آموزش

شناسایی روغن زیتون اصل چگونه انجام می شود؟

شناسایی روغن زیتون اصل

روغن زیتون جزء محبوب‌ترین روغن‌های ارگانیک در جهان به شمار می رود. مسئله مهم، شناسایی روغن زیتون اصل از نوع بی کیفیت آن است. این روغن طبیعی در بازار فروش، با برندها، تنوع در بسته بندی و ترکیبات مختلف به مشتریان عرضه می‌شود. در این مطلب زرگون سعی دارد شما را با نحوه تشخیص روغن زیتون خالص و مرغوب آشنا کند.

در جهان امروز، تغذیه بشر تغییرات زیادی پیدا کرده است. با روی کار آمدن غذاهای فست فودی و روغن‌های غیر طبیعی، انواع بیماری ها و ناراحتی‌های جسمی پیش روی انسان قرار گرفت. دیابت، فشار خون، کم خونی، چربی و کلسترول بالا، افزایش یا کاهش وزن، سرطان ها، افسردگی، دردهای عضلانی و … از این قبیل هستند.

در گذشته، مردم به دلیل مصرف غذاهای سبک و ساده ارگانیک از سلامت بیشتری برخوردار بودند. شیر، خامه، کره، تخم مرغ، گوشت، حبوبات، سبزیجات تازه و حتی روغن های گیاهی و حیوانی به صورت مستقیم بدون هیچ نوع نگهدارنده ای استفاده می شد. در نتیجه تمام اعضای خانواده، بنیه بدنی قوی داشتند. اما در حال حاضر، مواد غذایی تراریخته یا حاوی افزودنی‌های شیمیایی به وفور مصرف می‌شود. متخصصان تغذیه استفاده از روغن های گیاهی را به خانواده‌ها توصیه می‌کنند.

درباره روغن زیتون بیشتر بدانید

درخت زیتون یک گیاه مدیترانه‌ای است که در نواحی ساحلی رشد می‌کند. میوه‌های زیتون سرشار از ویتامین های E، A، K، D، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب تک غیر اشباع، فیبر و املاح معدنی مورد نیاز بدن انسان می باشد. برای مردم بیشتر کشورهای جهان، زیتون و روغن آن از جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی برخوردار شده است. روغن زیتون را به دو صورت خوراکی و موضعی مصرف می کنند. طبق تعریف انجمن بین المللی روغن زیتون به پنج گروه تقسیم می شود. روغن زیتون فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و روغن تفاله زیتون.

روغن زیتون فرابکر و بکر برای مصارف آشپزی مانند پخت و پز یا سرخ کردن مواد غذایی و ترکیبات سالاد و پاستا کاربرد دارد. البته بسیاری از بیماری های قلبی – عروقی، ناراحتی های دستگاه گوارش، مشکلات پوست و مو، پوکی استخوان، سرطان ها، قند و فشار خون بالا، آلزایمر، استرس و افسردگی، پارکینسون و … با مصرف روغن زیتون تحت نظر پزشک متخصص به طرز شگفت انگیزی بهبود می یابد. روغن زیتون لامپانت، تصفیه شده بی بو و روغن تفاله زیتون برای مصارف صنعتی، بهداشتی و آرایشی استفاده می شود. بسیاری از تولیدکنندگان در ترکیبات محصولات گوناگون مانند شامپو، صابون، کرم های ضد آفتاب و نرم کننده، پمادهای سوختگی، پدهای بهداشتی، ماسک و رنگ مو، عصاره روغن زیتون را به کار می برند.

شناسایی روغن زیتون اصل یا فرابکر

همان طور که اشاره کردیم بهترین روغن زیتون فرابکر است. برای روغن گیری، دانه های سالم و درشت زیتون را گلچین می کنند. هیچ گونه مواد شیمیایی و نگهدارنده ای را در تولید روغن زیتون فرابکر و بکر اضافه نمی کنند. روش تهیه آن ها بدون گرمادهی و تصفیه شدن توسط دستگاه های پیشرفته صنعتی انجام می شود. نیروی انسانی دخالت مستقیم در فرآیند تولید نداشته و تنها به نحوه عملکرد درست دستگاه ها و رعایت امور بهداشتی نظارت می‌کند. شیوه‌های زیادی برای شناسایی روغن زیتون اصل وجود دارد که در ادامه مطلب به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

۱. طعم و مزه روغن زیتون را تست کنید

اولین روش شناسایی روغن زیتون اصل، چشیدن طعم ومزه آن است. روغن زیتونی که مزه تند و فلفلی، تلخ و گس دارد به طور قطع یقین با کیفیت و قابل مصرف خوراکی است. برای اینکه طعم روغن زیتون را به راحتی تشخیص دهید. ابتدا مقداری از این روغن گیاهی را روی سطح زبانتان پخش کرده و سپس آن را میل کنید. احتمالاً بعد از خوردن روغن زیتون در گلوی خود، احساس سوزش دارید. حالت خشکی و گسی ایجاد شده در دهان شما، نیز نشان از مرغوبیت روغن زیتون اصل دارد.

۲. عطر و بوی روغن زیتون را مورد بررسی قرار دهید

حس بویایی یکی از مهمترین حواس برای شناسایی روغن زیتون اصل به شمار می رود. یک قاشق مرباخوری از روغن زیتون را در دهان خود بریزید سپس با چرخاندن مایع روغن، هوای آن را ببلعید. به هیچ عنوان این روغن ارگانیک را میل نکنید. با بوییدن عطر روغن زیتون، مرغوب بودن آن را تشخیص می دهید. اگر بوی ترشیدگی، ماندگی یا کپک زدگی داد، متأسفانه روغن زیتون تهیه شده بی کیفیت و نامرغوب است.

استشمام عطر سبزیجات تازه مانند کاهو یا گوجه فرنگی از بوییدن روغن زیتون، نشانه سالم و اصل بودن آن می باشد. برای شناسایی روغن زیتون اصل فقط یک فنجان کوچک از آن کافی است. مقداری از این روغن طبیعی را در فنجان ریخته و با یک نایلون یا پارچه تمیز بپوشانید. با گذشت ده دقیقه زمان، ظرف را در بین دستان خود قرار داده تا به سطح دمای بدن شما نزدیک شود.

در مرحله بعد، با نفسی عمیق، بوی روغن زیتون را استشمام کنید. اگر با بوییدن آن به سرفه افتادید خوشبختانه روغن زیتون خریداری شده خالص و با کیفیت است. برخی از تولیدکنندگان روغن های گیاهی از اسانس های بو برای تبلیغ و فروش بیشتر استفاده می کنند. به هنگام خرید به مشخصات درج شده بر روی بطری های روغن زیتون توجه داشته باشید. اطلاعاتی مانند نام برند، آدرس و تلفن کارخانه، علامت استاندارد، شماره پروانه ساخت، تاریخ برداشت و انقضای محصول، وزن، قیمت، جدول ارزش غذایی و … را حتماً بررسی کنید.

۳. به رنگ و ظاهر روغن زیتون توجه نمایید

درخت زیتون دارای انواع مختلفی هستند. در نتیجه دانه های زیتون برداشت شده ترکیبی از رنگ های متفاوت است. برای تولید روغن زیتون فرابکر و بکر از میوه های سالم و درشت زیتون استفاده می شود. رنگ ظاهری معیار ثابتی برای شناسایی روغن زیتون اصل محسوب نمی شود. بلکه بهترین روش های تشخیص، همان عطر و بو، طعم و مزه روغن زیتون می باشد. برای تهیه این روغن ارگانیک و سالم، از فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و سایت‌های اینترنتی معتبر به صورت حضوری یا آنلاین خرید کنید. بسته بندی استاندارد در جلب مشتری نقش بسزایی دارد. بطری‌های شیشه‌ای با رنگ زرد کهربائی، مناسب‌ترین ظروف برای نگهداری روغن زیتون هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.