آموزش

چه روغن زیتونی بخریم ؟ نکات مهمی که باید بدانید

چه روغن زیتونی بخریم

در بازار و مغازه ها انواع و اقسام روغن های گیاهی از جمله روغن زیتون به فروش می رسند که هرکدام خواص منحصر به فرد خود را دارند. بعضی از روغن ها به صورت بسته بندی کارخانه ای و برخی دیگر به صورت مستقیم قابل خرید هستند. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه نوع روغن زیتونی بخریم؟ در این مطلب بر آن شدیم که اطلاعات کاملی در این زمینه به طرفداران روغن های طبیعی ارائه دهیم. امیداوریم بتوانیم به شما در انتخاب روغن زیتون با کیفیت کمک کرده باشیم.

با فشردن میوه های درخت زیتون یکی از با خاصیت ترین و پرارزش ترین روغن های طبیعی به دست می آید. روغن زیتون از لحاظ کیفیت، انواع مختلفی دارد که برای مصرف خوراکی و موضعی قابل استفاده هستند. مصرف روزانه روغن زیتون فرابکر و بکر باعث کاهش بیماری ها و در نتیجه سلامت بدن می گردد. این روغن گیاهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب مانند اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک، اسید اولئیک، آنتی اکسیدان، ویتامین های مختلف و کاروتنوئیدها طرفداران زیادی پیدا کرده است. دقت داشته باشید که به هنگام خرید به اطلاعات مندرج بر روی شیشه های روغن زیتون توجه نمایید. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا بیشتر درباره انتخاب یک روغن زیتون مناسب توضیح دهیم.

۹ نکته مهم درباره انتخاب روغن زیتون

دانه های زیتون اگر به خوبی رسیده باشند، طبعی گرم و قابض دارند. به همین خاطر استفاده از روغن زیتون برای غذاها و سالاد، شما را از آسیب های روغن های صنعتی به دور نگه می دارد. شناخت انواع روغن زیتون نیازمند کمی تجربه و کسب اطلاعات کافی است. شما می توانید انواع مختلف آن را در فروشگاه ها یا مغازه های سنتی به وفور پیدا کنید. اما باید به این نکته توجه نمایید که برخی از آنها قابل مصرف به صورت خوراکی نبوده و برای زیبایی پوست و مو یا دردهای موضعی کاربرد دارند. با مطالعه نکات زیر به راحتی خواهیم دانست که چه نوع روغن زیتونی بخریم و هر نوع روغن زیتون به چه کاری می‌آید.

  • اگر به دنبال روغن زیتون با ماندگاری بالا هستید، روغن زیتون فرابکر جزء بهترینهاست. از روی عطر و طعم آن می توانید کیفیت بالای آن را تشخیص دهید. برای آشنایی با مراحل تشخیص حسی کیفیت روغن زیتون، مطالب زرگون را دنبال کنید. چنانچه مراحل روغن کشی پس از برداشت محصول میوه زیتون، در مدتی کوتاه صورت بگیرد، خواص روغن زیتون بیشتر می شود. ما در زرگون، مطمئن می شویم که تمام محصولات به بهترین نحو تولید و به دست شما مشتریان عزیز برسد.

مواردی که نباید نادیده گرفت

  • اگر در ذهنتان به این موضوع فکر می کنید که چه روغن زیتونی بخریم حواستان به نوع ظروف به کار رفته برای بسته بندی روغن باشد. بهتر است روغن زیتونی را تهیه نمایید که در بطری های شیشه ای تیره رنگ نگهداری می شوند. ظروف پلاستیکی و نامرغوب برای روغن زیتون نامناسب هستند.

  • توصیه می شود از خرید ظروف شیشه ای که در قفسه های فروشگاه یا مغازه مقابل نور مستقیم خورشید و گرما قرار گرفته، حتی الامکان خودداری کنید. چراکه این موضوع باعث از بین رفتن خاصیت های مفید روغن زیتون و طعم آن می شود. این نکته را به خاطر بسپارید که روغن زیتون چنانچه در معرض هوا و اکسیژن قرار بگیرند با ایجاد ذره های فتواکسید سریع فاسد می شوند. شرایط نگهداری روغن زیتون های زرگون، ایده آل است و هرگونه نگرانی از این بابت را از بین می برد.

بهترین را انتخاب کنید

  • ممکن است در ابتدای کار مدتها برای سوال چه روغن زیتونی بخریم به دنبال پاسخی مناسب باشید. اما امروز پاسخ این سوال را خواهید گرفت. بهترین راه تشخیص روغن زیتون اصل، عطر و بوی آن است. یکی از راه های تشخیص این است که مقداری از روغن زیتون را داخل لیوان ریخته و روی آن را به خوبی بپوشانید. سپس به مدت یک تا ۲ دقیقه آن را حرارت دهید. روغن زیتون فرابکر بویی قوی شبیه عطر سبزی و میوه زیتون یا چمن تازه چیده را دارد. اما برای درک بهتر، می‌توانید صفحه تشخیص حسی کیفیت را ببینید.
  • از خرید بطری های روغن زیتون فلزی، تاریخ مصرف گذشته، کپک زده و ترشیده خودداری کنید. شرکت های معتبر اقدام به چاپ تاریخ برداشت محصول زیتون بر روی روغن زیتون می کنند. درصورتی که این تاریخ مربوط به همان سال خریدتان باشد روغن زیتون خریداری شده بسیار تازه است. البته اگر زمان قید شده روی بطری برای سال قبل هم بود مشکلی از لحاظ فاسد نبودن و عدم کیفیت نخواهید داشت. درصورت عدم وجود تاریخ برداشت، به زمان بسته بندی محصول توجه فرمائید. تاریخ انقضای روغن زیتون کارخانه ای بین ۱۸ تا ۲۴ ماه بعد از تولید می باشد.
  • یکی از بهترین راه های تشخیص طعم روغن زیتون این است که مقداری از آن را بچشید. زمانی که روغن زیتون در دهان شما قرار دارد با بینی نفس نکشید. بدین صورت که از طریق دهان نفس گرفته و از طریق بینی عمل بازدم را انجام دهید. همزمان کمی از روغن زیتون را قورت بدهید. روغن زیتون فرابکر طعمی تلخ و تند دارد. چنانچه طعم تندی را در گلوی خود احساس کردید روغن زیتون اصل را خریداری کرده اید. البته این مقدار تندی ممکن است کم یا تا اندازه ای زیاد باشد که باعث سرفه گردد.

کیفیت در اولویت است

  • قیمت روغن زیتون فرابکر با کیفیت، نسبت به سایر انواع روغن زیتون، بیشتر است. بنابراین بطری های روغن زیتون با مبلغ بسیار پایین تقلبی بوده و بسیار نامرغوب می باشند. شما می‌توانید لیست محصولات زرگون را به همراه قیمت و مشخصات آن در سایت ببینید و مقایسه کنید.
  • مناسب ترین مکان جهت نگهداری روغن زیتون در ظرف های دربسته و یخچال می باشد. بهتر است آن را حتی المقدور در جای خنک و به دور از حرارت گاز قرار دهید. برای تست اصل بودن روغن زیتون روش دیگر این است که ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری از آن را در ظرفی شیشه ای بریزید. سپس درب آن را محکم کرده و درون یخچال به مدت ۲۴ ساعت نگهداری نمایید. در صورتی که روغن زیتون از حالت مایع به جامد تبدیل شد با خیال راحت آن را مصرف کنید. روغن زیتون خریداری شده طبیعی و تک غیر اشباع است. اما چنانچه به همان حالت مایع باقی ماند باید بگوییم که غیر اشباع و تقلبی می باشد.
  • روغن تفاله زیتون یکی از انواع روغن زیتون است که توسط حلال ها پالایش شده و قابلیت مصرف خوراکی را ندارند. این روغن زیتون توسط روش های فیزیکی استخراج می شوند که بیشتر برای محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.