارد به این دلیل است که خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون از بین نرود. عطر و مزه روغن زیتون فرابکر و بکر آن را به یک روغن محبوب در آشپزی تبدیل کرده است. از روغن زیتون فرابکر در پخت و پز برنج و خورشت‌ها یا پاستا و سالاد استفاده می‌کنند.

روغن زیتون بکر بیشتر برای سرخ کردن مواد غذایی مانند سبزیجات، بادمجان، کدو، پیاز، سیر، قارچ و سیب زمینی کاربرد دارد. بهترین دما برای پخت حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد است. نقطه دود روغن زیتون بین ۱۹۵ تا ۲۲۰ درجه می‌باشد.

لازم به ذکر است که انواع دیگر روغن زیتون مانند لامپانت، روغن تفاله زیتون و تصفیه شده بی بو شرایط آماده سازی تغییر می‌کند. عمل تصفیه شدن، گرمادهی و به کارگیری افزودنی‌های شیمیایی وجود دارد. از این سه نوع روغن زیتون برای تولید محصولات بهداشتی – آرایشی (شامپوها، کرم‌های ضد آفتاب و نرم کننده پوست، رنگ مو، ماسک‌ها، صابون، انواع پدها)، مصارف صنعتی و سوخت استفاده می‌کنند.

۳ مورد از خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون

روغن زیتون جزء روغن‌های گیاهی پرمصرف و سالم برای افزایش سلامتی و درمان انواع بیماری‌ها است. بسیاری از ناراحتی‌های قلبی – عروقی، مشکلات دستگاه گوارش (یبوست، زخم و ورم معده، انسداد روده‌ها)، افسردگی، آلزایمر، پارکینسون، پوکی استخوان، دردهای عضلانی، خشکی پوست دست و صورت، شکنندگی و ریزش مو، سوختگی، جوش‌ها، لک‌ها، انواع سرطان، افزایش فشار و قند خون، کم خونی و … با مصرف روغن زیتون درمان می‌شود. البته برخی از بیماران، قبل از استفاده روغن زیتون بایستی با پزشک خود در این رابطه مشورت کنند.

  • در بدن انسان رادیکال‌های آزاد زیادی به خاطر مصرف انرژی ایجاد می شود. چنانچه این رادیکال‌ها در جسم ما باقی بمانند به جداره‌ی سلول‌ها آسیب جدی وارد می‌کنند. در نتیجه مرگ سلولی بوجود می‌آید. خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون در روند پاکسازی سموم ناشی از مصرف انرژی در محیط بدن به ما کمک فراوانی می‌کنند.
  • ویتامین‌ها یکی از مهمترین خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون به شمار می‌روند. با مصرف روزانه این روغن گیاهی پرخاصیت، حجم زیادی از این ماده غذایی ارزشمند را به بدن خود تزریق می کنید.

ویتامین E

بدن انسان قادر نیست ویتامین E موردنیاز را به اندازه کافی تولید کند. با مصرف سبزیجات، آجیل و روغن‌های طبیعی تا حد زیادی این نوع ویتامین تأمین می‌شود. خوشبختانه ویتامین E در روغن زیتون به وفور یافت می‌شود. ابتلا به سرطان، آلزایمر، انسداد رگ‌ها، ناراحتی های قلبی – عروقی، پیری زودرس، ایجاد جوش و لک‌ها، چین و چروک صورت با مصرف خوراکی روغن زیتون به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

روغن زیتون فرابکر زرگون

ویتامینE : از تخریب سلول های حیاتی بدن جلوگیری می‌کند. از طرفی با اضافه کردن روغن زیتون به برنج، انواع خورشت، سالادها و پاستا، کلسترول خون تنظیم می‌شود. روغن زیتون فرابکر به دلیل کیفیت بالا و تصفیه نشدن دارای ویتامین E بیشتری است. علاوه بر روغن زیتون، مواد غذایی مانند بادام، فندق، انبه، دانه آفتابگردان، کیوی، گوجه فرنگی، اسفناج، بروکلی و آووکادو سرشار ویتامین E هستند.

ویتامین A

از جمله خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون می‌توان به ویتامین A موجود در این روغن خالص و مرغوب اشاره کرد. برای بهبود یافتن زخم‌های پوستی و سوختگی، رشد کودکان، تنظیم فشار خون، افزایش دید و تقویت سیستم ایمنی بدن حتماً روغن زیتون را در سبد غذایی خانواده بگنجانید.

ویتامین D

افرادی که به افسردگی، اضطراب، سرماخوردگی، کولیت، کم خونی، آسم، فشار خون، پوکی استخوان، پارکینسون و ناتوانی حرکتی مبتلا هستند، با مشاوره پزشکی و آشنایی با خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون می توانند در طول هفته از این روغن با کیفیت و مغذی سرشار از ویتامین D استفاده کنند.

ویتامین K

روغن ارگانیک زیتون حاوی ویتامین K بوده که برای درمان بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، خونریزی شدید قاعدگی بسیار کارساز است.

  • پوست و موی انسان با خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون تقویت می شود. اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان در تسکین پوست سر و رشد موها نقش بسزایی دارند. اسید اولئیک موجود در روغن زیتون خاصیت آنتی اکسیدان داشته که در کاهش ریزش مو تأثیر مستقیم می گذارد. استفاده از ماسک روغن زیتون باعث بالا رفتن پتانسیل رشد مو می شود. گفتنی است خواص ضد باکتریایی روغن زیتون به استحکام و درخشان شدن موها کمک می کند. افرادی که دارای موهای مجعد و زبر بوده یا از رنگ های شیمیایی استفاده می کنند. با مصرف موضعی روغن زیتون می توانند به رنگ و بافت موی خود ثبات بخشند. پروتئین، مواد ضد میکروبی و خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون طول عمر و سلامت موها را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.