آموزش

روغن زیتون مالشی چیست؟ با انواع روغن زیتون آشنا شوید.

روغن زیتون مالشی

بسیاری از روغن‌های گیاهی علاوه بر امکان مصرف خوراکی، به صورت موضعی هم قابل استفاده هستند. روغن زیتون هم جزء همین دسته از روغن‌های خالص و طبیعی قرار گرفته است. روغنی ارگانیک که از میوه‌های درخت زیتون به دست می‌آید. انواع روغن زیتون برای درمان بیماری‌های مختلف و مصارف آشپزی کاربرد دارند. بیشتر ناراحتی‌های پوستی و دردهای عضلانی با ماساژ این روغن شگفت انگیز بهبود می‌یابند. اما آیا می‌دانید روغن زیتون مالشی چیست؟ با ادامه مطلب همراه زرگون باشید تا با این نوع از روغن زیتون به طور کامل آشنا شوید.

درباره روغن زیتون مالشی

همان طور که اشاره کردیم، روغن زیتون به دو صورت موضعی و خوراکی قابل استفاده است. در پاسخ به سوال روغن زیتون مالشی چیست؟ باید گفت بسیاری از پزشکان سنتی انواع بیماری‌های جسمی را با ماساژ روغن زیتون در نواحی مختلف بدن درمان می‌کنند. برخی فواید ماساژ درمانی روغن زیتون عبارتند از:

·         بهبود دردهای عضلانی و پوکی استخوان

انسان‌ها رفته رفته با بالا رفتن سن به دردهای مزمن در بدن، ناتوانی حرکتی و رگ به رگ شدن مبتلا می‌شوند. افراد سالخورده جزء همین گروه قرار می‌گیرند. استعمال خارجی روغن زیتون بر روی پوست تأثیر شگفت‌انگیزی در کاهش درد، اسپاسم‌های عضلانی و البته آرامش جسم و روح دارد.

·         کاهش استرس و اضطراب

با افزایش دغدغه‌های زندگی شهری بسیاری از ما، دچار تنش‌های عصبی زیاد در طول روز می‌شویم. شاید بپرسید در این مواقع کاربرد روغن زیتون مالشی چیست؟ ماساژ روغن زیتون باعث افزایش گردش خون در بدن انسان می‌شود. ذهن و اعصاب فرد آرامش خاصی پیدا می‌کند. انرژی فرد دوچندان شده و خلق و خوی فرد به طرز باورنکردنی در اجتماع تغییر مثبتی می‌کند.

·         رهایی از مشکلات دستگاه گوارش

یبوست و دردهای شکمی جزء بیشترین موارد شکایت بیماران موقع مراجعه به پزشک است. این موضوع به دلیل تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای سنگین و فست فودی اتفاق می‌افتد. با مالش روغن زیتون در نواحی شکم و اطراف آن از ناراحتی‌های دستگاه گوارش خلاص شوید.

·         درمان بیماری های پوست و مو

با آگاهی از این موضوع که موارد مصرف روغن زیتون مالشی چیست؟ از جوش‌های صورت و کک‌ها که بیشتر در دوران نوجوانی و جوانی سر و کله‌شان پیدا می‌شود برای همیشه رهایی خواهید یافت. شکنندگی، خشکی، شوره سر و ریزش مو با ماساژ منظم روغن زیتون به صورت دو یا سه بار در هفته بهبود می‌یابد. اثرات سوختگی ناشی از تابش نور مستقیم خورشید یا آب جوش و برخورد اجسام داغ به پوست رفته رفته با مالش آرام روغن زیتون التیام می‌یابد.

روغن زیتون چیست و چه انواعی دارد؟

زیتون یک میوه مدیترانه‌ای خوش خوراک و بسیار مقوی محسوب می‌شود. سالیان بی‌شماری است که مردم بیشتر کشورهای جهان در برنامه غذایی خانواده، دانه‌های زیتون را قرار می‌دهند. میوه‌های درخت زیتون سرشار از انواع ویتامین‌های E، K، D و A، فیبر، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب تک غیراشباع، امگا ۳ و ۶ است. با توجه به موارد کاربرد، روغن زیتون دارای انواع فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو، تفاله زیتون است.

در این میان روغن زیتون اکسترا ویرجین یا فرابکر در گروه روغن‌های گیاهی درجه یک قرار دارد. روغنی خالص که به هنگام آماده‌سازی، تمامی ارزش غذایی آن حفظ می‌شود. تا جایی که تولیدکنندگان هیچ گونه افزودنی شیمیایی به این نوع از روغن زیتون اضافه نمی‌کنند. روغن زیتون فرابکر و بکر بدون گرمادهی، تصفیه شدن و دخالت مستقیم انسان با دستگاه های صنعتی پیشرفته تولید می‌شوند. از لحاظ ساختاری این دو مورد از روغن زیتون مشابه یکدیگر هستند. با این تفاوت که روغن زیتون بکر از لحاظ اسیدیته در سطح پایین‌تری از روغن زیتون فرابکر قرار دارد.

پخت و پز با روغن زیتون

اگر قصد پخت و پز غذاهای خوشمزه با برنج و خورشت یا تهیه انواع سالاد و پاستا را دارید. از روغن زیتون درجه یک استفاده کنید. چراکه کشاورزان قبل از فرآیند روغن گیری در کارخانه، بهترین میوه‌های درخت زیتون را انتخاب کرده و برای آماده‌سازی داخل بسته‌بندی‌های مخصوص به محل تولید ارسال می‌کنند. عطر، طعم و خاصیت ضد التهابی روغن زیتون باعث شده که در بین دیگر روغن‌های گیاهی خالص محبوبیت خاصی پیدا کند. ترکیبات پلی فنلی از جمله هیدروکسی تروزول، اولئوروپین و اولئوکانتال در ایجاد این خاصیت منحصر به فرد روغن زیتون نقش بسزایی دارد.

برای سرخ کردن مواد غذایی مانند سیب زمینی، قارچ، بادمجان، سیر، پیاز و … روغن زیتون بکر را به کار ببرید. مقاومت حرارتی روغن زیتون بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است. میزان بالای سطح اسید اولئیک روغن زیتون بکر باعث مقاوم شدن آن در برابر سوختن و حرارت شعله گاز می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که زمان سرخ شدن غذاها کم باشد تا خواص مفید و عطر و بوی دلپذیر روغن زیتون از بین نرود.

روغن زیتون لامپانت، تولید دیگری از روغن زیتون است. روغن زیتون نفتی یا لامپانت به صورت خوراکی قابل مصرف نیست. بیشتر مردم در گذشته از این مدل روغن زیتون برای سوخت چراغ‌های روغن سوز استفاده می‌کردند. زیرا کیفیت آن در سطح پایینی قرار دارد. برای تولید و عرضه روغن زیتون لامپانت به بازار فروش، اکثراً میوه‌های کرم خورده، فاسد و له شده زیتون را انتخاب می‌کنند. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و بکارگیری دستگاه‌های صنعتی، انجام مراحل تصفیه و قابلیت مصرف خوراکی کردن این نوع از روغن زیتون وجود دارد.

ریفایند سومین گروه از روغن زیتون است که عمل تصفیه شدن بر روی آن انجام می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون تصفیه شده در فرآیند روغن‌گیری به طور کامل از بین رفته و عطر و طعم خاصی ندارد.

تفاله روغن زیتون، بی‌کیفیت‌ترین نوع آن به شمار می‌رود. برای مصارف صنعتی بیشتر از روغن زیتون پومیس استفاده می‌شود. مصرف‌کنندگان روغن زیتون باید توجه داشته باشند که متأسفانه در برخی موارد تفاله‌های روغن زیتون با نوع مرغوب‌تر مخلوط شده و به بازار فروش عرضه می‌شود. آلاینده های سرطان زا در محتویات پومیس برای استفاده خوراکی انسان بسیار مضر بوده و آسیب‌های جدی به بدن او وارد می‌کند.

به همین خاطر اهمیت زیادی دارد که روغن زیتون را از جایی مطمئن خریداری کنید. روغن زیتون‌های زرگون همگی در بهترین آزمایشگاه‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا از کیفیت و مرغوبیت آنها اطمینان حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.