آموزش

آیا روغن زیتون چاق کننده است؟ بررسی دقیق و جامع

آیا-روغن-زیتون-چاق-کننده-است

اگر شما هم به مصرف روغن‌های گیاهی عادت داشته باشید ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا روغن زیتون چاق کننده است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که روغن زیتون جزو مفیدترین انواع گیاهی روغن‌ها است که کالری بسیار بالایی دارد. اما وجود آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های اشباع نشده در آن نه تنها وزن را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث کاهش دادن آن نیز می‌شود.

گرچه باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که روغن زیتون به دلیل کالری بسیار بالایی که دارد اگر همراه با سایر غذاهای پرکالری مصرف شود ممکن است چاقی مفرط را به همراه داشته باشد. همانطور که بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان برای افزایش وزن خود از روغن زیتون استفاده می‌کنند. به همین منظور در این مقاله از مجله زرگون قصد داریم بررسی کنیم و ببینیم که آیا روغن زیتون واقعاً چاق کننده است یا خیر؟

آیا روغن زیتون چاق کننده است؟

اگر نگاهی به جدول ارزش غذایی کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها بیندازید خواهید دید که همگی آنها در یک گرم تنها ۴ کالری دارند. اما در مقایسه آن روغن زیتون جزو چربی‌های خالصی است که هر گرم از آن حدود ۹ کیلو کالری دارد. همین امر نشان دهنده آن است که کالری بالای روغن زیتون می‌تواند در صورت مصرف نادرست و بی رویه باعث چاقی مفرط در افراد شود.

بر خلاف افرادی که تصور می‌کنند هرچه بیشتر روغن زیتون مصرف کنند مواد مغذی و آنتی اکسیدان بیشتری دریافت می‌کنند، روغن زیتون در یک قاشق غذاخوری حدود ۱۲۰ کیلو کالری دارد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که در مصرف وعده‌های غذایی نباید بیش از ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف شود.

چرا روغن زیتون باعث چاقی می‌شود؟

امروزه بسیاری از افراد به دنبال راهی برای لاغری و کاهش وزن خود هستند تا از این طریق به سلامتی نسبی جسم خود و پیشگیری از انواع بیماری‌ها بپردازند. اما در این میان افرادی هم هستند که به دنبال افزایش وزن بوده و یا علاقه دارند تا حجم عضلات خود را افزایش دهند. بنابراین در پاسخ به افرادی که می‌پرسند آیا روغن زیتون چاق کننده است باید بگوییم بله!

بهترین برند روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون بکر زرگون مناسب انواع سالاد و پخت و پز

افزایش میزان کالری مصرفی

چاق شدن و لاغر ماندن هر دو به میزان کالری مصرفی در طول روز شما بستگی دارد. یا به عبارت دیگر می‌توان گفت هرچه میزان کالری مصرفی روزانه شما بیشتر باشد وزن‌تان افزایش یافته و هر چه میزان کالری مصرفی کمتر باشد بدنتان برای تولید انرژی از ذخایر چربی استفاده کرده و در نهایت لاغر می‌شود. بنابراین مهمترین موضوعی که باید به آن برای افزایش و یا کاهش وزن خود توجه داشته باشید این است که میزان کالری روزانه خود را از مواد مغذی و چربی‌های مفید کاهش و یا افزایش دهید.

از آنجایی که روغن زیتون کالری بسیار بالایی دارد و سرشار از مواد مغذی برای سلامتی است، می‌توانید برای افزایش وزن خود از آن استفاده کنید. چراکه روغن زیتون با کالری بالای خود باعث می‌شود شما در طولانی مدت احساس سیری داشته باشید و بدین ترتیب بتوانید مصرف غذایی خود را کنترل کنید.

روغن زیتون حاوی مواد مغذی و مفید

روغن زیتون فرابکر یک چربی مفید و سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که فواید زیادی برای سلامت بدن به همراه دارند. این اسیدهای چرب سطح لیبوپروتئین را کاهش داده و از این طریق کمک می‌کنند تا بیماری‌های قلبی کاهش یابد. اما در صورتی که مصرف روغن زیتون بیش از حد مجاز شود با افزایش وزن می‌تواند بیماری‌های قلبی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل توصیه متخصصان قلب و عروق این است که در صورت مصرف روغن زیتون توجه داشته باشید تا به طور مفید بتوانید از مواد مغذی مانند ویتامین E و آنتی اکسیدان‌های مفید موجود در آن، بدون درگیر کردن سلامتیتان بهره مند شوید.

افزایش حجم عضلات

یکی از سوال‌های پرتکرار ورزشکارانی که قصد دارند عضله سازی کنند این است که آیا روغن زیتون چاق کننده است؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که مصرف این روغن می‌تواند انرژی شما را در هنگام ورزش افزایش دهد و انعطاف پذیری عضلات‌تان را زیاد کند. همین امر باعث می‌شود تا عضلات بدن سفت و محکم شده و به حجم‌دهی آنها کمک شود. بنابراین اگر اهل ورزش هستید و بدنسازی را برای مدتی کوتاهی است که شروع کرده‌اید از روغن زیتون می‌توانید به عنوان عاملی برای حجم دهی عضلات و افزایش وزن‌تان استفاده کنید.

همچنین گفته می‌شود روغن زیتون در صورتی که به صورت مستقیم روی پوست قرار بگیرد می‌تواند پس از چند هفته منجر به چاقی صورت شود. بنابراین می‌توانید برای داشتن پوستی سالم و شفاف از انواع ماسک‌های روغن برای چاق شدن صورت‌تان استفاده کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این موارد به این بستگی دارد که مصرف روغن زیتون را به صورت مداوم در برنامه روزانه خود قرار دهید.

لاغری شکم با روغن زیتون

چاقی شکم معمولاً در اثر مصرف غذاهای پرکالری ایجاد می شود. بنابراین می‌توان به طور قطع گفت که روغن زیتون می‌تواند برای لاغری شکم مفید باشد. اما همانطور که در پاسخ به سوال آیا روغن زیتون چاق کننده است توضیح دادیم، مصرف روغن زیتون در کنار یک رژیم غذایی مناسب و ورزش روزانه می‌تواند در کاهش چربی‌های شکم مفید باشد. پس اگر قصد دارید وزن‌تان را کاهش دهید توصیه می‌کنیم به جای استفاده از سس‌های پرکالری مانند مایونز، روغن زیتون را با انواع سالاد کاهو ترکیب کنید تا فیبر موجود در آنها از بزرگ شدن شکم و دیگر عضلات‌تان جلوگیری کند.

از زیاده روی در مصرف روغن زیتون بپرهیزید!

با اینکه روغن زیتون مواد مغذی زیادی دارد و فواید متعددی برای بدن به همراه دارد؛ اما زیاده روی در مصرف آن می‌تواند به سلامتی شما آسیب وارد کند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیش از اندازه روغن زیتون می‌تواند منجر به بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک شود. بنابراین سعی کنید مصرف روزانه خود را به ۳۰ درصد از چربی‌های گیاهی مانند روغن زیتون اختصاص دهید تا از افزایش چربی و بروز مشکلات جدی بعد از آن در امان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.