آموزش

تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ در چیست؟

تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ

روغن زیتون از میوه های درخت زیتون به دست می آید. خواص و فواید فوق العاده این روغن گیاهی باعث شده که به عنوان روغن مصرفی در پخت و پز، درمان بیماری های قلبی– عروقی، قند و فشار خون، دستگاه گوارش، افسردگی و نیز به صورت غیر خوراکی در لوازم آرایشی و بهداشتی، زیبایی و محافظت از پوست و مو استفاده شود. شاید هنگام خرید با این سوال مواجه شده اید که تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ چیست و به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که کدام نوع روغن زیتون خوراکی و کدام نوع آن، غیر قابل خوردن می باشد.

تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ

روغن زیتون یکی از روغن های گیاهی پر طرفدار است که شامل مقدار زیادی اسید چرب امگا ۹ می باشد. روغن زیتون استخراج شده از دانه های درخت زیتون چند نوع دارد. هر نوع روغن زیتونی مناسب پخت و پز و رهایی از بیماریهای داخلی انسان نیست. برخی از روغن زیتون ها برای ماساژ و درمان نواحی خارجی بدن از جمله پوست و مو و حتی تمیز کنندگی وسایل روزمره زندگی به شکل غیر خوراکی آماده سازی می شوند. با ما همراه باشید تا درباره انواع مختلف روغن زیتون خوراکی و غیرخوراکی شناخت کافی پیدا کنید.

انواع روغن زیتون های خوراکی و غیر خوراکی

  • روغن زیتون فرابکر

فرابکر به عنوان یکی از بهترین نوع روغن زیتون شناخته شده که بعد از ۲۴ ساعت پس از برداشت دانه های زیتون به دست می آید. اگر تجربه استفاده از روغن زیتون ماساژ را داشته باشید، با مصرف روغن زیتون فرابکر، می توانید کاملاً به تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ پی ببرید. روغن زیتون فرابکر به دلیل داشتن چربی تک غیر اشباع و آنتی اکسیدان گزینه مناسبی برای پخت و پز به شمار می رود. چراکه احتمال اکسید شدن آن بسیار کم است.

طعم تلخ، تند و بوی مطبوع آن نشان دهنده وجود اولئوروپین موجود در این روغن زیتون مصرفی است. با این اوصاف روغن زیتون فرابکر خالص ترین عطر و طعم روغن زیتون را داراست. روغن زیتون فرابکر برای غذاهای سرد مثل سالاد و پاستا هم استفاده شود. این روغن گیاهی به دلیل مقاومت عالی در برابر حرارت برای سرخ کردن انواع غذاها کاربرد فراوانی دارد. شاید فکر کنید برای آماده سازی روغن زیتون فرابکر از طعم دهنده یا افزودنی استفاده می کنند اما به هیچ وجه این طور نیست. چند نکته را به هنگام خرید این نوع روغن زیتون به خاطر بسپارید:

  • تولید روغن زیتون فرابکر بدون دخالت انسان توسط ابزارهای مکانیکی، بدون فرآیندهای شیمیایی و با روش پرس سرد انجام شود.
  • هیچ گونه حلال شیمیایی، طعم دهنده و افزودنی به آن اضافه نشده باشد.
  • به هنگام میل نمودن آن در انتهای گلو، احساس تلخی، تندی و تیزی شدید را حس کنید.
  • میزان اسیدیته آزاد برحسب اولئیک اسید روغن زیتون فرابکر بیشتر از  ۰/۸گرم در هر ۱۰۰ گرم نباشد.
  • روغن زیتون بکر

این نوع از روغن زیتون نسبت به فرابکر از سطح کیفی پایین تری برخوردار بوده اما تفاوت چندانی در شیوه تولید آن وجود ندارد. روغن زیتون بکر توسط پرس های مکانیکی روغن آن به راحتی خارج شده و به هیچ عنوان تصفیه نمی شود. اگر شناخت تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ برایتان کمی مشکل است، باید بگوییم با خیال راحت می توانید روغن زیتون بکر را به صورت خوراکی مصرف کنید اما روغن زیتون مناسب ماساژ، به هیچ وجه خوراکی نیست. این نوع از روغن زیتون از نظر ساختاری شبیه روغن زیتون فرابکر است با این تفاوت که سطح اسیدیته آن حداکثر ۲ درصد بوده و نقطه دود بالاتری دارد. بنابراین با حرارت متوسط برای سرخ کردن غذاها بسیار مناسب است.

به هنگام آماده سازی روغن زیتون بکر تمامی خواص و مواد مغذی میوه زیتون حفظ می گردد. میزان بالای اسید اولئیک موجود در این نوع از روغن زیتون عاملی مؤثر برای جلوگیری از بیماری های قلبی – عروقی و تولید انرژی به شمار می رود. وجود رنگ دانه های کاروتنوییدی، ویتامین E و تناسب اسیدهای غیراشباع باعث پایداری روغن زیتون بکر می شود. البته این نوع روغن برای سرخ کردن بسیار مناسب است. فقط این نکته را فراموش نکنید سطح اسید اولئیک موجود در روغن زیتون بکر باعث افزایش کالری در بدن می شود. بنابراین حواستان به گنجاندن آن در رژیم غذایی مصرفی تان باشد.

  • روغن زیتون لامپانت

میزان اسیدیته آزاد در روغن لامپانت بر حسب اسید اولئیک در ۱۰۰ گرم بیشتر از ۳/۳ است که از دانه های نامرغوب زیتون با فرآیندی ضعیف آماده سازی می شود. روغن زیتون لامپانت در صورتی که تصفیه نشود قابلیت استفاده خوراکی خود را از دست می دهد. بنابراین شناخت این نکته مهم می تواند راهنمای خوبی برای آگاهی از تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ باشد.  از جمله موارد کاربرد این روغن زیتون غیر خوراکی می توان به نرم کنندگی پوست و مو، رفع چین و چروک های صورت، ماساژ بدن، تقویت و سلامت ناخن ها، برطرف کننده آکنه، کرم اصلاح موهای بدن، پاک کردن روغن ماشین یا رنگ از دست ها، پولیش برای اثاثیه چوبی، پاک نمودن رنگ از روی موها یا ریمل از مژه، روغن کاری اشیا از جمله لولاها و پاکسازی برچسب از روی دیوار و وسایل اشاره کرد.

  • روغن زیتون تصفیه شده

ساختار اولیه گلیسیریدی روغن زیتون تصفیه شده بعد از پالایش هیچ گونه تغییری نمی کند. میزان اسیدیته آزاد روغن زیتون تصفیه شده برحسب اسید اولئیک در هر ۱۰۰ گرم بیشتر از ۳/۰ گرم نیست. ترکیبات پلی فنلی در این روغن زیتون باعث عمر طولانی آن شده و در بعضی مواقع میزان ویتامین E در آن افزایش می یابد. اگر قصد سرخ کردن زیاد مواد غذایی را دارید، روغن زیتون تصفیه شده برای این کار مناسب خواهد بود. البته نباید از این نوع روغن زیتون انتظار عطر و طعم منحصر به فرد داشته باشید. و البته که به اندازه روغن زیتون فرابکر خواص ندارد و پیشنهاد نمی شود.

  • روغن زیتون خالص

با خرید روغن زیتون خالص دیگر نگران تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ نباشید. چراکه هم برای سرخ کردن غذاها و هم به صورت موضعی برای نرمی پوست و درمان بیماری های پوستی از جمله شوره سر مناسب است. باید بگوییم این نوع روغن زیتون با انواع دیگر روغن ها ترکیب نشده و سطح اسیدیته آن یک درصد است. میزان روغن زیتون بکر موجود در روغن زیتون خالص تعیین کننده خاصیت آنتی اکسیدانی، عطر و طعم آن می باشد.

اما در هر حالت اگر قصد خرید روغن زیتون ماساژ یا خوراکی را داشتید، می توانید از همکاران ما در زرگون مشاوره بگیرید تا بهترین گزینه را به شما معرفی کنند. گاهی اوقات فقط یک حرفه ای می تواند تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ را تشخیص دهد. و اعضای تیم زرگون در خدمت شما هستند تا شما خریدی آسان و بدون مشکل داشته باشید. برای خرید روغن زیتون مناسب برای ماساژ، با ما تماس بگیرید.

2 نظر در “تفاوت روغن زیتون خوراکی و ماساژ در چیست؟

  1. دایی احمد گفت:

    سلام اگه روغن زیتون ماساژاشتباهی مصرف بشه چه مشکلی برامصرف کننده ایجادمیکنه

    1. زرگون گفت:

      روغن زیتون به دو صورت موضعی و خوراکی قابل استفاده است.
      1-همانطور که میدانید روغن ماساژبرای اعمال بر روی پوست شما میباشد معمولا این روغنهای معمولی همراه با اسانس بوده و برای مصرف خوراکی مناسب نمیباشند.
      2-خیلی از افراد از همان روغن فرابکر یا بکر که خاصیت خود را دارند برای ماساژاستفاده میکنند.
      در صورت مصرف مورد اول اگر شما مقدار کمی مصرف کرده اید دیگر اینکار رو نکنید و فقط برای ماساژ استفاده نمایید و اگر مورد دوم رو مصرف کرده اید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد خیلی هم برای پوست و مو و خوراکی مناسب میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.