آموزش

از کجا روغن زیتون بخریم؟ معرفی بهترین روغن زیتون برای خرید

از کجا روغن زیتون بخریم؟

اینکه از کجا روغن زیتون بخریم و چه مواردی را به هنگام خرید مدنظر داشته باشیم اهمیت فراوانی دارد. تولیدکنندگان مختلف در بازار، انواع مختلفی از این روغن گیاهی را عرضه می‌کنند. اما شما همیشه به مشخصات درج شده بر روی بطری‌ها و کیفیت آن توجه داشته باشید. متأسفانه برخی از افراد برای جذب مشتری بیشتر، بطری‌های روغن زیتون را با ترکیب چند نوع مرغوب و غیراستاندارد همراه اسانس‌های بو پر کرده و با قیمت ارزان به فروش می‌رسانند. برای شناخت کامل و انتخابی درست با ادامه مطلب همراه زرگون باشید.

درباره روغن زیتون بیشتر بدانید

روغن زیتون، یکی از روغن های گیاهی پرمصرف به شمار می‌رود. روغنی خالص و مقوی که سرشار از انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، چربی‌های تک غیراشباع و املاح معدنی مورد نیاز بدن انسان است. زیتون و روغن آن در تمام کشورهای جهان از محبوبیت خاصی برخوردار می‌باشد. تا جایی که به عنوان یک ماده غذایی با خاصیت در پخت برنج و خورشت ها، پاستا و سالادهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از پزشکان طب سنتی، استفاده از روغن زیتون را برای درمان بیماری های قلبی – عروقی، دیابت، فشار خون، کم خونی، ناراحتی های دستگاه گوارش، چین و چروک صورت، خشکی پوست و مو، سوختگی، ترک پا، ریزش و شکنندگی مو، شوره سر، دردهای عضلانی، پوکی استخوان، آلزایمر، چاقی و لاغری بیش از اندازه، التهابات بدن و … توصیه می کنند. زمان و میزان روغن زیتون باید تحت نظر متخصصان تغذیه مصرف شود.

درخت زیتون در نواحی مدیترانه‌ای به وفور کشت می شود. میوه‌های زیتون در رنگ و سایزهای متفاوت قابل مصرف هستند. کشاورزان به هنگام برداشت، دانه‌های درشت و سالم آن را برای تولید روغن زیتون به کارخانه‌ها می‌فرستند. فرآیند تولید انواع روغن زیتون فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و روغن تفاله زیتون با یکدیگر فرق دارند. بهترین نوع این روغن طبیعی، فرابکر یا اکسترا ویرجین است که از سطح کیفیت بالایی نسبت به بقیه برخوردار است. روغن زیتون علاوه بر مصارف آشپزی، برای تولید محصولات بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد. این روغن گیاهی مرغوب در ترکیبات بسیاری از کرم‌های نرم کننده، ضد آفتاب و سوختگی، شامپوها، پدهای پاک کننده، ماسک‌ها، رنگ مو، صابون، پمادها و … استفاده می‌شود.

۶ ویژگی بهترین روغن زیتون که باید بدانید

برای پخت مواد غذایی، درمان بیماری ها و ترکیبات سالاد و غذاهای سرد از روغن زیتون فرابکر استفاده می‌کنند. روغن زیتون بکر در سرخ کردن بادمجان، سیب زمینی، قارچ، پیاز، سیر، سبزیجات مصرف می‌شود. دیگر انواع روغن زیتون در مصارف صنعتی و بهداشتی طرفدار بیشتری دارد. در این میان، روغن زیتون اکسترا ویرجین یا فرابکر دارای مزایای بی شماری که به اختصار آن‌‌ها را شرح می‌دهیم.

  • به هنگام تولید، دانه‌های سالم و درشت زیتون را انتخاب می‌کنند.
  • هیچ گونه افزودنی شیمیایی و گرمادهی انجام نمی‌شود. بدین صورت که بدون نگهدارنده ها با توجه به استاندارهای انجمن بین المللی روغن زیتون تولید شده و تاریخ مصرف آن بین ۱۸ تا ۲۴ ماه می باشد.
  • فرآیند روغن گیری، با استفاده از دستگاه‌های صنعتی پیشرفته بدون دخالت مستقیم انسان صورت می‌گیرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دیگر روغن زیتون را به روش سنتی توسط آسیاب‌های سنگی تولید نمی کنند. این روند با نظارت مستقیم نیروی انسانی و کنترل دستگاه ها به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی و انواع ویتامین ها بدون تغییر در ساختار آن، به طور کامل حفظ می‌شود. روغن زیتون فرابکر حاوی ویتامین های A، K، E و D است.
  • عطر و طعم این نوع از روغن زیتون کاملاً طبیعی است. مزه تند، گس، تلخ، تیز و فلفلی بودن نشان از مرغوبیت روغن زیتون فرابکر دارد.
  • به دلیل ارگانیک بودن دارای قیمت بالایی نسبت به سایر انواع روغن زیتون است. سطح اکسیدیته فرابکر در مقایسه با روغن زیتون بکر بیشتر می باشد. ترکیبات پلی فنلی مثل اولئوروپین، الئوکانتال و هیدروکسی تروزول به خاصیت ضد التهابی بهترین روغن زیتون زرگون یعنی فرابکر کمک فراوانی می کند.

اما از کجا روغن زیتون بخریم؟

در پاسخ به سوال از کجا روغن زیتون بخریم؟ باید گفت که مغازه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های اینترنتی معتبر مانند فروشگاه زرگون، بهترین مکان‌ها برای خرید محسوب می‌شوند. در بازارهای سنتی ممکن است روغن زیتون در بسته‌بندی های متفاوت بدون در نظر گرفتن استانداردهای تولید به فروش برسند. در حالی که روغن زیتون اصل دارای مشخصات منحصر به فردی بوده که آشنایی با آن‌ها بسیار ضروری است.

  • از بطری‌های شیشه‌ای به رنگ زرد کهربائی استفاده می‌شود. قوطی‌های پلاستیکی برای نگهداری روغن زیتون مناسب نیستند.
  • عطر و بوی سبزیجات تازه مثل گوجه فرنگی و کاهو نشان دهنده کیفیت خوب روغن زیتون است. البته برخی از تولیدکنندگان از اسانس های بو برای فروش بیشتر استفاده می‌کنند. بنابراین موقع خرید روغن زیتون به این مورد حتماً توجه کنید. ما در تشخیص حسی اصل بودن روغن زیتون به طور کامل توضیح داده ایم که یک روغن زیتون اصل را چگونه بشناسید.
  • طعم روغن زیتون، گس، تلخ، تند و تیز است. برای تست مزه آن، روش بسیار آسانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مقداری از روغن زیتون را در دهان خود قرقره کرده بدون اینکه مایع را قورت بدهید. اگر طعم تند و حالت جمع شوندگی بر روی زبان یا در گلوی خود احساس کردید. روغن زیتون خریداری شده با اطمینان خاطر، اصل و مرغوب می‌باشد.
  • درج مشخصات بر روی بطری‌ها، طبق استانداردهای انجمن بین المللی روغن زیتون به مصرف‌کنندگان کمک بسزایی می‌کند. نام برند تجاری، آدرس، تلفن، شماره پروانه بهداشت، جدول ارزش غذایی، تاریخ برداشت محصول، زمان انقضای مصرف، علامت استاندارد کالا، وزن، قیمت و … از این قبیل اطلاعات موردنیاز می‌باشند. اگر با این پرسش مواجه هستید که از کجا روغن زیتون بخریم به هنگام خرید در فروشگاه، مغازه یا سایت‌های اینترنتی با مشاهده این موارد، مطمئن باشید که محصول فوق باکیفیت و سالم است.

در پایان، یادتان باشد از خرید بطری‌هایی که در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. گرما باعث فساد و از بین رفتن خواص مفید روغن زیتون می‌شود. بهترین مکان برای نگهداری، جاهای خنک و خشک است. به هیچ عنوان ظرف روغن زیتون را در کنار بخاری، اجاق گاز یا راه پله نگذارید. ما در زرگون تمامی این نکات را رعایت کرده ایم تا خیال شما بابت یک خرید عالی آسوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.