آشپزی, غذاها

دستور پخت خورشت بامیه با روغن زیتون و راز خوشمزه شدن آن

خورشت بامیه با روغن زیتون

یکی از غذاهای خوش خوراک ایرانی خورشت بامیه است. طرز تهیه آن بسیار آسان و سریع می‌باشد. البته در کشورهای عربی با اضافه کردن ادویه‌های تند طعم متفاوتی به آن می‌دهند. مواد استفاده شده در خورشت بامیه با روغن زیتون برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. با زرگون همراه باشید تا با نحوه آماده سازی این غذای لذیذ آشنا شوید.

مواد لازم

  • بامیه     ۵۰۰ گرم
  • سیر        ۲ حبه
  • روغن زیتون              دو قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی               ۴ عدد
  • گوشت گوسفندی یا مرغ   نیم کیلو
  • پیاز               ۲ عدد
  • آب لیمو              ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، فلفل سیاه، زیره   به مقدار لازم
  • نمک                    به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی        یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت بامیه با روغن زیتون

ابتدا سیر و پیازها را پوست کنده و به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه متوسط برداشته و مقداری روغن زیتون در آن بریزید. ظرف را روی شعله ملایم گاز گذاشته تا داغ شود. سپس پیازها و سیر را تفت دهید. زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، زیره و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. مجدداً مواد فوق را با یک قاشق چوبی هم بزنید تا مخلوط و نرم شوند.

گوشت خورشتی را پس از شستشوی کامل، به صورت قطعات ریز با چاقو خرد کنید. سپس در ماهی تابه ریخته و با مواد قبلی تفت داده تا رنگ آن تغییر کند. بعد از یک‌دست شدن ترکیبات خورش چند لیوان آب برای پخت داخل ظرف بریزید. درب آن را گذاشته تا به مدت ۶۰ دقیقه با حرارت ملایم گاز بپزد.

در این میان، بامیه‌ها را شسته و دم اضافی آن را برش بزنید. یادتان باشد که این کار با دقت و آرام انجام گیرد تا به بافت بامیه‌ آسیب وارد نشود. در صورت باز شدن بافت این گیاه پرخاصیت، به هنگام سرو کردن خورشت بامیه با روغن زیتون روی ظاهر آن ها تأثیر مستقیم می‌گذارد.

بعد از این که بامیه‌ها را تمیز کردید. یک ماهی‌تابه کوچک بردارید. مقداری روغن زیتون بکر زرگون را داخل ظرف بریزید. بامیه‌ها را در روغن زیتون سرخ کرده تا فقط رنگ آن ها کمی تغییر کند. با سرخ شدن بیش از حد بامیه و روغن زیتون، خواص اصلی آن ها از بین می‌رود. به قابلمه در حال پخت سر بزنید. اگر گوشت خورشتی پخته است. گوجه فرنگی‌ها را رنده کرده و همراه بامیه‌های سرخ شده داخل قابلمه بریزید.

در پایان، آب لیموی تازه را به مواد خورشت اضافه کنید. ۳۰ دقیقه زمان کافی است که بامیه‌ها جا بیفتند. با کم شدن آب قابلمه، خورشتی غلیظ به دست می‌آید. خورشت بامیه با روغن زیتون را می‌توانید با برنج سرو کنید. نوش جان.

فواید خورشت بامیه با روغن زیتون

ترکیب بامیه و روغن زیتون به درمان سنگ مثانه، سرماخوردگی، کنترل چربی و قند خون، یبوست، پوکی استخوان، آب مروارید، انواع سرطان، گواتر، کم خونی، آسم و … کمک شایانی می‌کند. با مصرف روغن زیتون و بامیه در این خورشت، مقدار زیادی آنتی اکسیدان، چربی‌های تک غیراشباع، آهن، فیبر، ویتامین E، D، C، K، ب ۱۲، A، ب ۱، فولات و … وارد بدن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.