آموزش

ارزش غذایی روغن زیتون فرابکر

احتمالاً به دلیل تفاوت‌های نحوه فرآوری انواع روغن زیتون با یکدیگر این سؤال پیش می‌آید که آیا ارزش غذایی روغن زیتون فرابکر با سایر اشکال دیگرش متفاوت است یا خیر؟ بگذارید در ابتدا پیش از آن که در مورد صحت و سقم این تفاوت صحبت کنیم مختصر توضیحی در مورد روش تهیه آن بدهیم. هم چنین ببینیم که کدام شیوه مصرفی می‌تواند خواص بیشتری را به بدن ما برساند.

روغن زیتون فرابکر چیست؟

بهترین و مرغوب‌ترین نوع روغن زیتون، همان فرابکر آن است. وقتی صحبت از کیفیت می‌شود منظور چیست؟ کیفیت به این معناست که در روش گرفتن روغن از دانه‌های زیتون به نوعی عمل شود که حد الامکان فواید فراوان آن در بیشترین میزان ممکن حفظ شود. در نتیجه شما با مصرف آن محصول می‌توانید بهترین فایده را به بدن برسانید.

ارزش غذایی روغن زیتون فرابکر

در هر یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر که حدود 14 گرم است مواد مغذی زیر یافت می‌شود:

  • میزان کالری: 119 کیلو کالری
  • کربوهیدرات: 0
  • چربی تک غیر اشباع: 9.86 گرم
  • چربی غیر اشباع چندگانه: 1.42 گرم
  • چربی اشباع شده : 1.86 گرم
  • ویتامین E: 1.9 میلی گرم معادل 13 درصد نیاز روزانه هر فرد
  • ویتامین K: 8.1 میلی گرم معادل 7 درصد نیاز روزانه هر فرد
  • پتاسیم  : 0.1 میلی گرم

آیا تفاوت ارزش غذایی روغن زیتون فرابکر با سایر روغن‌ها می‌تواند در میزان سلامت افراد هم تفاوت ایجاد کند؟

همانطور که می‌بینید درصد ویتامین‌ها در این مدل از روغن زیتون به مراتب بیشتر است. تفاوت سطح آن‌ها در ارزش غذایی روغن زیتون فرابکر، منجر به افزایش چشمگیر خواص درمانی هم می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به وفور یافت می‌شوند و به دلیل سطح بالاتر اسیدهای چرب مفید، و تأثیرات ویتامین‌های موجود در روغن زیتون، گزینه مناسب‌تری در حفظ سلامت عروقی است. به علاوه از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت خواهد کرد.

ویتامین K و تأثیراتش

می‌دانید که ویتامین K در سلامت استخوان‌ها نقش‌آفرین است. وظیفه دیگرش کمک به انعقاد خون می‌باشد. به همین دلیل از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. با در نظر گرفتن این حقیقت، طبیعتاً هرچه میزان این ویتامین در بدن بیشتر شود، تأثیرگذاری آن بر این دو فاکتور افزایش خواهد یافت.

ویتامین E و فوایدش

ویتامین E هم یکی از مواد مغذی بسیار ضروری برای بدن است. درصد قابل توجه آن در جدول ارزش غذایی روغن زیتون فرابکر حاکی از خاصیت دو برابری آنتی اکسیدان‌هاست. وقتی میزان آنتی اکسیدان بالاتر برود قاعدتاً منجر به افزایش سطح ایمنی بدن خواهد شد. این مکانیزم می‌تواند منجر به تقویت بیشتر سلامت بدن شده و شما را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها دور کند.

وجود ویتامین K و E به طور همزمان در ترکیبات جدول ارزش غذایی روغن زیتون فرابکر نشان از خواص درمانی بیشتر است.

راههای از بین بردن بوی روغن زیتون در غذا

حتماً در مقالات علمی و پزشکی خوانده‌اید که ابتلای فرد به بیماری‌های عفونی و اختلالات خود ایمنی با استفاده از ویتامین‌هایی که خاصیت ضد التهابی دارند می‌تواند تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و حتی برطرف شود. این ویتامین‌ها می‌توانند به راحتی از طریق مصرف مداوم خوراکی‌های حاوی آن‌ها به بدن رسیده و نقش‌آفرینی کنند. هشت ویتامین با خاصیت ضد التهابی فراوان وجود دارد که دوتای آن‌ها ویتامین K و E است که در این محصول فراوان دیده می‌شود.

کلام آخر

اگر می‌خواهید از خواص بیشمار روغن زیتون فرابکر بالاترین میزان استفاده را ببرید بهتر است آن را روی سالاد بریزید. اگر این روغن حرارت نبیند ویتامین‌ها و مواد مغذی درونی خود را به بیشترین میزان حفظ می‌کند. پس بهتر است در ترکیبات سس سالاد به کار رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.