آموزش

بهترین برند روغن زیتون چیست؟

بهترین برند روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون، یکی از روغن‌های گیاهی پرمصرف در جهان به شمار می‌رود. روغنی خالص و مقوی که خواص آن باعث محبوبیت فراوان در بین خانواده‌ها شده است. بسیاری از افراد با قرار دادن روغن زیتون در سبد غذایی به سلامت هرچه بیشتر خود و دیگر عزیزانشان کمک شایانی کرده‌اند. روغن زیتون به دلیل طبیعی بودن سرشار از انواع ویتامین، آنتی اکسیدان زیاد، چربی‌های تک غیراشباع و املاح معدنی مورد نیاز بدن انسان است. بنابراین انتخاب بهترین برند روغن زیتون در این امر نقش بسزایی دارد. با زرگون همراه باشید تا در این رابطه، اطلاعات کامل‌تری را دریافت کنید.

چرا روغن زیتون مصرف کنیم؟

شاید شما هم از آن دسته مصرف کنندگانی هستید که به هنگام خرید روغن زیتون با سوالات فراوانی درباره کیفیت بالا و استاندارد بودن محصول روبرو می‌شوید. تنوع برندها در فروشگاه‌ها یا مغازه‌های محلی باعث سردرگمی خریداران و گاهاً انتخاب نامناسب خواهد شد. انواع روغن زیتون فرابکر و بکر در بازار با نشان‌های تجاری متفاوت به فروش می‌رسند. تشخیص اینکه کدام یک از آن‌ها، بهترین برند روغن زیتون است کار مشکلی به نظر می‌رسد. در این مطلب سعی داریم به شما مصرف کننده عزیز برای تهیه روغن زیتون مرغوب و اصل کمک کنیم.

درخت زیتون یک گیاه پرخاصیت است که در نواحی مدیترانه‌ای به وفور کشت می‌شود. میوه زیتون دارای فواید بی شماری بوده که در پیشگیری و ابتلا به انواع بیماری‌ها بسیار مؤثر می‌باشد. از بهم فشردن دانه‌های زیتون، روغنی خالص به دست می‌آید. روغن زیتون به صورت خوراکی و موضعی قابل مصرف است. دو نوع روغن زیتون فرابکر و بکر برای درمان بیماری‌های گوناگون و مصارف آشپزی کاربرد دارد. شما می‌توانید در پخت انواع برنج، خورشت، سالادهای مختلف و پاستا یا برنامه غذایی روزانه از روغن زیتون فرابکر استفاده کنید.

روغن زیتون بکر نسبت به فرابکر در سطح پایین‌تری از لحاظ میزان اسیدیته قرار دارد. بادمجان، پیاز، سبزیجات، سیر، سیب زمینی، قارچ و … را با روغن زیتون بکر سرخ کنید. اگر به ناراحتی‌های پوستی مانند جوش، سوختگی، خشکی پوست صورت و دست‌ها، شکنندگی، کاهش رشد و ریزش مو مبتلا هستید، روغن زیتون فرابکر و بکر به صورت موضعی قابل مصرف هستند.

ویژگی‌های بهترین برند روغن زیتون

در بازار فروش انواع و اقسام بطری‌های روغن زیتون به چشم می‌خورد. چه فرقی بین بهترین برند روغن زیتون ایرانی با خارجی وجود دارد؟ آیا برند در کیفیت و قیمت روغن زیتون تأثیر می‌گذارد؟ کدام نوع از روغن زیتون برای مصرف خانگی مناسب هستند؟ آیا روغن زیتون برای پخت و پز با سرخ کردنی متفاوت است؟ یکی از تولیدکنندگان بزرگ روغن زیتون در جهان، کشور ایتالیا است. بالای ۸۰ درصد از زیتون‌های برداشت شده در این کشور را به روغن زیتون تبدیل می‌کنند. مارک‌های سابروسو، اعیان، سالسا، لیبدا، سالبورا و آر. اس جزء فهرست بهترین برند روغن زیتون هستند که در بازار مواد غذایی ایران به فروش می‌رسند.

اینکه کدام برند را تهیه می‌کنید فرق چندانی ندارد. یک روغن زیتون با کیفیت باید مطابق استانداردهای انجمن بین المللی دارای ویژگی‌های قابل رویت و بررسی باشد که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

۱-  خواص روغن زیتون به خوبی حفظ شود.

روغن زیتون مرغوب سرشار از آنتی اکسیدان، انواع ویتامین A، D، E، K، امگا ۳ و ۶، فیبر و املاح معدنی مورد نیاز بدن انسان است. در روش سنتی دانه‌های زیتون را پس از برداشت محصول، با آسیاب‌های سنگی له می‌کردند. تا جایی که روغن و آب آن خارج شود. انتخاب میوه‌های درشت و سالم بدون کرم خوردگی با توجه به نوع روغن گیری در کیفیت روغن زیتون تولید شده نقش بسزایی داشت. با پیشرفت تکنولوژی، این فرآیند با رعایت استانداردها و بهداشت کامل بدون دخالت مستقیم انسان صورت می‌گیرد. میوه‌های زیتون را در ظروف بزرگ به طور کامل می‌شویند. هسته‌های آن را جدا کرده و درون مخازن مخصوص می‌ریزند. سپس با استفاده از دستگاه‌های صنعتی، روغن گیری از دانه‌های زیتون بدون اتلاف وقت انجام می‌شود.

۲- روغن زیتون بدون مواد نگهدارنده شیمیایی تولید می‌گردد

اگر بهترین برند روغن زیتون را از مراکز معتبر تهیه کنید. مطمئناً در مراحل تولید آن هیچ گونه مواد شیمیایی نگهدارنده اضافه نشده است. دو نوع روغن زیتون فرابکر و بکر، روغن گیری از زیتون‌ها بدون عمل تصفیه شدن و گرمادهی با نظارت کارشناسان انجام می‌شود. تا جایی که ترکیبات پلی فنلی همچون هیدروکسی تیروزول، اولئوروپین و الئوکانتال زیتون موجود در آن باقی می‌ماند.

۳- طعم و مزه خاص دارد

روغن زیتون مرغوب باید طمع تلخ، گس، تند و فلفلی داشته باشد. عطر و بوی سبزیجات تازه مثل گوجه فرنگی و کاهو بدهد. با چرخاندن مقداری از روغن زیتون در دهان دچار سوزش گلو و حالت جمع شوندگی خواهید شد. شاید هم از تلخ و تند بودن آن به سرفه بیفتید. اگرچه در فروشگاه‌ها و بازارهای سنتی انواع روغن زیتون در بسته بندی‌های متفاوت وجود دارد. اما متأسفانه برخی از تولیدکنندگان با اضافه کردن اسانس‌های رنگ و طمع دهنده اقدام به فروش روغن زیتون با قیمت‌های پایین تر می‌کنند.

۴- دارای مشخصات تولید و جدول ارزش غذایی است

بهترین برند روغن زیتون در ایران و دیگر کشورها طبق استانداردهای بین المللی انجمن روغن زیتون باید حاوی اطلاعات موثق در رابطه با نحوه تولید و میزان مواد مغذی موجود در آن باشد. ذکر نام تجاری، آدرس و تلفن کارخانه، تاریخ برداشت محصول و انقضا، مدت استفاده، شماره پروانه بهداشت، قیمت، حجم روغن زیتون و از همه مهمتر جدول ارزش غذایی بر روی بطری‌ها ضروری است.

۵- بسته بندی استاندارد داشته باشد.

استفاده از ظروف مخصوص برای نگهداری مناسب روغن زیتون و جذب مشتریان از اهمیت بسزایی برخوردار است. اکثراً بهترین برند روغن زیتون را در فروشگاه‌ها با بطری‌های شیشه‌ای به رنگ زرد کهربائی می‌بینید. این نوع از ظروف به دلیل ساختار ویژه‌ای که دارند از کپک زدگی و فاسد شدن روغن زیتون جلوگیری می‌کنند. گرمای بیش از حد و قرار گرفتن بطری‌ها در معرض نور مستقیم خورشید باعث خراب شدن مایع روغن زیتون می‌شود.

معرفی بهترین برندهای داخلی و خارجی روغن زیتون

برای ایجاد سهولت در کار دانستن بهترین برند روغن زیتون، در زیر نام تعدادی از تولیدکنندگان داخلی و خارجی مطرح در دنیا را به شما معرفی می کنیم.

در بین تولید کنندگان داخلی این محصول می تواند به کارخانه های زیر اشاره کرد:

  • گیلوان
  • سفیدرود
  • زرگون
  • پیشگامان
  • فامیلا
  • اتکا
  • اویلا
  • اکسیر
  • نگین دشت خرم
  • الیت
  • سبزینه
  • ناب

در بین روغن زیتون های خارجی هم اسامی زیر از پرطرفدارترین ها می باشد:

  • سالبورا
  • سابروسو
  • چیناتا
  • بلینی
  • لیبدا
  • اعیان
  • ایتالیکو
  • پائولو
  • کریستال
  • روبرتو
  • پائولو

نکته: سالبورا و سابروسو از پرفروش ترین برندهای خارجی در فروشگاه های ایرانی هستند.

روش های تشخیص روغن زیتون اصل از نوع نا مرغوب و تقلبی

قطع به یقین آن چیزی که یک برند را بر سر زبان ها می آورد و آن را تبدیل به بهترین در سطح جهان می کند، مجموعه ای از زیبایی های درونی و بیرونی توامان است. در درجه اول کیفیت محصول و متعاقباً بسته بندی آن اهمیت فراوانی در بین متقاضیان پیدا می کند. سهولت در تهیه کالا و سرعت ارسال هم از دیگر نکاتی است که به شکل جانبی می تواند یک برند را از پایین لیست به اسامی بالای لیست ببرد.

در بین کسانی که به روش های تهیه روغن زیتون واقف هستند نکاتی کلیدی وجود دارد که می تواند شما را در تشخیص کیفیت روغن زیتون یاری نماید.

اولین نکته دارای اهمیت، رنگ و بوی روغن تهیه شده می باشد. بهترین نوع آن دارای رنگی زرد متمایل به سبز می باشد.

یکی دیگر از راه های تشخیص، چشیدن کمی از روغن در دهان است. ابتدا که روغن زیتون را در دهان می گذارید باید احساس شیرینی کنید و بعد این طعم رو به تلخی می رود.

البته این را اضافه کنیم که باید روغن زیتون را در دهان بچرخانید. بعد با کشیدن نفسی بلند همزمان آن را قورت بدهید. حالا نوبت به احساس طعمی کمی تلخ و تند در دهانت است. حتی هستند افرادی که با این کار به سرف می افتند. این را هم بگوییم که جای نگرانی نیست و بعد از گذشت دقایقی این طعم ها جای خود را به حسی دلچسب  و دلنشین خواهند داد.

کلام پایانی

مهم نیست به سراغ برند خارجی می روید یا ایرانی؛ آنچه در درجه اول اهمیت وجود دارد هدیه کردن نحوه زندگی سالم به خودتان و اعضای خانواد‌تان است. ما در زرگون کنار شما هستیم تا بهترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت روغن زیتون در اختیارتان بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.