آموزش

تاثیر روغن زیتون فرابکر بر دیابت

استفاده از الگوی غذایی سالم باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرقابل انتقال می‌شود. بسیاری از ما در زندگی خود نگران درگیر شدن با امراض مزمن همچون فشارخون، چاقی، دیابت ، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های کلیوی و کبد چرب، پوکی استخوان، افسردگی و آلزایمر هستیم. نوع رژیم غذایی با میزان اسید چرب اشباع شده سبب ایجاد اختلالات فراوان در انسولین و چربی خون می‌شود. بهترین راهکار برای بهبود این اختلالات، جایگزین کردن اسیدهای چرب غیراشباع تک زنجیره‌ای و فیبرها است. به کارگیری رژیم‌های حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع شده مثل روغن زیتون فرابکر بعد از صرف غذا باعث تعادل چربی‌های خون و گلوکز می‌شود.

درباره بیماری دیابت چه می‌دانید؟

به طور کلی دیابت یک نوع بیماری متابولیک است که با اختلالات متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی همراه است. در دنیای پزشکی تابحال دو نوع دیابت شناخته شده که مشتمل بر دیابت نوع یک (وابسته به انسولین) و دیابت نوع دو (غیروابسته به انسولین) می‌باشد. در جوامع امروزی دیابت نوع دو از شیوع بیشتری برخوردار است. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط انجمن بین‌المللی دیابت در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۵۸ میلیون نفر به دیابت نوع دو مبتلا هستند.

در کشور ایران نزدیک به ۸ درصد از بزرگسالان به این نوع دیابت ابتلا پیدا کرده‌اند. سطح بالای فاکتورهای التهابی، قند خون و غیرطبیعی بودن پروفایل لیپیدی از علائم ذکر شده در دیابت نوع دو به شمار می‌رود. درحالی که دیابت نوع اول، یک اختلال مالتی فاکتوریال است. در این نوع دیابت، عوامل محیطی و ژنتیکی تأثیرگذارند. تغذیه و رژیم غذایی در بین عوامل محیطی برای بهبود این بیماران از اهمیت فراوانی برخوردار است.

افراد دیابتی بایستی به طور مستمر میزان قند خون خود را کنترل کنند. در نتیجه بهتر است از رژیم غذایی حاوی روغن زیتون فرابکر استفاده نمایند. این موضوع با جلوگیری از مقاومت انسولین، عوارض مضر احتمالی با زیاد کردن کلسترول، کم کردن تری گلیسریدها، HDL، کم کردن فشار خون و اطمینان از میزان قند خون امکان‌پذیر است. رژیم غذایی کم چرب با شاخص گلیسمیک پایین، مقادیر زیاد فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده، و فیتوکمیکال‌ها تاحد زیادی باعث بهبود علائم در افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

کنترل و بهبود دیابت و سندرم متابولیک

در گذشته، مردمانی در کشورهای اطراف مدیترانه زندگی سالم و طولانی داشته‌اند. آنها با کمک رژیم غذایی مناسبی که برای خود در نظر گرفته بودند، کمتر دچار وقایع قلبی عروقی، دیابت، چاقی، دیس لیپیدمی، انواع خاصی از سرطان بویژه پوست، روده و سرطان پستان در زنان می‌شدند. این رژیم غذایی سالم و متعادل با خواص ضدالتهابی و ضد اکسیدانی همراه است. اثرات مفید رژیم مدیترانه‌ای به مصرف انواع روغن زیتون بکر، روغن زیتون فرابکر و یا ترکیبی از آن‌ها نسبت داده می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده درباره تأثیر روغن زیتون فرابکر در دیابت و سندرم متابولیک می‌توان گفت که روغن زیتون بکر و روغن زیتون فرابکر در بهبود و پیشگیری از انواع بیماری‌ها بویژه بیماری دیابتی و سندرم متابولیک مؤثر است.در ادامه مطلب به مزایای استفاده از روغن زیتون برای بهبود دیابت اشاره می‌کنیم.

  ۱۸ مزیت روغن زیتون فرابکر برای بهبود دیابت

  1. رژیم مدیترانه‌ای یا MD بخاطر کاهش دادن سطح لیپوپروتئین‌های آتروژنیک به‌عنوان بهترین رژیم شناخته شده است.
  2.  باعث بهبود کنترل قند خون و ایجاد تغییرات مثبت در شاخص‌های آنتروپومتریک می‌شود.
  3. فشار خون را کاهش می‌دهد.
  4. حساسیت به انسولین را تقویت می‌کند.
  5. باعث کاهش خطر آتروژنیک و کنترل بهتر سیستولیک و دیاستولیک می‌شود.
  6.  احتمال شیوع سندرم متابولیک و خطر عروقی مرتبط با آن را کاهش می‌دهد.
  7. غلظت نشانگرهای ضد التهابی و انعقاد خون در افراد دارای بیماری‌های قلبی عروقی کاهش می‌یابد.
  8.  اثرات مثبت MD  یا رژیم مدیترانه‌ای بر فاکتورهای اصلی باعث می‌شود خطر ابتلا به CDV (بیماری‌های قلبی عروقی) کاهش یابد. به همین دلیل باعث کاهش دیابت بتا، سندرم متابولیک و فشار خون بالا می‌شود.
  9.   به تعویق انداختن درمان ضدچربی خون در افراد دارای اضافه وزن که به تازگی دچار بیماری دیابت نوع ۲ شده‌اند.
  10.   باعث افزایش سطح هورمون پیتید و کاهش میزان چربی کبد در بیماران دیابتی می‌شود.
  11. کاهش وزن و نمایه توده بدنی و افزایش متابولیسم قند خون را به خوبی رژیم غذایی کم چربی انجام می‌دهد.
  12.  استعمال پوستی روغن زیتون فرابکر سبب بهبود زخم پای دیابتی می‌گردد.
  13.  خطر ابتلا به دیابت در بین افراد در معرض بیماری قلبی عروقی بالا را کاهش می‌دهد.
  14.   باعث بهبود ظرفیت آنتی اکسیدن پلاسما می‌شود.
  15.  روغن زیتون فرابکر دارای ظرفیت کاهنده آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد اتوژنیک و لیپیدها است.
  16.  روغن زیتون فرابکر باعث آزادسازی رادیکال‌ها و کاهش استرس در بدن می‌شود.
  17.  سرشار از اسید اولئیک، پلی فنول‌ها، استرول‌ها و توکوفرول‌ها می‌باشد. 
  18.     اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون فرابکر سبب تحریک ترشح GLP-1، کنترل بهتر گلیسمی  و تحریک ترشح انسولین می‌شود.

نتایج حاصل از بررسی تأثیر روغن زیتون فرابکر روی دیابت

کشور ایتالیا:

محققان این کشور در سال ۲۰۱۶ با تحقیق بر روی افراد با رده سنی ۲۵ تا ۵۰ سال طی یک وعده غذایی به نتایج جالبی دست یافتند.

آنها به بررسی تأثیر مصرف روغن زیتون فرابکر بر پاسخ گلایسمی بیماران دیابت نوع یک بعد از مصرف یک وعده غذایی با شاخص گلیسمی بالا پرداختند. طبق نتایج بدست آمده در مقایسه با کره و وعده غذایی کم چرب، مصرف روغن زیتون فرابکر همراه با وعده غذایی سبب بهبود پاسخ گلیسمی و کاهش قند خون شد. البته مجدداً در همان سال تحقیق بر روی رده سنی ۳۵-۷۰ با هدف بررسی تأثیر رژیم غنی از اسیدهای چرب تک غیراشباع روغن زیتون فرابکر بر تجمع چربی در کبد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت گرفت. این اقدام باعث کاهش تجمع چربی از طریق افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب گردید.

کشور اسپانیا:

محققین اسپانیایی توانستند در سال ۲۰۱۶ استفاده از روغن زیتون فرابکر را در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت رده سنی ۳۵ ۷۵ بعد از ۲۸ روز مورد بررسی قرار دهند. طبق نتایج بدست آمده رژیم غنی از اسید چرب تک غیر اشباع روغن زیتون فرابکر باعث کاهش قند خون ناشتا، بهبود تحمل گلوکز و حساسیت به انسولین، افزایش گلوکاگون  GLP-1 و HDL شد.

اگر برای خرید روغن زیتون فرابکر نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با همکاران ما در زرگون تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.