آموزش

با مضرات روغن زیتون برای گوارش آشنا شوید

همه ما روغن زیتون را با فوایدش می‌شناسیم. مصرف روغن زیتون می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف، موثر واقع شود. علاوه بر این، مصرف روغن زیتون به حفظ سلامت اعضای مختلف بدن نیز کمک می‌کند. اما آیا از مضرات روغن زیتون آگاه هستید؟ حقیقت این است که روغن زیتون با وجود فواید زیادی که دارد، می‌تواند در برخی موراد، مضر هم باشد. در این مطلب از سایت زرگون، در مورد مضرات روغن زیتون برای گوارش صحبت می‌کنیم. لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مضرات روغن زیتون برای گوارش

روغن زیتون یک روغن گیاهی و طبیعی است که در بین سالم‌ترین روغن‌ها قرار می‌گیرد. اما این موضوع به معنی این نیست که هیچ ضرری ندارد. گرچه خواص روغن زیتون نسبت به مضرات آن متعدد هستند، اما باید در مورد معایب استفاده از روغن زیتون هم آگاهی داشته باشید. اکثر مواردی که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در صورت مصرف بیش از اندازه روغن زیتون بروز می‌کنند. بنابراین با رعایت اعتدال در مصرف این روغن مفید، می‌توانید از بیشتر عوارض آن پیشگیری کنید.

مصرف زیاد روغن زیتون می‌تواند باعث بروز اسهال شود

گرچه چربی موجود در روغن زیتون گزینه خوبی برای نرم شدن روده‌ها و تسهیل حرکت آن‌ها محسوب می‌شود، اما مصرف زیاد آن عوارضی نیز دارد. اگر در استفاده از زیتون زیاده‌روی کنید، همین چربی مفید باعث روان شدن بیش از حد روده‌ها می‌شود. در نتیجه ممکن است به اسهال مبتلا شوید. این یکی از مضرات روغن زیتون برای گوارش است که می‌تواند به راحتی شما را درگیر خود کند.

احتمال ابتلا به سرطان روده در اثر مصرف بی رویه

شاید تیتر این بخش به نظرتان اغراق‌آمیز برسد، اما مصرف بی‌رویه روغن زیتون به خصوص روغن زیتون فرآوری نشده، می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد. تصفیه اصولی روغن زیتون و البته مصرف به اندازه آن، راهکار خوبی برای از بین بردن این خطر است.

درد یا انسداد کیسه صفرا

کیسه صفرا یکی از اندام‌های داخلی بدن است که نقش مهمی در فرآیند گوارش ایفا می‌کند. همانطور که احتمالا می‌دنید، وظیفه کیسه صفرا، هضم چربی‌ها از طریق ترشح مایع صفرا است. یکی از مضرات روغن زیتون برای گوارش که البته از مصرف بی‌رویه آن ناشی می‌شود، درد و انسداد کیسه صفرا است. تشکیل سنگ کیسه صفرا از عملکرد صحیح این ارگان مهم جلوگیری می‌کند، در نتیجه، در هضم صحیح چربی‌ها و گوارش بهینه اختلال به وجود می‌آید. این موضوع ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی شود، زیرا عدم هضم صحیح چربی، می‌تواند سلامت رگ‌ها و قلب را تهدید کند. برای پیشگیری از چنین مشکلی، حتما مصرف روغن زیتون را در حد تعادل نگه دارید.

روغن زیتون و رفلاکس معده

یکی از مشکلاتی که افراد زیادی با آن درگیر هستند، ترش کردن است. توصیه می‌کنیم اگر شما هم با مشکل رفلاکس معده روبرو هستید، شاید بهتر باشد از مصرف روغن زیتون صرف نظر کنید. مصرف روغن زیتون یا غذاهای سرخ شده در آن، می‌تواند باعث تشدید مشکلات رفلاکس معده شود. این عارضه به خصوص در افرادی که معده حساسی دارند، با شدت بیشتری بروز می‌کند. البته این مشکل تنها به روغن زیتون محدود نمی‌شود و تمامی روغن‌ها به دلیل چربی زیادی که دارند، می‌توانند باعث افزایش احتمال رفلاکس معده شوند. پس رفلاکس معده هم یکی از مضرات روغن زیتون برای گوارش محسوب می‌شود.

نکات مهم در مورد خرید روغن زیتون باکیفیت

حالا که با مضرات روغن زیتون برای گوارش آشنا شدیم، بهتر است ببینیم برای خرید روغن زیتون باید به چه نکاتی دقت کنیم. توجه به این نکات به شما کمک می‌کند یک روغن زیتون طبیعی و باکیفیت در اختیار داشته باشید.

  • اگر به بو و طعم روغن زیتون حساسیت ندارید، پیشنهاد ما به شما، خرید روغن زیتون فرابکر است. این محصول کمترین میزان تصفیه را دارا است و به همین دلیل، خواص بیشتری نسبت به بقیه انواع روغن زیتون دارد. اگر نمی‌توانید از روفن زیتون فرابکر استفاده کنید، خرید روغن زیتون بکر را در نظر داشته باشید. در نهایت اگر به دنبال روغن زیتون کم بود و کم طعم هستید، می‌توانید از روغن زیتون تصفیه شده استفاده کنید.
  • برای اطمینان از کیفیت روغن زیتون، آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. خرید روغن زیتون از فروشگاه آنلاین، به شما کمک می‌کند با مطالعه نظرات مشتریان قبلی، سابقه آن را بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید اقدام به خرید روغن زیتون باکیفیت کنید.

فروشگاه زرگون، انواع روغن زیتون را در بسته‌بندی‌های مختلف در اختیار شما قرار داده است. شمتا می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین زرگون، روغن زیتون فرابکر، بکر و تصفیه شده را در حجم‌های مختلف تهیه کنید. روغن زیتون در قوطی فلزی، یکی از محصولات زرگون است که شرایط مناسبی را برای نگهداری طولانی مدت آن فراهم کرده است.

نکات مهم در مورد نگهداری روغن زیتون

  • روغن زیتون نیز مانند هر ماده خوراکی دیگری، برای نگهداری نیاز به شرایط خاصی دارد. در ادامه، مهم‌ترین نکات نگهداری روغن زیتون را بازگو می‌کنیم.
  • روغن زیتون را باید در ظرف دربسته و در محلی تاریک نگهداری کنید.
  • محل نگهداری روغن زیتون باید خنگ باشد؛ گرم بودن محیط باعث خراب شدن تدریجی روغن زیتون می‌شود.
  • از مصرف روغن زیتونی که طعم آن تند شده است خودداری کنید.
  • حتی در شرایط محیطی ایده‌آل، روغن زیتون را نباید بیش از دو سال نگهداری کنید.

در مصرف روغن زیتون به این نکات توجه داشته باشید

  • از مصرف بی‌رویه روغن زیتون پرهیز کنید. در این مقاله به طور مفصل در مورد مضرات روغن زیتون برای گوارش صحبت کردیم.
  • خرید روغن زیتون فرابکر و بکر، انتخاب مناسبی برای سرخ کردن نیست. برای سرخ کردن باید از روغن زیتون تصفیه شده استفاده کنید.
  • اگر مبتلا به چربی خون هستید، حتماً در مورد مصرف روغن زیتون احتیاط کنید.
  • روغن زیتون به دلیل کالری بالا می‌تواند باعث افزایش وزن شود؛ بنابراین مصرف آن را متعادل نگه دارید و تحرک کافی داشته باشید.

جمع بندی

روغن زیتون با وجود خواص فراوانی که دارد، می‌تواند مضراتی هم داشته باشد. مضرات روغن زیتون برای گوارش، مساله‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. در این مقاله به مهمترین تبعات روغن زیتون برای سلامتی سیستم گوارش اشاره کردیم. اکثر این مضرات، در نتیجه مصرف بی رویه روغن زیتون حاصل می‌شوند، بنابراین توصیه می‌کنیم در استفاده از این روغن پرفایده طبیعی، اعتدال را رعایت کنید. خرید، مصرف و نگهداری روغن زیتون نکاتی دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.