آموزش

فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت

فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت

شاید شما هم برای نرمی و لطافت پوست صورت خود از روغن زیتون استفاده می‌کنید. اما آیا از فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت اطلاع دارید؟ دانستن مزایا و معایب روغن زیتون پیش از استفاده امری ضروری است، برای همین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست

بدون شک همه ما در مورد مصرف روغن زیتون و تاثیرات مثبت آن برای سلامتی مطالبی خوانده‌ایم. گرچه رایج‌ترین شیوه استفاده از روغن زیتون، مصرف آن به صورت خوراکی است، اما به ورش‌های دیگری نیز می‌توان از فویاد این روغن بهره‌مند شد. اما روغن زیتون هم مانند هر ماده غذایی دیگری خاصیت‌ها و ضرراتی دارد. برای همین پیش از استفاده از این ماده غذایی ارزشمند روی پوست خود، بهتر است با فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست آشنا شوید. تنها در این صورت می‌توان تصمیم درستی در مورد نحوه استفاده روغن زیتون برای پوست صورت گرفت.

فواید روغن زیتون برای پوست صورت

ابتدا فواید روغن زیتون برای پوست صورت را با هم مرور می‌کنیم. این قسمت به شما کمک می‌کند برای مشکلات پوستی خود یک راه حل طبیعی پیدا کنید. البته لازم است پس از خواندن این قسمت، بخش بعدی یعنی مضرات روغن زیتون برای پوست صورت را هم مطالعه کنید. توجه به نکات گفته شده در هردوی این بخش‌ها به شما کمک می‌کند تا با توجه به ویژگی‌های پوست خود، ببینید آیا روغن زیتون برای پوست صورت مفید است یا نه؟

کاهش آسیب ناشی از مواد آرایشی

لوازم آرایش از جمله چیزهایی هستند که خانم‌ها به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند که البته ضررهایی نیز دارند. یکی از فواید روغن زیتون برای صورت، کاهش آسیب ناشی از مصرف لوازم آرایش است. از روغن زیتون می‌توانید برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید.

پیشگیری از پیری زودرس

یکی دیگر از فواید روغن زیتون برای پوست صورت، جلوگیری از پیری زودرس و چروک شدن پوست است. دلیل اصلی بروز پیری پوست، رادیکال‌های آزاد هستند. رادیکال‌های آزاد با بلعیدن اکسیژن سلول‌های پوست، باعث خشک شدن و مردن این سلول‌ها می‌شوند، چیزی که در نهایت به چروک و پیر شدن پوست می‌انجامد. علاوه بر این، رادیکال‌های آزاد به کلاژن پوست آسیب وارد می‌کنند و در نتیجه آن، خاصیت ارتجاعی پوست از دست می‌رود.

یکی از بهترین سلاح‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد، مواد آنتی‌اکسیدان هستند. وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی مثل اسکوآلن و و اسید اولئیک در روغن زیتون، این ماده را به یک نسخه مناسب برای به تعویق انداختن چین و چروک پوست تبدیل کرده‌اند.

محافظت از پوست دور چشم

شاداب نگه داشتن پوست چشم، اهمیت زیادی در زیبایی صورت دارد. پوست چشم حساس‌ترین و لطیف‌ترین قسمت پوست صورت است، برای همین معمولا زودتر از دیگر قسمت‌ها آسیب می‌بیند. روغن زیتون می‌تواند مانند یک کرم دور چشم طبیعی عمل کرده و با حفظ رطوبت و چربی لازم در این قسمت، از چروک شدن آن جلوگیری کند. هنگام استفاده از روغن زیتون برای دور چشم باید مراقب باشید که روغن وارد چشم شما نشود و فقط اطراف آن را مرطوب کند.

بهبود آفتاب سوختگی با روغن زیتون

نکته دیگری که باید در مورد فواید و مضرات روغن زیتون بدانید، تاثیر مثبت استفاده موضعی آن برای بهبود آفتاب سوختگی است. روغن زیتون به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل توکوفرول، آسیب ناشی از نور خورشید را بهبود می‌بخشد.  استفاده از روغن زیتون برای آفتاب سوختگی، هم قرمزی پوست را از بین می‌برد وهم از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند.

مضرات روغن زیتون برای پوست صورت

حالا که با فواید روغن زیتون برای پوست صورت آشنا شدید، نوبت به بررسی ضررهای آن می‌رسد. توجه به مضرات روغن زیتون برای پوست اهمیت زیادی دارد، چرا که در صورت استفاده اشتباه ممکن است آسیب‌های طولانی مدت و آزاردهنده‌ای برای پوست شما ایجاد شود.

احتمال بروز آلرژی

احتمال بروز آلرژی، یکی از مضرات روغن زیتون برای پوست صورت است. افراد زیادی هستند که پوست آن‌ها در تماس با روغن زیتون دچار التهاب و حساسیت می‌شود. آلرژی پوست صورت به دلیل استفاده از روغن زیتون، گاه می‌تواند شدید و مشکل‌ساز باشد، برای همین باید با احتیاط مصرف شود. اگزما، درماتیت (آماس پوست) و حتی حساسیت‌های تنفسی، از جمله عوارضی هستند که ممکن است به دلیل استفاده از روغن زیتون برای پوست صورت بروز کنند. توصیه می‌شود در صورت مشاهده چنین علائمی، مصرف روغن زیتون روی پوست را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش جوش صورت

جوش زدن نیز یکی از مضرات روغن زیتون برای صورت است. افراد زیادی هستند پس از یک دوره مصرف موضعی روغن زیتون، به دکتر مراجعه می‌کنند و می‌گویند پوست صورتم به دلیل استفاده از روغن زیتون جوش زده است. مشکل اصلی این افراد این است که روش درست استفاده از روغن زیتون برای پوست را نمی‌دانند.

بهتر است بدانید که روغن زیتون یک ماده سنگین و دیرجذب است. همین ویژگی باعث می‌شود پس از مالیدن روغن روی صورت، لایه‌ای ضخیم روی پوست ایجاد شده و منفذهای پوست مسدود شوند. علاوه بر این، سطح روغن زیتون به دلیل چرب و چسبنده بودن، آلودگی‌های محیط مانند خاک و دوده و کثیفی را به خود جذب می‌کند. بسته شدن منافذ پوست از یک طرف و جذب آلودگی و کثیفی از طرف دیگر، موجب افزایش جوش‌های پوستی، کورک و چوش های سرسیاه می‌شوند.

مضرات روغن زیتون برای پوست مستعد آکنه

آکنه یک بیماری پوستی است که معمولاً به دلیل تجمع چربی در زیر پوست ایجاد می‌شود. اگر بخواهیم دقیق‌تر به علت ایجاد آکنه نگاه کنیم، باید بگوییم که آکنه توسط مخمر و باکتری‌های پوست ایجاد می‌شود و مخمر و باکتری نیز از اسیدهای چرب تغذیه می‌کنند. احتمالاً تا همینجای کار هم متوجه علت ضرر مصرف روغن زیتون در پوست‌های آکنه دار شده‌اید. روغن زیتون حاوی مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب است و اگر پوست شما استعداد ابتلا به آکنه را داشته باشد، مصرف آن می‌تواند مشکل شما را تشدید کند.

راش پوستی

روغن زیتون برای پوست صورت افرادی که پوست چرب دارند، ضرر دارد. چنانچه پوست شما به طور ذاتی چرب است، باید قید استفاده از روغن زیتون را بزنید، چرا که ترکیب چربی روغن زیتون و چربی پوست، باعث ایجاد قرمزی و راش پوست می‌شود. راش پوست به دلیل مصرف روغن زیتون می‌تواند بسیار آزاردهنده و مشکل‌ساز باشد، برای همین توصیه اکید در چنین مواردی، عدم مصرف روغن زیتون برای پوست چرب است.

مضرات روغن زیتون برای پوست خشک

شاید در نگاه اول، مصرف روغن زیتون برای پوست خشک یک ایده خوب به نظر برسد، اما واقعیت این است که اسید اولئیک موجود در این روغن، می‌تواند توانایی پوست در رطوبت‌رسانی را مختل کند. در واقع مصرف روغن زیتون برای پوست صورت خشک، اگر بیش از حد انجام شود، مشکلی که در صدد رفع آن هستید را تشدید هم می‌کند. پس بهتر است دفعات استفاده از روغن زیتون را محدود کرده و یا به جای استفاده از روغن زیتون، از کرم‌های آبرسان و مرطوب کنند استفاده کنید.

یک نظر در “فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت

  1. سارا گفت:

    آیا باعث باز شدن منافذ پوست هم میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.