آموزش

بهترین زمان مصرف روغن زیتون چه زمانی است؟

بهترین-زمان-مصرف-روغن-زیتون

زیتون میوه‌ای خوشمزه و مغذی بوده که بیشتر در نواحی مدیترانه‌ای کشت می‌شود. خواص فراوان دانه‌های درخت زیتون باعث محبوبیت آن در بین مردم جهان شده است. از بهم فشردن دانه‌های زیتون، روغنی خالص و سالم تولید می‌شود که به صورت خوراکی و موضعی قابل مصرف است. از این روغن گیاهی برای پخت و پز، سرخ کردن مواد غذایی، درمان انواع بیماری‌ها و تولید محصولات بهداشتی، آرایشی و پزشکی استفاده می‌کنند. به همین خاطر بهترین زمان مصرف روغن زیتون با توجه به شرایط و نوع کاربرد آن متغیر است. در این مطلب سعی داریم به شرح فواید و نحوه صحیح استفاده از روغن زیتون در برنامه غذایی بپردازیم.

بهترین زمان مصرف روغن زیتون

درخت زیتون دارای میوه‌های درشت و ریز با رنگ‌های متفاوت در نواحی گرمسیری به خوبی رشد می‌کند. بسیاری از متخصصان تغذیه، روغن زیتون را برای استفاده روزانه و درمان بیماری‌ها در تمام گروه سنی توصیه می‌کنند.

بهترین زمان مصرف روغن زیتون با توجه به نیاز و شرایط بدنی افراد تعیین می‌شود. برای اینکه از نحوه استفاده و مقدار مجاز به کارگیری روغن زیتون شناخت کافی داشته باشید حتماً موارد زیر را مدنظر قرار دهید.

۱/ مصارف آشپزی

یکی از مهمترین موارد استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز انواع برنج و خورشت، سرخ کردن مواد غذایی و ترکیبات سالاد و پاستا است. عطر و طعم خاص روغن زیتون باعث خوشمزه و خوشبو شدن غذاها می‌شود. از طرفی آنتی اکسیدان و فیبر موجود در این روغن طبیعی، هضم مواد غذایی را تا حد زیادی آسان می‌کند. بهترین زمان مصرف روغن زیتون در پخت یا سرخ شدن غذاهای مختلف، ابتدای آماده سازی آن‌ها می‌باشد. با این روش، تمامی خواص روغن زیتون به خوبی حفظ می شود.

یادتان باشد که برای سرخ کردن بادمجان، قارچ، سیب زمینی، پیاز، سبزیجات و … از شعله کم گاز استفاده کنید. زیرا نقطه دود روغن زیتون بین ۱۹۵ تا ۲۲۰ درجه می باشد. در بین انواع روغن زیتون فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و روغن تفاله زیتون، دو مورد اول مناسب آشپزی هستند. زیرا در فرآیند روغن گیری آن ها، کشاورزان از قبل دانه های سالم زیتون را گلچین کرده و در کارخانه ها بدون افزودن هر گونه مواد شیمیایی با رعایت اصول بهداشتی تولید می‌شوند.

روغن زیتون فرابکر و بکر تصفیه نشده و تمامی املاح در آن به طور کامل وجود دارد. از طرفی گرمادهی و دخالت مستقیم نیروی انسانی به هنگام تولید روغن زیتون صورت نمی گیرد. بلکه کارشناسان با استفاده از دستگاه‌های صنعتی پیشرفته طبق استانداردهای انجمن بین المللی روغن زیتون، روند تولید را انجام می‌دهند. روغن زیتون فرابکر نسبت به بکر دارای سطح اسیدیته، ارزش تغذیه ای و قیمت بالاتری است. البته این ویژگی‌ها نافی خواص روغن زیتون بکر نخواهد بود. بلکه مصرف کنندگان روغن زیتون بکر را بیشتر برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده می کنند.

۲/ پیشگیری و درمان بیماری ها

زیتون حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب تک غیر اشباع، ویتامین های A، D، K، E و املاح معدنی موردنیاز بدن است. انواع سرطان، دیابت، چربی خون، پوکی استخوان، ناراحتی های قلبی – عروقی، چاقی یا لاغری بیش از اندازه، افسردگی، آلزایمر، یبوست، انسداد و التهابات روده و معده، زخم های گوارشی، دردهای عضلانی، خشکی پوست و مو، شوره سر، سوختگی و … با مصرف موضعی و خوراکی روغن زیتون به طرز باورنکردنی بهبود می‌یابند.

یبوست یکی از بیماری‌های شایع در سنین مختلف است. ابن ناراحتی گوارشی به دلایلی همچون عدم مصرف آب کافی، کمبود فیبر، اختلالات هورمونی، جراحی، کم تحرکی و ورزش نکردن، دیابت، استفاده از داروهای شیمیایی، سندرم روده تحرک پذیر، اضطراب و استرس ایجاد می‌شود. زمانی که افراد نتوانند بیش از سه بار در روز مدفوع کنند، مواد اضافی در بدن بیمار، خشک و سفت می شود. طولانی شدن زمان دفع مشکلاتی از قبیل بواسیر، پارگی های ریز در ناحیه مقعد و انباشت مدفوع در روده می گردد.

برای رهایی از یبوست و نفخ معده، صبح ها بهترین زمان مصرف روغن زیتون به صورت ناشتا می‌باشد. هر روز یک غذاخوری از روغن زیتون را میل کنید. حتی می‌توان این روغن خالص را با لیموی تازه در کنار غذا یا قبل از وعده شام به همراه سالاد نوش جان کرد. خاصیت روان‌کنندگی روغن زیتون باعث افزایش میزان لغزندگی مدفوع و حرکت آسان آن از روده‌ها و خروج از مقعد می‌شود. مصرف روغن زیتون همراه دیگر میوه‌ها، حبوبات و سبزیجات فیبردار مانند کلم بروکلی، توت فرنگی، کرفس، سیب، هویج و … را برای بهبود یبوست و گرفتگی‌های روده توصیه می‌کنیم.

روغن زیتون، منبع غنی از ویتامین

انواع ویتامین موجود در روغن زیتون به سلامت بدن انسان و پیشگیری از ابتلای بیماری ها کمک فراوانی می‌کند. زخم های پوستی، تنظیم فشار خون، بهبود بینایی، جلوگیری از پیری زودرس، تقویت سیستم ایمنی بدن و التهابات ناشی از سوختگی با ویتامین A روغن زیتون التیام می‌یابد. اگر با بیماری های قلبی – عروقی، تخریب سلول‌های حیاتی بدن و انسداد رگ ها مواجه هستید. روغن زیتون را در سبد غذایی خانواده قرار دهید. البته میزان و بهترین زمان مصرف روغن زیتون را از پزشک متخصص سوال کنید.

در برخی موارد استفاده بیش از اندازه روغن زیتون باعث بروز مشکلات در بدن افراد بیمار می‌گردد. ویتامین D در بهبود کم خونی، آسم، سرماخوردگی، کولیت، پوکی استخوان، ناراحتی‌های تنفسی و حرکتی، کاهش فشار خون و … نقش بسزایی دارد.

روغن زیتون حاوی ویتامین K بوده و برای جلوگیری از لخته شدن خون و لختگی بسیار مفید است. با افزودن روغن زیتون به انواع سالاد و غذاها به عنوان یک میوه مغذی به بهبود سلامت قلب و استخوان‌ها کمک می‌کنید.

۳/ محصولات پزشکی، بهداشتی و آرایشی

بسیاری از کارخانه‌ها برای تولید شامپو، صابون، پمادها، کرم‌های ضد آفتاب، نرم کننده، آب‌رسان، پدهای بهداشتی، ماسک و … از روغن زیتون استفاده می‌کنند. ترکیبات پلی فنلی موجود در این روغن گیاهی برای درمان ناراحتی‌های پوست و مو مثل اگزما، لک، جوش صورت، سوختگی، شکنندگی و ریزش مو، شوره سر، چین و چروک صورت، کم آبی و پوسته پوسته شدن بسیار کارساز است.

2 نظر در “بهترین زمان مصرف روغن زیتون چه زمانی است؟

  1. somaieh گفت:

    واقعا من یکماه برا پخت پز استفاده کردم پوست صورتمم. باهاش ماساژ میدم پوستم شفاف شده.عالیه محصولات زرگون عالی.⭐⭐⭐⭐⭐

    1. خوشحالیم که محصولات زرگون مورد پسند شما واقع شده؛ سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.