آموزش

آنچه باید درباره نگهداری روغن زیتون بدانید

آنچه-باید-درباره-نگهداری-روغن-زیتون-بدانید

آیا می دانید روغن زیتون در چه دمایی فاسد نمی شود؟ آیا می توان روغن زیتون را در کنار گاز، درون یخچال یا روی میز غذاخوری گذاشت؟ آیا ظروف مخصوصی برای نگهداشتن روغن زیتون وجود دارد؟ چگونگی نگهداری روغن زیتون از جمله رایج ترین سوالاتی است که بیشتر افراد به هنگام خرید با آن مواجه خواهند شد. در این مطلب سعی داریم در رابطه با روش‌های نگهداری روغن زیتون اطلاعاتی را ارائه دهیم. با زرگون همراه باشید.

روغن زیتون فرابکر از پرخاصیت ترین روغن‌ های طبیعی به شمار می رود که امروزه جایگاه خاصی در سبد غذایی خانواده ها پیدا کرده است. می توان گفت روغن زیتون از مواد اصلی و ضروری در آشپزی و ترکیبات سالادها می باشد. وجود اکثر ویتامین ها، آنتی اکسیدان، اسید لینولئیک، اسید اولئیک و اسید پالمیتیک دیگر ترکیبات مفید برای سلامتی بدن و درمان انواع بیماری ها در تهیه مستمر این روغن گیاهی مزید بر علت شده است.

بسیاری از افراد برای رهایی از مشکلات کلیوی، ناراحتی های دستگاه گوارش، سرطان، دیابت، فشار خون بالا، آلزایمر و افسردگی روغن زیتون فرابکر را مصرف می کنند. بنابراین دانستن اینکه روغن زیتون کجا و به چه نحوی ذخیره شود، برای مصرف کنندگان آن از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. پس به نکات زیر خوب توجه کنید.

۵ نکته مهم درباره محل نگهداری روغن زیتون

  • محل گذاشتن ظرف روغن زیتون به دور از نور مستقیم باشد.

ترکیبات داخل روغن زیتون در صورت قرار گرفتن مقابل نور خورشید به مرور زمان تجزیه شده و کیفیت آن را پایین می آورد. بهتر است روغن زیتون را در مکان هایی مانند پاسیو، پشت پنجره، پشت بام، راه پله و حیاط نگذارید. کابینت ها به خاطر تاریک بودن، محل مناسبی برای نگهداری روغن زیتون هستند. سعی کنید از خرید بطری های روغن زیتون در داخل فروشگاه که پشت ویترین شیشه ای در معرض نور خورشید قرار گرفته حتی الامکان خودداری کنید.

  • روغن زیتون را در مجاورت اکسیژن قرار ندهید.

یکی از مهمترین عوامل فاسد شدن روغن زیتون در معرض اکسیژن بودن آن است. چراکه کیفیت روغن زیتون بعد از مدتی کاهش یافته و در نتیجه خراب و غیرقابل استفاده می شود. کافی است پس از هر بار مصرف، درب بطری روغن زیتون فرابکر را محکم ببندید تا هوای محیط بیرونی وارد آن نشود.

  • روغن زیتون را در یخچال و فریزر نگهداری نکنید.

یکی از باورهای مردم این است که بایستی روغن زیتون را درون یخچال یا فضایی سرد قرار دهید. درست است که ماندگاری مواد غذایی در داخل یخچال بیشتر می شود اما در رابطه با روغن زیتون کاملاً موضوع متفاوت خواهد بود.

زمانی که این روغن گیاهی را در فریزر یا یخچال بگذارید بعد مدتی از حالت مایع تبدیل به ژله می گردد. در نتیجه به هنگام استفاده باید ساعت ها انتظار بکشید تا یخ روغن زیتون آب شده و قابل استفاده شود. از طرفی بوی دیگر مواد غذایی موجود در یخچال به راحتی جذب روغن زیتون می شود.

بنابراین بهترین دما برای نگهداری روغن زیتون با اسید اولئیک فراوان، بودن در هوایی تقریباً خنک و خشک است. یادتان باشد روغن زیتون در دمای پایین تر از ۱۵ درجه سانتی گراد کریستالیزه شده و به اصطلاح  ماسیده می شود. شاید در نگاه اول فکر کنید که یخ ایجاد شده بر روی سطح روغن زیتون قرار می گیرد. این تصور اشتباه است. این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که روغن زیتون یخ زده در انتهای ظرف ته نشین شده و حجم آن افزایش نمی یابد.

  • روغن زیتون را به هنگام پخت با شرایط دمایی کم مصرف کنید.

زیتون یک میوه مدیترانه ای تلخ و روغنی است که نباید به مدت طولانی انبار شود. درواقع فاصله زمانی از چیدن آن تا روغن گیری در کوتاه است. کارخانه ها سعی می کنند بلافاصله پس از برداشت محصول آن را برای چرخ کردن و روغن کشی انتقال دهند.

روغن زیتون فرابکر یکی از مناسب ترین روغن های خوش طعم و بو جهت آشپزی محسوب می شود. هنگام استفاده از این روغن پایدار حاوی کلروفیل، حواستان باشد که حرارت شعله گاز کم باشد. روغن زیتون فرابکر برای سرخ کردن به مدت کم و فقط یک بار قابل مصرف است. از اضافه کردن دوباره روغن زیتون به روغن های سوخته و مانده خودداری کنید.

برخلاف روغن های مصرفی دیگر ، روغن زیتون به راحتی دود نکرده و نمی سوزد. نقطه دود ۲۱۰ درجه سانتی گراد برای این روغن در نظر گرفته شده است. یادتان باشد قاشق آغشته به مواد غذایی را در داخل ظرف روغن زیتون نبرید. ضمناً بطری روغن زیتون را به هیچ وجه در کنار اجاق گاز قرار ندهید. فراموش نکنید درجه حرارت ایده آل جهت نگهداری روغن زیتون ۲۰- ۱۸ درجه سانتی گراد یا ۶۴ – ۶۸ فارنهایت می باشد.

  • به هنگام خرید از نوع بسته بندی مناسب روغن زیتون مطمئن شوید.

اکثر مواقع تولیدکنندگان، روغن زیتون مصرفی مشتریان خود را در ظروف پلاستیکی و تین پلیت (tinplate) بسته بندی می کنند. البته ناگفته نماند که آنها برای نگهداری حجم های بیشتر روغن زیتون از بشکه های استیل و ظروف P.T کمک می گیرند. بطری های شیشه ای با رنگ زرد کهربائی یا سبز تیره جزء مناسبت ترین بسته بندی‌ها برای نگهداری روغن زیتون به شمار می‌رود. می‌توانید در تصویر زیر ببینید که بطری‌های شیشه‌ای زرگون، تمام این ویژگی‌ها را داراست و بهترین گزینه برای نگهداری روغن زیتون است.

این نوع شیشه‌ها از اکسیداسیون شدن روغن زیتون جلوگیری می کنند. حال اگر روغن زیتون را در بطری پلاستیکی خریده‌اید، از استحکام کافی آن و عدم عبور اکسیژن و بخار آب مورد بررسی قرار دهید. بعد از باز کردن درب روغن زیتون به هیچ عنوان آن را در ظروف پلاستیکی، مسی یا آهنی نریزید. چراکه واکنش های شیمیایی نامطلوبی را به دنبال داشته و کیفیت آن را پایین می آورد.

روغن زیتون حداکثر بین ۱۸ ماه تا ۲ سال بعد از برداشت میوه زیتون و بسته بندی قابل مصرف است. بنابراین به هنگام خرید روغن زیتون محبوب خود علاوه بر ظرف نگهداری آن به تاریخ مصرف هم دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.