آموزش

روغن زیتون اکسترا ویرجین چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

روغن زیتون اکسترا ویرجین چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از پرطرفدارترین روغن های طبیعی در جهان، روغن زیتون است. زیتون به عنوان گیاهی پرخاصیت با دانه های ریز و مقوی خود دردانه سواحل مدیترانه ای است. طبق تحقیقات باستان شناسی صورت گرفته سابقه مصرف میوه درخت زیتون به سال های پیش از میلاد می رسد. از فشردن این میوه خوشمزه، روغنی سالم و سرشار از انواع ویتامین و آنتی اکسیدان به دست می آید. خواص بی نظیر روغن زیتون باعث شده در برنامه غذایی بیشتر مردم از جایگاه خاصی برخوردار شود. بهترین نوع این روغن ها، روغن زیتون اکسترا ویرجین یا فرابکر است.

روغن زیتون اکسترا ویرجین و هر آن چیزی که باید درباره روغن زیتون بدانید

اگر سری به فروشگاه ها یا بازار فروش مواد غذایی بزنید. با کمال تعجب متوجه این موضوع خواهید شد که چندین مدل روغن زیتون با مشخصاتی متفاوت به مشتریان عرضه می شود. حال این سوال در ذهن مصرف کننده پیش می آید که کدامیک از آن ها بهتر است؟ چند نوع روغن زیتون داریم و برای چه مواردی قابل مصرف هستند؟ چه وجه تمایزی بین انواع گوناگون روغن زیتون وجود دارد؟

روغن زیتون براساس کیفیت و طرز تهیه آن به چند نوع مختلف دسته بندی می شود. با توجه به استانداردهای مطرح شده در انجمن بین المللی روغن زیتون (IOOC ) 5 دسته از این روغن گیاهی قابل استفاده است:

کشاورزان در روش روغن گیری سنتی ابتدا توسط یک چوب ضخیم به تنه درخت محکم ضربه می زدند. بر اثر این ضربات دانه های زیتون به زمین می افتادند. در مرحله بعد میوه های درخت زیتون را درون کاسه های چوبی بزرگ می ریختند. سپس با سنگ آن ها را با قدرت زیاد می کوبیدند تا به خوبی له شده و روغن آن برای مصرف گرفته شود. اما امروزه شیوه های بهتری را برای فرآیند تولید روغن زیتون به کار می برند. با ادامه مطلب همراه زرگون باشید تا با ویژگی های روغن زیتون اکسترا ویرجین و انواع دیگر این محصول طبیعی آشنا شوید.

  • روغن زیتون اکسترا ویرجین

همان طور که می دانید برای تولید روغن زیتون سالم و خالص بایستی زمان و مراحل زیادی سپری شود. اکسترا ویرجین براساس معیارهای مواد غذایی استاندارد جهانی با کیفیت ترین نوع روغن زیتون موجود در بازار به شمار می آید. از جمله ویژگی های منحصر به فرد روغن زیتون اکسترا ویرجین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون هیچ گونه مواد افزودنی شیمیایی و تغییر در ساختار آن مستقیماً از میوه درخت زیتون گرفته می شود.
  • کشاورزان در فرآیند برداشت محصول، بهترین دانه های زیتون را گلچین کرده و جهت آماده سازی و تولید روغن زیتون اکسترا ویرجین به کارخانه ارسال می کنند.
  • عطر و طعم روغن زیتون اکسترا ویرجین کاملاً طبیعی است. شما می توانید کیفیت اعلای آن را از روی مزه تندی، تلخی، گسی، تیزی و فلفلی بودن به آسانی تشخیص دهید.
  • تولیدکنندگان روغن زیتون فرابکر در کارخانه ها برای روغن کشی از ابزارهای مکانیکی استفاده می کنند. در واقع نیروی انسانی تنها کنترل کننده دستگاه ها بوده و به طور غیرمستقیم بر تمام مراحل تولید روغن زیتون نظارت دارند.
روغن زیتون اکسترا ویرجین

روغن زیتون فرابکر زرگون

  • مناسبت ترین انتخاب جهت مصرف خوراکی در انواع غذاها محسوب می شود. این روغن ارگانیک به دلیل غنی بودن از املاح موردنیاز بدن و کیفیت بالا در بازار با قیمت بیشتری به فروش می رسد.
  • خاصیت ضد التهابی روغن زیتون اکسترا ویرجین در بین روغن های طبیعی دیگر از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. این ویژگی به دلیل ترکیبات پلی فنلی آن شامل اولئوکانتال، هیدروکسی تروزول و اولئوروپین می باشد.
  • برای تهیه روغن زیتون فرابکر از گرما و فرآیندهای شیمیایی استفاده نمی کنند.
  • روغن زیتون اکسترا ویرجین سرشار از چربی های تک غیر اشباع، آنتی اکسیدان و انواع ویتامین است. متخصصان تغذیه و سلامت برای پخت و پز این نوع از روغن زیتون را پیشنهاد می دهند. زیرا میزان اکسیده شدن آن در سطح پایینی قرار دارد. زرگون به مصرف کنندگان روغن زیتون فرابکر توصیه می کند که از این محصول بیشتر برای ترکیبات غذایی سرد مثل پاستا و سالادها استفاده نمایند.
  • روغن زیتون ویرجین

برای تولید روغن زیتون بکر صرفاً توسط پرس های مکانیکی، دانه های زیتون را تحت فشار قرار می دهند. در این روش همانند شیوه آماده سازی روغن زیتون اکسترا ویرجین عمل تصفیه و گرما بخشی به محصول انجام نمی شود. البته از لحاظ کیفیت به نسبت روغن زیتون فرابکر در سطح پایین تری قرار داشته و برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب است.

روغن زیتون بکر زرگون

  • روغن زیتون لامپانت

در گذشته این نوع روغن زیتون برای سوخت چراغ های روغن سوز کاربرد داشت. به همین دلیل نام آن را روغن زیتون نفتی گذاشتند. بنابراین این نوع روغن زیتون خوراکی نیست. از میوه های فاسد، کرم خورده و له شده برای تهیه روغن زیتون لامپانت استفاده می کنند. در نتیجه از کیفیت فوق العاده پایینی برخوردار است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مراحل تصفیه و امکان مصرف خوراکی روغن زیتون لامپانت به راحتی صورت می پذیرد.

  • روغن زیتون ریفایند

در آماده سازی روغن زیتون فرابکر و بکر هرگز فرآیند تصفیه انجام نمی شود. بلکه به صورت کاملاً ارگانیک و خالص با بسته بندی مخصوص در اختیار مشتریان قرار می گیرد. اما در رابطه با روغن زیتون ریفایند مراحل تصفیه به طور کامل صورت گرفته تا جایی که خاصیت آنتی اکسیدانی آن از بین می رود. به این نکته توجه کنید که روغن زیتون تصفیه شده بی بو از عطر و طعم خاصی برخوردار نیست.

  • روغن زیتون پومیس

پومیس بی کیفیت ترین نوع روغن زیتون به شمار می رود. زمانی که روغن و آب موجود در میوه های زیتون به طور کامل گرفته شد. تولیدکنندگان از تفاله های آن روغن زیتون پومیس را تهیه می کنند. تفاله روغن زیتون بعد از عملیات تصفیه با کمی روغن زیتون مرغوب تر مخلوط می شود. متأسفانه پومیس به خاطر داشتن آلاینده های سرطان زا برای استفاده مصرف کنندگان بسیار مضر است.

به همین خاطر است تنها محصولات خوراکی زرگون، روغن زیتون فرابکر و بکر است که از بهترین نوع روغن زیتون ها و مناسب برای آشپزی هستند.

2 نظر در “روغن زیتون اکسترا ویرجین چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  1. محمود گفت:

    سلام چطور میشود به شما اطمینان کرد.اگر به اسم فرا بکرروغن پومیس تحویل ندید.

    1. زرگون گفت:

      درود بر شما
      در صفحه درباره ما می توانید اطلاعات شرکت و نتایج آزمایشگاهی روغن زیتون های فرابکر و بکر زرگون را ببینید. همچنین گواهینامه ها و استانداردهای دریافت شده از ایران و اروپا رو مشاهده خواهید کرد. برای توضیحات بیشتر، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.