آموزش

تاثیر مصرف روغن زیتون بر سیستم ایمنی بدن

روغن زیتون و سیستم ایمنی بدن

حتماً تا به حال بارها در مورد خواص روغن‌های طبیعی و به خصوص روغن زیتون شنیده‌اید. روغن زیتون جزو آن دسته از مواد مغذی است که در بیشتر رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود. اما در این مطلب می‌خواهیم به طور ویژه به بررسی رابطۀ روغن زیتون و سیستم ایمنی بدن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

عملکرد سیستم ایمنی بدن چگونه است؟

سیستم ایمنی مکانیسم‌های مختلف بدن را هماهنگ می‌کند تا بتواند از بدن در برابر حملۀ مواد خارجی (سموم، میکرو ارگانیسم‌ها، انگل‌ها و …) دفاع کند. به طور کلی و در حالت عادی سیستم ایمنی بدن بیشتر به میکرو ارگانیسم‌ها (موجودات بسیار ریز که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، آغازیان و بعضی از قارچ‌ها هستند) حساس است. این سیستم دفاعی شامل پوست بدن، غشای مخاطی، عوامل هورمونی، سیستم مکمل (گروهی تقریباً ۲۰ تایی از پروتئین‌ها که در کبد تولید می‌شود و به از بین بردن میکرو ارگانیسم‌ها کمک می‌کنند) و … است. این اجزای سیستم دفاعی، در حالت طبیعی بعد از مبارزه با عوامل خارجی، دائماً در حال ترمیم هستند.

بخش دیگری از مکانیسم‌های دفاعی بدن که جزو دفاع اختصاصی بدن محسوب می‌شوند، وقتی رخ می‌دهند که در معرض مادۀ خارجی قرار بگیرند و برای فعالیت به درگیری لنفوسیت‌ها نیاز دارند. ایمنی ذاتی و طبیعی بدن که ابتدا اشاره کردیم، با یک روش مشابه با اکثر میکروب‌ها رفتار می‌کنند. اما در مقابل، بخش اختصاصی سیستم دفاعی بدن، با توجه به نوع میکرو ارگانسیم‌ها، رفتار متفاوتی با آن دارند تا بتوانند تا جای ممکن آن‌ها را از بین ببرند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با انتخاب رژیم غذایی مناسب

طبق مطالب ذکر شده، سیستم ایمنی بدن بخش‌ها و انواع دارد. همان‌طور که می‌دانید، ریشۀ بعضی از بیماری‌ها، ضعف سیستم ایمنی بدن است. قدرت این سیستم ایمنی در بدن هر فرد متفاوت است و به فاکتورهای مختلفی مثل ژن، هورمون و … بستگی دارد. اما یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای قدرت سیستم ایمنی بدن تعیین‌کننده است، رژیم غذایی است.

کنترل رژیم غذایی و سوق دادن آن به مسیر درست و سالم یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای مقابله با بعضی از بیماری‌هاست. پس می‌توانیم در مورد مواد مغذی که لازم است آن‌ها را در رژیم غذاییمان بگنجاییم تحقیق کنیم، که تا جای ممکن بدن خود را در مقابل بیماری‌ها ایمن نگه داریم. یکی از این مواد غذایی، که به خصوص برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، روغن زیتون است.

روغن زیتون و سیستم ایمنی بدن

طی چندین تحقیق و مطالعه، این واقعیت علمی به ثبت رسیده است که مصرف روغن زیتون و سیستم ایمنی بدن رابطۀ مستقیم دارد. یعنی روغن زیتون می‌تواند سیستم ایمنی را در برابر حملات خارجی میکرو ارگانیسم‌ها، باکتری‌ها یا ویروس‌ها تقویت ‌کند.

در تحقیقات اخیر، دانشمندان به این موضوع پی برده‌اند که اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون، محرک خوبی برای تقویت پارامترهای مهم ایمنی مانند تکثیر لنفوسیت‌ها است.

علاوه بر این طبق گزارش‌های ثبت شده، اسیدهای چرب روغن زیتون نقش مهمی در عملکرد بخش‌های مختلف سیستم ایمنی بدن دارند. به علاوه این اسیدهای چرب می‌توانند تا حد زیادی فرآیندهای التهابی بدن را کنترل کنند. بنابراین به احتمال زیاد این اسیدهای چرب می‌توانند در درمان بعضی از بیماری‌های خود ایمنی و به طور کلی تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک ‌کننده باشند.

روغن زیتون و بیماری‌های خود ایمنی

در این قسمت می‌خواهیم نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌ها و خواص روغن زیتون که به طور ویژه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌های خود ایمنی مفید هستند بی‌اندازیم. از مهم‌ترین امتیازات روغن زیتون آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است.

در کنار خواص آنتی‌اکسیدانی، روغن زیتون حاوی خواص ضد التهابی است. این خاصیت منجر به کاهش فعالیت‌های التهابی داخل بدن می‌شود. این خاصیت فوق‌العاده در کنار خواص ضد آنتی‌اکسیدانی روغن زیتون، این مادۀ مغذی را تبدیل به یک مادۀ مفید برای بیماران مبتلا به اختلالات التهابی و به خصوص افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی کرده است.

یکی از بیماری‌های خود ایمنی که در نتیجۀ به هم خوردن تعادل التهابات بدن به وجود می‌آید، بیماری آرتریت روماتوئید است. در ادامه در مورد این بیماری و خواص روغن زیتون برای آن، بیشتر صحبت می‌کنیم.

روغن زیتون و آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید نوعی اختلال التهابی مزمن است که ممکن است به مفصل‌ها و یا در بعضی افراد به پوست، چشم‌ها، ریه‌ها و قلب و عروق آسیب بزند. در واقع آرتریت روماتوئید نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های بدن حمله کند. دلیل اصلی به وجود آمدن این بیماری هنوز مشخص نیست. اما احتمال می‌رود که چندین عامل مثل ژن، عامل عفونی، هورمون و رژیم غذایی ناردست در کنار هم باعث شروع این بیماری می‌شوند. قبل‌تر دانشمندان طی تحقیقانی به این نتیجه رسیده بودند که مصرف روغن زیتون می‌تواند بعضی نشانه‌های آرتریت روماتوئید را کاهش دهد. اما در مورد اثر محافظتی روغن زیتون در برابر این بیماری به اطلاعات قابل استنادی نرسیده بودند.

اما اکنون طبق نتایج مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده، مصرف منظم روغن ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کم کند. به گفتۀ نویسندگان این تحقیقات، افرادی که رژیم‌های غذاییشان حاوی مقادیر زیادی روغن زیتون بوده، کمتر در معرض ابتلا به این بیماری بوده‌اند. این مطالعه نشان داده که افرادی که روغن زیتون کمتری مصرف می‌کنند، ۲٫۵ برابر بیشتر از کسانی که به طور مکرر روغن زیتون مصرف کرده‌اند دچار آرتریت روماتوئید می‌شوند.

همان‌طور که اشاره کردیم هنوز ریشۀ اصلی این بیماری ناشناخته است. اما طی این تحقیقات، احتمال می‌رود که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون بتوانند تا حد زیادی با این بیماری مقابله کنند.

روغن زیتون برای سلامتی

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که با خواص منحصر به فرد روغن زیتون آشنا هستید و این روغن عضو جدانشدنی از خوراک روزانۀ آن‌هاست. اما شاید قبل از این با خواص بی‌نظیر این روغن طبیعی آشنا نبوده‌اید و تا به الآن جای روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه‌تان خالی بوده است. در این صورت می‌توانید حتی برای مدت محدودی هم که شده روغن زیتون و به طور ویژه روغن زیتون فرابکر را وارد خوراک رومرۀ خود کنید و تأثیرات فوق‌العادۀ آن را ببینید تا عضوی ثابت از خوراکی‌های مورد علاقه‌تان شود. لازم به ذکر است که می‌توانید روغن زیتون فرابکر اعلا را از فروشگاه اینترنتی زرگون تهیه کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.