آموزش

با ویژگی های روغن زیتون فرابکر آشنا شوید.

ویژگی-های-روغن-زیتون-فرابکر

از بهم فشردن دانه‌های زیتون، روغنی پرخاصیت تولید می‌شود. انواع روغن زیتون شامل فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو، روغن تفاله زیتون است. روغن زیتون اکسترا ویرجین یا فرابکر بهترین نوع به شمار می‌رود. زرگون در این مطلب به ارائه اطلاعاتی کامل درباره ویژگی های روغن زیتون فرابکر می‌پردازد.

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین و پرطرفدارترین روغن‌های گیاهی خالص در جهان محسوب می‌شود. درخت زیتون با دانه‌های مقوی خود در نواحی مدیترانه‌ای به وفور وجود دارد. این گیاه به دلیل خواص فراوان در کشورهای مختلف کشت شده و از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار است. میوه زیتون را نیز می‌توان به صورت خام در انواع سالاد و پیتزا استفاده کرد.

روغن زیتون به دو روش سنتی و صنعتی تولید می‌گردد. در روش اول، پس از برداشت و شستشوی زیتون‌ها در ظرف‌های بزرگ، آن‌ها را جهت جداسازی هسته آماده می‌کنند. سپس دانه‌های زیتون را برای له کردن بین سنگ‌های بزرگ آسیاب قرار می‌دهند. با این کار، روغن‌گیری کامل از زیتون‌ها انجام می‌شود. در روش صنعتی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و نظارت نیروی انسانی فرآیند تولید روغن زیتون مرغوب صورت می‌پذیرد. کشاورزان به هنگام برداشت محصول، میوه‌های سالم و درشت را برای تهیه روغن زیتون فرابکر انتخاب می‌کنند. پس از آن با بسته‌بندی مناسب به کارخانه‌های تولید کننده ارسال می‌شود.

ویژگی روغن زیتون فرابکر (Extra virgin olive oil)

این نوع از روغن زیتون محصولی ۱۰۰ درصد سالم و خالص است. نحوه تولید روغن زیتون فرابکر به گونه‌ای است که تمامی خاصیت‌های آن حفظ می‌شود. با ما همراه باشید تا با ویژگی های روغن زیتون فرابکر آشنا شوید.

۱- استفاده دو جانبه

مصرف خوراکی و موضعی از روغن زیتون فرابکر باعث محبوبیت بیشتر آن در بین طرفداران روغن‌های طبیعی شده است. شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی از این نوع روغن زیتون در پخت و پز برنج یا انواع خورشت و ترکیبات سالاد استفاده کنید. یکی از ویژگی های روغن زیتون فرابکر داشتن چربی‌های تک غیراشباع و آنتی اکسیدان در آن است. این خاصیت و نیز اکسیده شدن پایین آن باعث شده تا گزینه مناسبی برای پخت مواد غذایی به شمار آید.

از روغن زیتون فرابکر می‌توان برای پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد. البته میزان مصرف خوراکی یا موضعی روغن زیتون باید تحت نظر پزشک متخصص باشد. ماساژ درمانی روشی کارساز در بهبود دردهای بدن، مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های پوست و مو مانند شوره سر، کم پشتی یا ریزش مو، خشکی پوست و نابودی لک‌ها یا جوش های صورت، آفتاب سوختگی و دیگر التهابات در بیماران است.

۲- سرشار از انواع ویتامین و املاح معدنی

همان طور که گفتیم در تولید روغن زیتون فرابکر از میوه‌های درشت و بدون لک یا کرم خوردگی استفاده می شود. در فرآیند روغن‌گیری نیز تمامی خواص اصلی آن با روش‌های پیشرفته صنعتی حفظ می‌گردد. این نوع از روغن زیتون حاوی ویتامین‌های E، A، K و D، اسیدهای چرب تک غیر اشباع، امگا ۳ و ۶، فیبر، آنتی اکسیدان به میزان زیاد است. بمب ویتامین بودن یکی از اصلی‌ترین ویژگی های روغن زیتون فرابکر است.

ویتامین A در جلوگیری از پیری زودرس، مشکلات بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش رشد انسان نقش به‌سزایی دارد. آنتی اکسیدان و ویتامین E به خنثی شدن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. سلول‌های بدن تا حد زیادی در مقابل اکسیداسیون مقاوم‌پذیر می‌شود. با شناخت ویژگی های روغن زیتون فرابکر و گنجاندن آن در برنامه غذایی، سلامت خانواده به میزان قابل توجهی تضمین خواهد شد.

کمبود کلسیم، شکنندگی و پوکی استخوان یکی از رایج‌ترین ناراحتی‌های جسمی در سنین بالا به شمار می‌رود. ویتامین D موجود در روغن زیتون باعث بهبودی و درمان این نوع از بیماری‌ها است. خونریزی بیش از حد قاعدگی، دیابت، ایجاد سنگ کلیه با ویتامین K روغن زیتون فرابکر کنترل می‌شود.

۳- درمان و پیشگیری از بیماری ها

اگر با ناراحتی‌های قلبی – عروقی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی یا لاغری بیش از اندازه، افسردگی، آلزایمر، پارکینسون، اضطراب، بیماری‌های دستگاه گوارش (یبوست، ورم و زخم معده، انسداد روده)، دردهای عضلانی، انواع سرطان‌ها، پوکی استخوان، کم خونی، ریزش یا شکنندگی مو، خشکی پوست، چین و چروک صورت، سوختگی و … مواجه هستید. مصرف خوراکی یا موضعی روغن زیتون را برای سنین مختلف از کودکی تا سالمندی توصیه می‌کنیم. در این موارد، متخصصین تغذیه با توجه به شرایط جسمانی و اهمیت فراوان سلامتی بدن مراجعین، میزان مشخصی از روغن زیتون را برای آن‌ها تجویز می‌کنند.

۴- عدم استفاده از نگهدارنده های شیمیایی

نکته قابل توجه درباره ویژگی های روغن زیتون فرابکر، اضافه نکردن مواد شیمیایی در فرآیند تولید است. از سوی دیگر، هیچ گونه دخالت انسانی و عمل تصفیه شدن برای آماده سازی روغن زیتون فرابکر انجام نمی‌شود. در تولید روغن زیتون فرابکر هیچ‌گونه تغییری در ساختار ایجاد نشده و بدون گرمادهی تمامی خاصیت‌های آن حفظ می‌گردد. بسته‌بندی استاندارد و رعایت نکات بهداشتی در اولویت تولیدکنندگان حرفه‌ای روغن زیتون است.

۵- نگهداری با مدت زمان بالا

مرغوب بودن روغن زیتون فرابکر تا حدی است که می‌توان آن را از زمان برداشت محصول به مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه مصرف کرد. البته شرایط نگهداری این روغن طبیعی از اهمیت فراوانی برخوردار است. از قرار دادن بطری روغن زیتون در کنار اجاق گاز، وسایل گرمایشی، پشت پنجره یا نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. فضای خنک و خشک بهترین مکان برای گذاشتن ظرف روغن زیتون است.

بسته بندی استاندارد جزء لاینفک فهرست ویژگی های روغن زیتون فرابکر به عنوان محصول ارگانیک است. طبق استانداردهای انجمن بین‌المللی روغن زیتون، ذکر مشخصات از جمله نام تجاری، آدرس کارخانه، تلفن، شماره پروانه ساخت، قیمت، زمان برداشت و نگهداری، جدول ارزش غذایی و وزن بسیار ضروری است. بطری‌های شیشه ای با رنگ زرد کهربائی، بهترین ظروف نگهدارنده روغن‌های گیاهی هستند. پس از هر بار مصرف، درب ظرف را محکم ببندید. اکسیژن باعث فاسد شدن روغن زیتون می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.