آموزش

از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟

از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟

شاید شما هم برای انتخاب روغن زیتون با کیفیت به مشکل خورده اید. هر کدام از ما در فروشگاه ها با انواع مختلف روغن زیتون مواجه شده ایم. از لحاظ ظاهر و رنگ اکثر بطری های روغن زیتون با برندهای مختلف شبیه یکدیگر هستند. حالا از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟ سوالی که بیشتر اوقات ذهنمان را به هنگام خرید روغن زیتون درگیر می کند. کافی است با ادامه مطلب همراه ما باشید تا روش هایی را به شما یاد بدهیم که بتوانید همیشه روغن زیتون مرغوبی خریداری کنید.

چگونه از اصل بودن روغن زیتون مطمئن شویم؟

در مغازه و فروشگاه روغن های گیاهی مختلفی با بسته بندی های متفاوت به فروش می رسند. البته به غیر از فروشگاه ها، روغن زیتون را می توان در بازارهای محلی به صورت مستقیم تهیه کرد. زیتون درختی پربار با میوه های مقوی و پرخاصیت بوده که سابقه کشت آن از سالیان خیلی دور به مناطق مدیترانه ای می رسد. از فشردن دانه های درخت زیتون یکی از بهترین روغن های طبیعی و سالم به دست می آید. امروزه در بسیاری از کشورها میوه های زیتون و از همه مهم تر روغن زیتون جایگاه ویژه ای در سبد غذایی مردم پیدا کرده است.

روغن زیتون همچنین از پر طرفدارترین روغن های ارگانیک در بین خانواده ها محسوب می شود. استفاده از روغن زیتون به دو شکل خوراکی در انواع غذاها و سالاد و در ترکیبات بهداشتی و آرایشی به صورت موضعی است. نکته حائز اهمیت برای انتخاب درست این محصول با ارزش غذایی فراوان، پاسخ به سوال از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟ می باشد. قبل از گفتن نکات اساسی درباره انتخاب روغن زیتون اصل لازم است با انواع این روغن طبیعی آشنا شوید.

انواع روغن زیتون موجود در بازار

روغن زیتون با توجه به کیفیت، نوع تولید و روش مصرف با یکدیگر تفاوت هایی دارد. مرغوب ترین روغن زیتون فرابکر است. کشاورزان پس از برداشت محصول زیتون آن را مستقیم به کارخانه ارسال می کنند. تولیدکنندگان ابتدا میوه های سالم، تمیز و بدون لک زیتون را جداسازی کرده و بدون افزودن مواد شیمیایی فرآیند روغن گیری را انجام می دهند. در مراحل تهیه روغن زیتون فرابکر از ابزارهای مکانیکی استفاده شده حتی روش گرمادهی و تصفیه صورت نمی پذیرد. اگر برای پخت و پز این سوال برایتان پیش می آید که از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟

چرا روغن زیتون فرابکر بخریم

با اطمینان خاطر می توان گفت روغن زیتون فرابکر مناسب ترین گزینه برای ترکیبات انواع غذاها و سالاد محسوب می شود. البته از نقش درمانی مؤثر روغن زیتون در بهبود بیماری های گوناگون از جمله ناراحتی های قلبی- عروقی، آلزایمر، دیابت، فشار خون بالا، کم خونی، یبوست، زخم معده، انسداد روده، دردهای عضلانی، پوکی استخوان، چربی خون، انواع سرطان سینه، روده، معده و … نباید غافل شد.

روغن زیتون بکر دومین نوع این روغن گیاهی با خاصیت است. در واقع همانند روغن زیتون فرابکر بدون هر گونه افزودنی و تصفیه شدن در مراحل تولید در بازار در اختیار مشتریان قرار می گیرد. خیلی از طرفداران روغن های ارگانیک به هنگام خرید از متصدیان فروش این سوال را می پرسند که از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟ روغن زیتون بکر برای سرخ کردن مواد غذایی مانند بادمجان، سیب زمینی، فلفل دلمه ای، اسفناج، سبزیجات، قارچ و … مناسبند.

روغن زیتون لامپانت، تصفیه شده و روغن تفاله زیتون جزء روغن هایی هستند که برای مصارف صنعتی و موضعی کاربرد دارند. به هنگام تولید این سه نوع روغن زیتون عمل تصفیه شدن در روغن گیری میوه های نامرغوب، له شده و غیرسالم انجام می شود. بسیاری از تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی در ترکیبات مواد شامپو، انواع کرم، پمادهای استعمال خارجی، ماسک و پدهای پاکسازی از روغن زیتون غیر خوراکی استفاده می کنند.

سه راه مطمئن شناسایی روغن زیتون مرغوب

حال با دانستن اطلاعاتی مختصر درباره انواع روغن زیتون بهتر به پاسخ سوال از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟ خواهیم رسید. روش های مختلفی برای تشخیص روغن زیتون خالص وجود دارد که به توضیح آنها می پردازیم.

  • طعم و مزه

مهمترین روش برای اینکه از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟ تست طعم و مزه این روغن گیاهی می باشد. با چشیدن کمی از روغن زیتون به راحتی متوجه مرغوب بودن آن خواهید شد. ابتدا روغن زیتون را روی سطح زبان خود پخش کرده و بعد آن را میل نمایید. طعم تلخ و تند روغن زیتون را همراه با سوزش در گلو احساس می کنید. حتی حالت گسی و خشکی در سطح دهان شما حس می شود. تمامی این نشانه ها حاکی از اصل بودن روغن زیتون خریداری شده است.

  • عطر و بو

شما می توانید با حس بویایی به سطح کیفیت روغن زیتون پی ببرید. یک قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید. سپس مایع روغن را در دهان خود بچرخانید و هوای آن را ببلعید. در این مرحله اصلاً روغن زیتون را نخورید. تست اینکه از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟ با استشمام بوی آن صورت می پذیرد. چنانچه روغن زیتون بوی کپک، ترشیدگی یا ماندگی بدهد با اطمینان خاطر می توان گفت که نامرغوب و بی کیفیت است. بهترین حالت برای روغن زیتون با کیفیت خوب، برخوردار بودن آن از بوی سبزیجات تازه مثل گوجه فرنگی یا کاهو می باشد.

البته حواستان باشد که برخی از تولیدکنندگان غیراستاندارد روغن زیتون از اسانس های بو برای فروش محصولات خود استفاده می کنند. دومین آزمایش برای تشخیص اینکه از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟ استفاده از یک ظرف کوچک مثل فنجان می باشد. کافی مقداری از روغن زیتون را درون فنجان بریزید. سپس با پارچه یا نایلون روی آن را بپوشانید. بعد از چند لحظه فنجان را بین دست های خود قرار دهید تا به سطح دمای بدن شما برسد. حال بوی روغن زیتون را با نفسی عمیق استشمام کنید. در این مرحله خالص بودن، کیفیت خوب و تلخی زیاد روغن زیتون احتمالاً باعث سرفه کردن شما می شود.

  • رنگ

دانه های زیتون برداشت شده از درخت ها از نظر ظاهر و رنگ با یکدیگر فرق دارند. روغن زیتون درجه یک مانند فرابکر و بکر باهم متفاوتند. به طور کلی معیارهای عطر و طعم روغن زیتون برای اینکه از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟ برای خریداران آن کفایت می کند.

2 نظر در “از کجا بفهمیم روغن زیتون اصل است؟

  1. تشکر از راهنمایی عالی بود

    1. خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما واقع شده؛ سپاس از همراهی‌تان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.