آشپزی

موارد مصرف روغن زیتون در غذا

موارد مصرف روغن زیتون در غذا

حتماً مقالات زیادی در مورد فواید روغن‌های گیاهی و منع مصرف روغن‌های اشباع شده و مارگارین شنیده‌اید و خوانده‌اید. حالا که تصمیم به تغییر سیستم غذایی دارید و رو به سمت سالم‌خوری می‌روید، بهتر است با موارد مصرف روغن زیتون در غذا آشنا شوید. شاید در مورد فواید بی‌نظیر روغن زیتون و تفاوت بین روش فرآوری هر یک از شکل‌های آن بدانید. ولی از خودتان بپرسید که چه روش مصرفی می‌تواند منجر به جذب بیشتر خواص روغن زیتون در بدن شود؟

وقتی صحبت از خواص خوراکی روغن زیتون می‌شود، اکثریت افراد فکر می‌کنند که فقط می‌توانند یکی دو قاشق آن را به عنوان پایه سس استفاده کرده و روی سالاد بریزند. اما موارد مصرف روغن زیتون در غذا کم نیست. جالب است بدانید الزاماً هر کس که روغن زیتون را در پخت و پز مصرف می‌کند نمی‌تواند از فواید آن بهره‌مند شود. مثل هر کار دیگری موارد مصرف روغن زیتون در غذا و چگونگی و میزان آن بلدی می‌خواهد تا فواید این روغن مفید از بین نرود. ما در زیر به توضیحات لازم در این مورد می‌پردازیم.

روغن زیتون را در چه غذاهایی می‌توان استفاده نمود؟

شما در بسیاری از پخت و پز‌های خود می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. متخصصین تغذیه به این امر اصرار دارند. چراکه با این کار می‌توانید روغن اشباع نشده را جایگزین روغن‌های اشباع شده نمایید.

یکی از بهترین این روغن‌ها که بیشتر از بقیه روغن‌های گیاهی به همه توصیه می‌شود، روغن زیتون است. همانطور که می‌دانید ما انواع روغن زیتون را در کشور به وفور داریم. از تولیدات ارزنده و درجه یک کشورمان است. به شکل روغن زیتون بکر، فرابکر و فوق فرابکر، که باکیفیت‌ترین آن‌هاست، به بازار عرضه می‌شود.

بالاترین جذب را شکل حرارت ندیده روغن زیتون دارد. بعد از آن، در پخت و پز هم کماکان فوایدش با جذب نسبتاً بالا به بدن‌تان خواهد رسید. سعی کنید از این روغن کمتر در زمینه سرخ کردنی استفاده نمایید. چراکه کمی از خواص خود را از دست می‌دهد. چند نمونه از غذاهایی که می‌توانید در روش تهیه آن از روغن زیتون استفاده کنید به شرح زیر است:

انواع سالاد‌ها چه سرد چه گرم

یکی از شناخته‌ترین موارد مصرف روغن زیتون در غذا اضافه کردن چند قاشق از آن در انواع متنوع سالاد چه به صورت گرم و چه به صورت سرد است.

سالاد کاهو با روغن زیتون

برای تهیه سالاد الویه

اگر از روغن زیتون‌های بکر بودار که خودتان با استفاده از سیر، سبزی‌های معطری چون رزماری، برگ بو، دانه‌های فلفل یا حلقه‌های لیمو ترش عطرآگین ترش کرده‌اید استفاده نمایید، خواهید دید بو و طعم سالاد الویه شما با همیشه فرق خواهد داشت.

برای تهیه املت

یکی دیگر از موارد مصرف روغن زیتون در غذا استفاده از یکی، دو قاشق در تهیه املت است.

نکته: حتماً این نکته را مد نظر بگیرید که روغن شما حرارت زیادی نبیند فقط گوجه‌ها را با آن تفتی دهید و تخم مرغ‌ها را بشکنید یکی دو دقیقه بعد آماده میل کردن است.

برای پخت برنج

در طبخ انواع برنج را می‌توانید از روغن زیتون کمک بگیرید. چه برای پخت پلو و چه چلو کافی است یکی دو قاشق روغن در برنج بریزید.

پخت برنج با روغن زیتون

برای طبخ مرغ، ماهی و گوشت در فر فوق‌العاده است. مواد را با کمی روغن مالش دهید و بعد در فر بگذارید. اگر می‌خواهید گوشت شما مغز پخت شود و آبدار باشد با فویل روی ظرف را بپوشانید و فویل را چند سوراخ کنید.

برای طبخ انواع سبزیجات در فر

اگر گیاه‌خوار هستید، شما هم می‌توانید برای طعم و عطردار کردن سبزیجات خود آن‌ها را به یکی دو قاشق روغن زیتون مالش دهید.

برای پخت انواع کیک، شیرینی و نان

یادتان باشد، مقدار مصرف روغن زیتون در هریک از اقلام بالا میزان قابل توجهی کمتر از روغن‌های مایع اشباع شده است. بافت نرمی به غذایتان داده و اصلاً منجر به چسبندگی اجزا به هم نمی‌شود.

آنچه به طور مختصر در بالا به آن اشاره کردیم نه تنها طعم و عطری بی نظیر به غذای شما می‌دهد، بلکه مهمترین فایده آن نقشی است که در رساندن مزایای فوق العاده روغن زیتون به بدن شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.