آموزش

راهنمای جامع خرید روغن زیتون خوب ایرانی

راهنمای-جامع-خرید-روغن-زیتون-خوب-ایرانی

در بازار مواد غذایی انواع روغن های گیاهی به فروش می رسد. اینکه چرا روغن زیتون بخریم؟ چه تفاوتی بین روغن زیتون ایرانی و خارجی وجود دارد؟ روغن زیتون خوب ایرانی با مارک های متنوع چه وجه تمایزی از یکدیگر دارند؟ همگی سوالاتی هستند که شاید زمان مراجعه به فروشگاه یا مغازه برای تهیه روغن زیتون در ذهن‌تان پیش بیاید. به طور یقین موقع انتخاب روغن زیتون خوب ایرانی و خارجی با برندهای گوناگون در قفسه ها مواجه شده‌اید. انواع روغن زیتون با بسته بندی و قیمت های متفاوت، خرید این محصول ارگانیک را سخت تر می کند. مخصوصاً که اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید. اگرچه می توان گفت شما تنها کسی نیستید که به هنگام خرید روغن زیتون با این سردرگمی روبرو می شوید. بنابراین دانستن نکات کاربردی درباره روغن زیتون خوب ایرانی برایتان راه‌گشا خواهد بود. با ادامه مطلب همراه زرگون باشید.

روغن زیتون خوب ایرانی چی بخرم؟

زیتون یک گیاه مدیترانه ای پرخاصیت و کاملاً سالم می باشد که جایگاه ویژه ای در برنامه غذایی کشورهای مختلف پیدا کرده است. پس از برداشت، دانه های درخت زیتون برای روغن گیری به کارخانه ها ارسال می شود. این فرآیند در کیفیت روغن زیتون و هزینه تولید آن بسیار مؤثر خواهد بود. عطر تند و طعم تلخ به دلیل اولئوروپین موجود در روغن زیتون نشان دهنده اصل بودن این محصول طبیعی است. روغن زیتون دارای ویتامین های K، A،E  وD ، آنتی اکسیدان، امگا ۳، اسیدهای چرب غیر اشباع می باشد.

با توجه به مطالبی که مطرح کردیم انتخاب روغن زیتون خوب ایرانی کمی برایتان آسانتر خواهد شد. همواره برای تهیه روغن زیتون باید نکات و فاکتورهای زیادی را مدنظر داشت که به طور مفصل درباره آن ها توضیح می دهیم.

انواع روغن زیتون

انواع مختلفی از روغن زیتون همچون فرابکر و بکر به صورت خوراکی برای پخت و پز غذاها، سالاد و پاستا، سرخ کردن برخی از مواد غذایی و درمان بیماری ها قابل مصرف است. اگر به ناراحتی های قلبی- عروقی، آلزایمر، یبوست، التهاب روده، زخم و ورم معده، فشار خون بالا، دیابت، افسردگی، بیماری های پوست و مو مبتلا هستید حتماً از روغن زیتون با برنامه درمانی منظم استفاده کنید. البته در صنعت محصولات بهداشتی مانند کرم، شامپو، ماسک، صابون، لوسیون و … با ترکیباتی از روغن زیتون تفاله و لامپانت به شکل موضعی تولید می شود.

  • روغن زیتون فرابکر

اگر به دنبال بهترین نوع روغن زیتون خوب ایرانی هستید، بدون هیچ تردیدی اکسترا ویرجین یا همان فرابکر را انتخاب کنید. یکی از با کیفیت ترین روغن های زیتون که به طور مستقیم و بدون استفاده از ابزارهای مکانیکی تولید می شود. این نکته مهم را بدانید که در فرآیند تولید روغن زیتون فرابکر هیچ گونه افزودنی و طعم دهنده ای اضافه نمی کنند. در آماده سازی این نوع از روغن زیتون خوراکی، گرما یا فرآیندهای شیمیایی کاربرد ندارد. ترکیبات پلی فنلی آن شامل اولئوکانتال، هیدروکسی تیروزول و اولئوروپین به طور کامل بدون هر گونه دستکاری باقی می ماند.

  • روغن زیتون بکر

دومین نوع روغن زیتون خوب ایرانی، بکر یا ویرجین است که همانند فرابکر تصفیه نمی شود. اگر قصد خرید روغن زیتون خوب ایرانی برای سرخ کردن و رژیم های غذایی را دارید حتماً روغن زیتون بکر با سطح اسیدیته اولئیک متفاوت انتخاب کنید.

  • روغن زیتون لامپانت

برای مصارف صنعتی و غیرخوراکی از روغن زیتون لامپانت استفاده می شود. کیفیت آن در سطح پایینی قرار داشته و بدون تصفیه قابل خوردن نیست.

  • روغن زیتون تصفیه شده بی بو

نکته حائز اهمیت در انتخاب روغن زیتون خوب ایرانی میزان مرغوبیت آن است. روغن زیتون فرابکر و بکر به دلیل خالص بودن نسبت به انواع دیگر روغن زیتون گران‌تر می باشند. برخی از تولیدکنندگان روغن زیتون تصفیه شده را با کیفیت پایین و قیمت کمتر در بازار عرضه می کنند که خواص آنتی اکسیدانی و عطر و بوی اصل آن از بین رفته است.

  • روغن تفاله زیتون

روغن پومیس از تفاله های باقی مانده از میوه های زیتون پس از روغن گیری تولید می شود. روغن تفاله زیتون را به دلیل کیفیت نامطلوب به هیچ عنوان برای مصرف خوراکی توصیه نمی کنیم.

۲٫ عطر و طعم

روغن زیتون خوب ایرانی را به راحتی می توانید با استشمام عطر و چشیدن طعم آن تشخیص بدهید. با تست ارگانولپتیک یا ارزیابی حسی بهترین روش برای انتخاب روغن زیتون با کیفیت می باشد. مزه تلخ، گس، تند و فلفلی نشان دهنده اصل بودن روغن زیتون است. محتوای فنولی روغن زیتون فرابکر با خاصیت ضد التهابی باعث بوجود آمدن طعم تلخ و تند آن می شود. تا جایی که مزه تلخ و تند روغن زیتون خوب ایرانی در گلو احساس سوزش و در سطح دهان حالت گسی و خشکی را ایجاد می کند. هر چقدر شدت این مزه خاص و مدت ماندگاری آن بر روی حس چشایی مصرف کننده بیشتر باشد گویای خالص بودن روغن زیتون خواهد بود.

بوییدن عطر واقعی روغن زیتون را می توان با ریختن مقدار کمی در یک فنجان و پوشاندن کامل روی آن تست کرد. بعد از اینکه دمای فنجان محتوی روغن زیتون با میزان دمای بدن به یک سطح رسید. با نفس عمیق آن را استشمام کنید. تلخی بیش از حد روغن زیتون خوب ایرانی گاهاً همراه با سرفه حاکی از مرغوبیت محصول خریداری شده است. به این نکته توجه کنید که به هنگام بو کردن عطر روغن زیتون نباید بوی کپک زدگی، ماندگی یا ترشیدگی و فساد بدهد. در مرحله آخر بوی سبزی تازه مثل گوجه فرنگی یا کاهو به شما این اطمینان را می دهد که یک روغن زیتون خوب ایرانی را خریده اید.

۳٫ بسته بندی

امروزه کارخانه های زیادی به تولید روغن زیتون با بسته بندی های متفاوت می پردازند. کیفیت ظاهری و نوع ظروف نگهدارنده روغن زیتون از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از بطری های شیشه ای با رنگ زرد کهربائی یا سبز تیره نشان از عرضه روغن زیتون خوب ایرانی در بازار مصرف مواد غذایی ارگانیک می باشد. اگرچه تولیدکنندگان برای نگهداری روغن زیتون در حجم های بالاتر از بشکه های استیل و ظروف P.T کمک می گیرند. بهترین نوع بسته بندی برای مصرف روزمره خانگی به کارگیری بطری های شیشه ای است.

روغن زیتون های فرابکر و بکر زرگون در بهترین بسته بندی و با بالاترین کیفیت در بازار ارائه می‌شوند. برای خرید و یا مشاوره می‌توانید با شماره های مجموعه تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.