آشپزی, غذاها

دستور پخت مرغ بریان با روغن زیتون اعلاء

مرغ بریان با روغن زیتون

یکی از غذاهایی که باید برای درست کردنش حوصله به خرج دهید، مرغ بریان است. گاهی پخت این غذا آنقدر برای بعضی سخت می‌شود که ترجیح می‌دهند آن را به صورت آماده از بیرون سفارش دهند. اما ما در این دستور آشپزی می‌خواهیم طرز تهیه مرغ بریان با روغن زیتون را آموزش دهیم که اگر تمام مراحل را با حوصله و دقت انجام دهید، یک غذای مجلسی و درجه یک خواهید داشت. با زرگون همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه مرغ بریان با روغن زیتون

چرا تأکید ما بر روغن زیتون است؟ چون درست کردن این غذا با روغن معمولی، می‌تواند آن را تبدیل به یک وعده غذای چرب و مضر کند. در حالی که این غذا پر از سبزیجات و مواد غذایی سالم است و می‌تواند حتی یک وعده رژیمی در سفره شما باشد. برای تهیه مرغ بریان با روغن زیتون نیاز به مواد اولیه زیر دارید:

  • یک عدد مرغ کامل پاک شده
  • ۲ عدد پیاز
  • ۱ شاخه کرفس
  • ۱ عدد هویج
  • ۴ عدد آلوی خورشتی
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر
  • زعفران، نمک، فلفل، کاری، زردچوبه و سماق به میزان لازم

قبل از شروع مرغ و سبزیجات را بشویید و اجازه دهید خشک شود. سپس زعفران را با نیم استکان آب جوش دم کنید. سپس مراحل زیر را دنبال نمایید. برای تهیه روغن زیتون فرابکر هم می‌توانید از طریق فروشگاه روغن زرگون اقدام کنید.

مراحل تهیه غذا

تمام ادویه ها را با هم مخلوط کنید و با کمی آبلیمو هم بزنید. این مخلوط مانند یک سس باید روی تمام قسمت های مرغ مالیده شود. اگر مواد و اندازه هایی که داده شده، برای مرغ شما کم آمد، مقدار بیشتری از این سس را ایجاد کنید و داخل شکم مرغ هم بمالید.

سپس فلفل، هویج و کرفس را خرد کنید و همراه با آلو، در یک ظرف بریزید. می‌توانید کمی نمک و فلفل به این مواد اضافه کنید که بعد از پخته شدن طعم بهتری داشته باشند. سپس تمام شکم مرغ را با این مواد پر کنید. البته اگر به طعم قارچ یا دلمه هم علاقه دارید، می‌توانید به جای کرفس از این مواد استفاده نمایید. اما از آنجایی که قارچ در هنگام پخته شدن کمی آب می اندازد، نباید آن را ریز کنید. نصف کردن آنها کفایت می‌کند.

مرغ بریان را می‌بایست در فر آماده کرد. پس روی سینی فر را با پیاز حلقه حلقه بپوشانید و مرغ را روی پیازها بگذارید. روی سینی را فویل بکشید و اجازه دهید حداقل دو سه ساعت استراحت کند.  بعد از گذشتن این مدت زمان، فویل را باز کنید و یک استکان آب درون سینی بریزید. سپس فویل را بسته و داخل فر قرار دهید. مدت زمان پخت این غذا حدود ۳ ساعت خواهد بود.

تزئینات و سرو

بعد از پخته شدن و باز کردن فویل، می‌توانید با یک قلموی آشپزخانه، مایع زعفران را روی مرغ بمالید و سپس دوباره آن را داخل فر قرار دهید. اما این بار بدون فویل و برای گریل شدن. این غذا را می‌توانید با سیب زمینی سرخ شده و سبزیجات معطر سرو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.