آموزش

آیا کره انتخاب خوبی به عنوان جایگزین روغن زیتون است؟

جایگزین روغن زیتون

بدن انسان نیازمند اسیدهای چرب از جمله اسید لینولنیک و اسید لینولئیک است که به طور طبیعی نمی تواند آن را تولید کند. اگرچه در سلول ها و بافت های ما چربی ها وجود دارند و نقش اساسی را در غشای سلول ایفا می کنند. می توان گفت چربی ها، منبع اصلی اسیدهای چرب ضروری می باشند.

از جمله مهمترین فواید مصرف روغن و چربی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چربی ها اشتها آور بوده و باعث احساس سیری بعد از غذا خوردن می شوند.
  • چربی ها از عوامل مؤثر در تولید هورمون ها می باشند.
  • روغن های طبیعی از جمله روغن زیتون فرابکر دارای مقادیر زیادی ویتامین A، D،K و E است که با مصرف روزانه آن به تقویت بدن خود کمک خواهید کرد.
  • وجود چربی در زیر پوست انسان باعث جلوگیری از نفوذ سرما و هدر رفتن حرارت بدن می شود.

کره و روغن زیتون شامل مقادیر زیادی مواد مغذی هستند و می‌توانند بخش زیادی از این اسیدهای چرب را تأمین کنند. البته واضح است که روغن زیتون انتخاب سالم تری است. اما آیا می توانید در رژیم غذایی خود کره را به عنوان جایگزین روغن زیتون انتخاب کنید؟ در این مطلب سعی داریم اطلاعاتی را در این زمینه به طور مفصل ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

آیا کره می تواند جایگزین روغن زیتون باشد؟

به طور کلی چربی ها و روغن ها در دو گروه حیوانی و گیاهی قرار می گیرند. کره، پیه، دنبه، روغن ماهی و … جزء دسته روغن حیوانی هستند. و روغن نباتی یا گیاهی شامل روغن سویا، پنبه دانه، آفتابگردان، روغن گردو و روغن زیتون فرابکر می شود. از بین دو دسته حیوانی و گیاهی، کره و روغن زیتون بیشترین استفاده را در مصارف روزانه ما دارند.

کره و روغن زیتون از لحاظ کالری تفاوت زیادی باهم ندارند اما از نظر کیفیت غذایی متفاوتند. مصرف روغن های طبیعی مثل کنجد و روغن زیتون، برای سلامت بدن انسان بسیار مفید بوده و از بروز بیماری های مختلف جلوگیری می کنند. شما می توانید با خیال راحت از روغن زیتون فرابکر برای درست کردن سالاد و غذاهای مختلف به عنوان یک چاشنی مفید استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف بی رویه هر نوع روغن و چربی اثرات زیان باری خواهد داشت. اما روغن زیتون فرابکر بهترین گزینه برای مصرف خوراکی روزمره است.

اما درمورد کره؛

به طور کلی مارگارین و کره جزء چربی های معرفی شده برای پخت و پز معرفی می شوند. شما به ازای مصرف یک قاشق غذاخوری کره حدود دوازه گرم چربی وارد بدن خود می کنید که از این میزان ۸ گرم آن چربی اشباع شده می باشد. جالب این که مقدار کلسترول کره در هر وعده غذایی ۳۳ میلی گرم است. قدمت مصرف کره در فرهنگ های مختلف به بیش از چهار هزار سال می رسد اما با تحقیقات انجام شده درباره مزایای استفاده از روغن زیتون فرابکر این ذهنیت رو به فراموشی رفته است.

استفاده بیش از حد کره عوارض جانبی بسیار خطرناکی دارد. چراکه این ماده غذایی حاوی چربی اشباع شده بوده و موجب تصلب شرائین و مشکلات قلبی می شود. میزان بالای کلسترول کره، زنگ خطری برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی و قلبی به شمار می رود. ایست ناگهانی قلب، سرطان، چاقی، زبان درد از جمله ناراحتی های گزارش شده به خاطر مصرف کره در رژیم غذایی افراد است. بنابراین کره نمی تواند جایگزین روغن زیتون در وعده های غذایی شما باشد. چراکه امروزه طبق تحقیقات انجام شده درباره روغن زیتون فرابکر به این نتیجه رسیده اند که این نوع روغن طبیعی در گروه چربی های غیر اشباع قرار گرفته است.  پس بهتر است بدون مشورت پزشک و خودسرانه به فکر مصرف کره به عنوان جایگزین روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه خود نباشید.

درمان بیماری ها با روغن زیتون فرابکر

در دانه های زیتون املاح معدنی، فسفر، گوگرد، منیزیم، آهن، ویتامین های موردنیاز بدن به وفور یافت می شود. بنابراین به هیچ عنوان به دنبال جایگزین روغن زیتون در مصرف روزانه غذاهای خود نباشید. برای درمان و کاهش انواع بیماری ها می توانید روی فواید بی نظیر روغن زیتون حساب کنید. اگر مبتلا به یبوست مزمن، قولنج های متأثر از ورم کلیه، سنگ های صفراوی هستید به شما استفاده از روغن زیتون فرابکر را پیشنهاد می کنیم.

این روغن طبیعی باکیفیت اثر ملین، صفرابر و نرم کننده دارد. بعضی از افراد مانند کارگران چاپخانه ها به دلیل استفاده از جوهر در کارهای خود دچار مسمومیت های ناشی از سرب می شوند. کافی است به فکر جایگزین کردن روغن زیتون در برنامه غذایی خود باشند تا از اثرات زیانبار آن رهایی یابند.

روغن زیتون فرابکر ۵۰۰ گرمی

از دیگر فایده های روغن زیتون فرابکر می توان به رفع سرفه های خشک، انسداد روده، مسمومیت های ناشی از مارگزیدگی و حشرات، خنک کننده و التیام بخشی به زخم های پوستی اشاره کرد. البته نباید اثرات مثبت روغن زیتون برای خلاص شدن از ورم کبد و افراد مبتلا به نارسایی کلیه را نادیده گرفت. بهتر است مصرف یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون را در وعده صبحانه خود بگنجانید.

چنانچه کودک دلبندتان به بیماری کم خونی و نرم استخوان مبتلاست به شما توصیه می کنیم که روغن زیتون را روی بدن او بمالید و بعد در معرض آفتاب قرار دهید. بعد از مدتی نه چندان طولانی اثرات شگفت انگیز آن را تجربه خواهید کرد.

رابطه بین چربی و سرطان

طبق بررسی های انجام شده درباره علت مرگ و میر در کشورهای مختلف مشخص شده نوع چربی مصرف شده در ایجاد سرطان ها مؤثر است. روغن زیتون فرابکر در کاهش میزان آسیب های سرطانی و تومورهای توسعه یافته نقش بسزایی دارد. وجود اسید لینولئیک در روغن زیتون باعث تولید پروستاگلاندین شده و از ایجاد تومورها و تهاجم آن ها به بدن جلوگیری می کند. افرادی که مبتلا به انواع سرطان پستان، روده بزرگ و راست روده بوده اند با مصرف روزانه روغن زیتون در وعده های غذایی در درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری خود ابراز رضایت می کنند. مهمترین عامل مؤثر در ایجاد انواع سرطان، اکسیداسیون درون سلولی است. مواد آنتی اکسیدان در روغن زیتون فرابکر باعث افزایش مقاومت سلول ها در برابر اکسیداسیون و پیش روی سرطان می شود.

شیوه زندگی شهری، عادات رفتاری، فعالیت بدنی و نوع رژیم غذایی در سخت شدن دیواره رگ های خونی به خاطر انباشته شدن کلسترول تأثیرگذار است. کافی است برای دور ماندن از بیماری های قلبی به فکر گنجاندن روغن زیتون فرابکر زرگون در برنامه تغذیه خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.