آموزش

هرآنچه باید درباره اسید روغن زیتون بدانید

روغن زیتون یکی از بهترین و مفیدترین روغن‌های گیاهی است. این روغن طبیعی حاوی ترکیبات مختلفی است که هرکدام مزایای خاص خود را برای سلامتی دارند. بخش بزرگی از ارزش غذایی روغن زیتون، به دلیل اسیدهایی است که در آن وجود دارد. اما آیا در مورد اسید روغن زیتون اطلاعات کافی دارید؟ احتمالاً شما هم چیز زیادی در مورد اسید روغن زیتون نشنیده‌اید. برای همین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب از وبلاگ زرگون با ما همراه باشید.

روغن زیتون و چیزهایی که درباره آن نمی‌دانستید

همانطور که می‌دانید، روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌های گیاهی است که می‌توان مصرف کرد. روغن زیتون علاوه بر داشتن چربی لازم برای بدن، فواید متعددی برای بهبود سلامت بخش‌های مختلف بدن دارد. مصرف روغن زیتون می‌تواند به درمان یبوست کمک کند، کلسترول بد خون را کاهش داده و ریسک ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد. اما موضوع اصلی این مقاله در مورد اسید روغن زیتون است.

روغن زیتون در بین ترکیبات خود، حاوی چند نوع اسید است و در واقع همین اسید‌ها هستند که ویژگی‌ها و خواص روغن زیتون را ایجاد کرده‌اند. شاید شما هم از شنیدن این که روغن زیتون دارای اسید است، تعجب کرده باشید؛ ولی این حرف کاملا درست است. اما اسید روغن زیتون چیست و روغن زیتون چه اسیدهایی دارد؟

گرچه نمی‌توان روغن زیتون را یک ماده اسیدی دانست، اما باز هم حاوی اسیدهای مختلف است. میزان اسیدیته روغن زیتون بر اساس پارامترهای مختلف مثل آب و هوای محل کشت و فرآیند روغن گیری متفاوت است. این مقدار به طور میانگین چیزی در حدود ۱ درصد است. اما همین میزان کم نیز چیزی است که در خواص آن تاثیرگذار است. در ادامه، اسیدهای موجود در روغن زیتون را معرفی می‌کنیم و توضیحاتی را در مورد آن‌ها ارائه می‌دهیم.

انواع اسید روغن زیتون

اسید اولئیک یکی از انواع اسید روغن زیتون است که نسبت به سایر اسیدها، مقدار بیشتری را به خود اختصاص داده است. این اسید چرب روغن زیتون، نقش اصلی را در کنترل میزان کلسترول خون دارد. به عبارت بهتر، اسید روغن زیتون اولئیک، کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

اسید پالمیتیک و اسید لینولنیک ( اسید چرب امگا ۳) نیز از جمله دیگر انواع اسید روغن زیتون است که خواص مفیدی را برای آن ایجاد کرده‌اند. اسید لینولنیک با این که کترین سهم را در بین اسیدهای چرب روغن زیتون دارد، نقشی مهم را ایفا می‌کند. این در حالی است که اسید چرب امگا ۳ برای سوخت و ساز لیپیدها و عملکرد صحیح بدن انسان ضروری است. این اسید در بدن انسان تولید نمی‌شود؛ برای همین دریافت آن از طریق مصرف مواد غذایی بسیار مهم است.

اسید استئاریک و اسید پاراشیدیک نیز از دیگر انواع اسید روغن زیتون هستند که باید به آن‌ها اشاره کنیم.

خواص اسید روغن زیتون

اسیدهای چرب روغن زیتون، خواص مختلفی برای بدن دارند و دریافت برخی از آن‌ها جهت حفظ سلامت اعصای بدن، حیاتی است. در ادامه، فواید اسید روغن زیتون را با هم مرور می‌کنیم.

در کاهش کلسترول خون و رسوب چربی در رگ‌ها، نقش به‌سزایی دارند.

  • در درمان سودا و اگزما موثر هستند.
  • در متعادل نگه داشتن وزن موثر هستند.
  • باعث لطافت و شادابی پوست و مو می‌شود.
  • بیماری‌های قلبی عروقی را بهبود می‌بخشند.
  • به درمان بیماری‌های تنفسی کمک می‌کنند.
  • از شوره سر، ریزش و شکنندگی مو رهایی می‌یابید.
  • اثرات مخرب اشعه ایکس بر بدن را کاهش می‌دهند.
  • به سوزاندن چربی‌های اضافه انباشته شده در بدن کمک می‌کنند.
  • مشکلات پوستی شامل لک، سوختگی و جوش را بهبود می‌بخشند.

انواع روغن زیتون

انواع روغن زیتون در بازار وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها و خواص خود را دارند. البته تمام این روغن‌ها از میوه زیتون استخراج می‌شوند و تنها تفاوتشان در میزان تصفیه آن‌ها است. روغن زیتون فرابکر، کمترین میزان تصفیه را در بین انواع مختلف روغن زیتون دارا است و به همین دلیل، طعم و بوی بیشتری دارد. روغن زیتون بکر بیشتر تصفیه شده است و روغنی هم که به آن روغن زیتون تصفیه شده می‌گوییم، بالاترین میزان تصفیه را دارد.

فواید روغن زیتون فرابکر از همه انواع دیگر بیشتر است، اما اگر نسبت به طعم و بوی طبیعی روغن زیتون حساسیت دارید، بهتر است از مدل‌های تصفیه شده‌تر استفاده کنید.

چند نکته در مورد خرید روغن زیتون

  • روغن زیتون فرابکر گزینه خوبی برای سرخ کردن نیست. اگر قصد خرید روغن زیتون برای سرخ کردن را دارید، بهتر است از نوع تصفیه شده استفاده کنید. اگر قصد خوردن روغن زیتون ناشتا یا اضافه کردن آن به سالاد را دارید، بهترین گزینه، روغن زیتون فرابکر است.
  • روغن زیتون باید در محیط خنک و تاریک نگهداری شود. برای همین هنگام خرید روغن زیتون، حتماً محصولی را انتخاب کنید که در ظروف غیرشفاف عرضه شده است. علاوه بر این، ظروف پلاستیکی گزینه خوبی برای ظرف نگهداری روغن زیتون نیستند. توصیه می‌کنیم روغن زیتونی را خریداری کنید که در ظروف شیشه‌ای یا فلزی ارائه شده‌اند.
  • روغن زیتون نباید دارای مواد نگهدارنده یا هرگونه افزودنی دیگر باشد. از آنجایی که این مساله اهمیت زیادی در کیفیت روغن زیتون دارد، حتما از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید روغن زیتون کنید. برای تشخیص بهترین برند روغن زیتون هم باید به عدم استفاده از مواد افزودنی، بسته‌بندی مناسب و عدم استفاده از هرگونه مواد شیمیایی در فرآیند استخراج روغن زیتون توجه کنید.
  • خرید اینترنتی روغن زیتون، بهترین روش تهیه این ماده غذایی ارزشمند است. فروشگاه زرگون انواع مختلف روغن زیتون را در بهترین بسته‌بندی با رعایت مسائل استاندارد در اختیار شما قرار داده است. شما می‌توانید روغن زیتون زرگون را در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای و فلزی و در حجم‌های مختلف خریداری کنید. علاوه بر این، اگر قصد خرید هر سه نوع روغن زیتون فرابکر، بکر و تصفیه شده را دارید می‌توانید از بین پک های روغن زیتون زرگون انتخاب کنید. این پکیج‌ها علاوه بر اینکه هر سه نوع روغن زیتون را شامل می‌شوند، از نظر قیمت نیز به‌صرفه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.