آشپزی, غذاها

دستور پخت نان جو با روغن زیتون

اگر به دنبال یک نان رژیمی مقوی و تازه هستید، نان جو یک نان سالم و خوشمزه است که می‌توانید در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. البته ترکیب آرد جو و گندم با ذائقه افراد سازگارتر است. روش‌های مختلفی برای تهیه نان جو با روغن زیتون وجود دارد. در این مطلب سعی کردیم ساده‌ترین دستور پخت را آموزش دهیم. با زرگون همراه باشید.

مواد لازم

  • آرد جو: ۲ لیوان (الک شده)
  • شکر: یک قاشق غذاخوری
  • آرد گندم: ۲ لیوان (الک شده)
  • خمیر مایه خشک: یک قاشق غذاخوری
  • آب: یک لیوان
  • ماست: ۵ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: نصف لیوان
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • نمک: به میزان دلخواه

روش پخت نان جو با روغن زیتون

قبل از شروع کار، یک ظرف تقریباً بزرگ برای ترکیب مواد مورد نیاز تهیه نان جو با روغن زیتون انتخاب کنید. بعد آرد گندم و جو الک شده با خمیر مایه خشک و شکر مخلوط شود. یک دانه تخم مرغ را با سفید تخم مرغ دیگر و یک چهارم از روغن زیتون را در محتویات قبلی ظرف ریخته و آن را به آرامی برای چند دقیقه ورز بدهید. ۵ قاشق ماست، نمک و یک لیوان آب را کم کم به مخلوط فوق بیفزایید. از بقیه روغن زیتون برای چرب کردن دست ها جهت جلوگیری از چسبیدن خمیر استفاده کنید. مجدداً آن را با دقت ورز داده تا به حالت ایده آل برسد.

خمیر نان جو  را داخل کاسه ای قرار داده و با نایلون روی آن را بپوشانید. دو ساعت زمان برای استراحت کردن خمیر در فضایی گرم نیاز است. بعد از این مدت، با انگشت خمیر را آرام فشار داده تا هوای آن خارج شود. کمی آرد روی سطح خمیر نان جو بپاشید تا حجم آن بیشتر شود. سپس به قسمت های دلخواه برش بزنید. ضخامت نان ها به اندازه یک تا دو سانتی متر کافی است.

نان جو و روغن زیتون

دمای فر را ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. خمیرها بعد از قالب زدن تا یک ربع نیاز به استراحت دارند. سینی نان‌ها داخل فر قرار دهید. برای خوشمزه‌تر شدن نان جو با روغن زیتون و باقیمانده زرده تخم مرغ روی آن‌ها را برس بکشید. نان های جو پس از ۲۰ الی ۲۵ دقیقه آماده مصرف می شوند. رنگ طلایی نشان دهنده پخت کامل نان ها می باشد.

خواص نان جو با روغن زیتون

به شما توصیه می‌کنیم از سبوس جو در ترکیبات نان استفاده کنید. جو یکی از غلات پرمصرف حاوی فیبر و مواد معدنی (مس، منگنز و تریپتوفان) است. اگر نیاز به انرژی بدنی بیشتری دارید یا برای کاهش وزن، رژیم لاغری خاصی را دنبال می‌کنید، حتماً در وعده های غذایی روزانه‌تان نان جو با روغن زیتون را بگنجانید. افرادی که از فشار خون بالا، ناراحتی های اعصاب، سرطان، بیماری های قلبی – عروقی، التهاب مفاصل، کلسترول بد خون، مشکلات گوارشی، کم خونی و پوکی استخوان رنج می برند، جو و روغن زیتون دو ماده غذایی سالم و طبیعی هستند که در درمان و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف نقش بسزایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.