آشپزی, غذاها

باقلا قاتق با روغن زیتون فرابکر اعلاء

باقلا قاتق با روغن زیتون

اگر به شهرهای شمالی کشورمان سفر کنید. حتماً غذاهای محلی را برای وعده نهار یا شام سفارش بدهید. در منوی رستوران‌های سنتی غذای پرطرفدار باقلا قاتق را می‌بینید. باقلا قاتق با روغن زیتون غذایی لذیذ و خوشمزه است که با گوشت یا مخلفات دیگر تهیه می‌شود. ترکیب روغن زیتون، تخم مرغ، سیر و شوید در تقویت بنیه بدنی انسان مؤثر است. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین و چربی‌های تک غیر اشباع می‌باشد. سیر حاوی آلیسین فراوانی بوده که بیشترین فواید سلامتی را دارد. شوید در پیشگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با زرگون همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه باقلا قاتق با روغن زیتون

  • تخم مرغ    2 عدد
  • باقلا     2 پیمانه
  • سیر تازه   4 حبه
  • روغن زیتون فرابکر   2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه    به مقدار لازم
  • شوید خشک شده    2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه و دیگر ادویه جات به میزان دلخواه

مردم شمال باقلا قاتق را برای ماندگاری بیشتر خشک می‌کنند. پس برای تهیه باقلا قاتق با روغن زیتون باید باقلاها را از شب قبل به مدت 24 ساعت در آب خیس کرد. در این مدت زمان نیاز است که آب ظرف چند بار تعویض شود. این روش در از بین رفتن نفخ تأثیر بسزایی دارد. از طرفی پوست باقلاها به راحتی کنده و نرم می‌شوند. البته اگر از باقلاهای تازه در پخت غذای باقلا قاتق با روغن زیتون استفاده کردید، دیگر نیازی به خیساندن آن‌ها نیست.

مراحل تهیه این غذای خوشمزه

پس از خیس خوردن باقلاها را آبکش کرده و بشویید. پوست باقلاها را به آرامی جدا و سپس با گوشتکوب کاملاً له کنید. در مرحله بعد، یک قابلمه بزرگ را روی حرارت کم اجاق گاز قرار دهید. یک قاشق روغن زیتون درون آن بریزید. 4 حبه سیر تازه و رنده شده را داخل قابلمه بریزید. سیرها را با روغن زیتون کمی تفت دهید. بعد باقلاها را به آن اضافه کرده و در روغن زیتون تفت داده شود.

زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، شوید خشک و دیگر ادویه‌های مورد علاقه‌تان را با مواد قبلی مخلوط کنید. با یک قاشق چوبی آن‌ها را هم زده تا به خورد یکدیگر بروند. 4 لیوان آب به ترکیبات باقلا قاتق با روغن زیتون اضافه شود. شعله گاز را زیاد کرده تا آب جوش بیاید. سپس با حرارت ملایم به باقلاها زمان داده تا کم کم بپزند. وقتی مقدار حجم آب کاهش یافت، باقلاها را بچشید و از نیم پز شدن آن‌ها مطمئن شوید. سپس تخم مرغ‌ها را روی آن‌ها بشکنید. به هیچ عنوان تخم مرغ‌ها را هم نزنید.

در مرحله بعدی، درب ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید. 15 دقیقه زمان لازم است تا باقلاها و تخم مرغ‌ها بپزند. وقتی آب غذای باقلا قاتق با روغن زیتون به مقدار ناچیزی رسید، قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید. مواد پخته شده را در ظرف پذیرایی از مهمان‌ها بریزید. باقلا قاتق با روغن زیتون همراه سیر ترشی و برنج کته نیز سرو می‌شود. غذای محبوب و خوشمزه شمالی‌ها آماده است. نوش جان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.