آموزش

مشخصات روغن زیتون خوب چیست؟

مشخصات روغن زیتون خوب

روغن زیتون از جمله روغن‌های گیاهی است که توصیه زیادی به مصرف آن می‌شود. مصرف روغن زیتون نه تنها عوارض دیگر روغن‌ها را ندارد، بلکه فواید زیادی را برای سلامتی در اختیارتان قرار می‌دهد. شاید شما هم از آشنایان و حتی پزشک خود در مورد مصرف روغن زیتون شنیده باشید؛ با این حال ندانید که مشخصات روغن زیتون خوب چیست. اما نگران نباشید؛ چرا که این مطلب از وبلاگ زرگون به همین موضوع یعنی مشخصات روغن زیتون خوب اختصاص دارد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مزایای روغن زیتون

روغن زیتون یک روغن طبیعی است که از میوه‌های زیتون تازه به دست می‌آید. این روغن به دلایل مختلفی، یکی از بهترین روغن های خوراکی محسوب می‌شود. فواید مختلف روغن زیتون باعث شده‌اند این روغن جایگزین فوق‌العاده‌ای برای روغن‌های حیوانی و حتی روغن‌های گیاهی دیگر باشد. همین موضوع باعث شده است اکثر متخصصین حوزه سلامت، مصرف روغن زیتون را توصیه کنند. اما پیش از خرید روغن زیتون باید مشخصات روغن زیتون خوب را بشناسیم. در بخش‌های بعدی مقاله ابتدا به مزایای روغن زیتون می‌پردازیم و بعد هم راهنمای خرید روغن زیتون باکیفیت را با هم مرور می‌کنیم.

نقطه دود بالایی دارد و برای سرخ کردنی مناسب است

همانطور که احتمالا می‌دانید، مهم‌ترین ملاک برای تشخیص این که کدام روغن برای سرخ کردن مناسب تر است، نقطه دود است. روغن‌هایی را می‌توان برای سرخ کردن استفاده کرد که نقطه بالایی داشته باشند؛ به این معنی که در هنگام سرخ کردن نسوزند و دود نکنند. یکی از مزیت های روغن زیتون، نقطه دود بالا است. نقطه دود روغن زیتون تصفیه شده، ۱۹۳ درجه سانتی‌گراد یا ۳۸۰ درجه فارنهایت است؛ بنابراین گزینه خوبی برای سرخ کردن محسوب می‌شود. البته برای سرخ کردن غذا باید حتما از روغن زیتون استفاده کنید و دیگر انواع روغن زیتون یعنی روغن زیتون بکر و فرابکر، برای این کار مناسب نیستند.

فواید زیادی برای سلامتی دارد

اگر بخواهیم در مورد فواید روغن زیتون برای بدن صحبت کنیم، می‌توانیم به موارد زیادی اشاره کنیم. درمان یبوست با روعن زیتون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش ریسک ابتلا به سرطان و سم زدایی بدن، تنها تعدادی از خواص روغن زیتون هستند. در واقع با جایگزین کردن روغن زیتون به جای دیگر روغن‌ها، نه تنها عوارض ناشی از روغن‌های ناسالم از بین می‌رود؛ بلکه فواید زیادی به بدن می‌رسد.

انواع مختلف روغن زیتون در بازار موجود است

یکی ویژگی های روغن زیتون، وجود مدل‌های مختلف آن در بازار است. روغن زیتون در سه نوع مختلف در دسترس است که همه از زیتون تولید می‌شوند اما از نظر میزان تصفیه، متفاوت هستند. خالص ترین نوع روغن زیتون، روغن زیتون فرابکر است. ان روغن کمترین میزان تصفیه را دارا است؛ برای همین فواید بیشتری نسبت به دیگر انواع روغن زیتون دارد. نکته‌ای که باید در مورد روغن زیتون فرابکر به آن توجه کنید، طعم و بوی زیاد آن است. برای همین اگر تحمل مزه و بوی روغن زیتون برایتان راحت نیست، روغن زیتون فرابکر انتخاب خوبی برای شما به نظر نمی‌رسد.

پک-ویژه-حلب-3-لیتری

نوع دیگر روغن زیتون، روغن زیتون بکر است که بیش از نوع فرابکر تصفیه شده است. این میزان از تصفیه باعث شده است طعم و بوی کمتری داشته باشد و از فواید آن نیز تا حدی کاسته شود. در نهایت، روغ زیتون تصفیه شده کمترین میزان بو و مزه را دارد و مناسب افرادی است که به طعم و بو حساسیت زیادی دارند.

مشخصات روغن زیتون خوب

حالا که با فواید روغن زیتون آشنا شدیم، وقت آن است که به مشخصات روغن زیتون خوب بپردازیم. توصیه می‌کنیم در هنگام خرید روغن زیتون به تمام مواردی که در این بخش ذکر می‌کنیم توجه کنید. به این ترتیب قادر می‌توانید در خرید روغن زیتون باکیفیت و اصل، موفق عمل کنید.

بسته‌بندی مناسب روغن زیتون

یکی از ویژگی های روغن زیتون خوب، بسته‌بندی صحیح آن است. بهترین شرایط نگهداری روغن زیتون، یک محل خنک و تاریک است، برای همین بسته بندی روغن زیتون باید تیره باشد. بدنه تیره بسته بندی روغن زیتون، از عبور نور جلوگیری می‌کند و باعث سالم ماندن روغن زیتون می‌شود. از لحاظ جنس بسته‌بندی هم، شیشه بهترین ماده محسوب می‌شود. بطری‌های پلاستیکی گزینه مناسبی برای نگهداری روغن زیتون نیستند؛ چرا که می‌توانند باعث آزاد شدن مواد مضر در روغن شوند. بنابرانی بهترین ظرف برای روغن زیتون، بطری شیشه‌ای تیره است. البته ظروف فلزی هم یک گزینه عالی برای بسته بندی هستند؛ زیرا هم با روغن واکنش نمی‌دهند و هم از تابش نور جلوگیری می‌کنند.

دارا بودن تاریخ تولید و تاریخ انقضا

روغن زیتون نیز مانند هر ماده غذایی دیگری باید تاریخ تولید و تاریخ انقضا داشته باشد. اگر محصولی که قصد خرید آن را دارید هرکدام از این موارد را ندارد، توصیه می‌کنیم از خرید آن صرف نظر کنید.

تولید بدون هرگونه مواد افزودنی یا نگهدارنده

یکی دیگر از مشخصات روغن زیتون خوب، عدم استفاده از هرگونه رنگ، مواد افزودنی یا نگهدارنده در تولید آن است. روغن زیتون بایدبه صورت کاملا مکانیکی و با تکنیک پرس یا با استفاده از سانتریفیوژ استخراج شود. استفاده از هر نوع مواد شیمیایی در تولید روغن زیتون، نه تنها کیفیت آن را کاهش می‌دهد، بلکه برای سلامتی خطرناک است.

روغن زیتون خوب را از کجا تهیه کنیم؟

حالا که با مشخصات روغن زیتون خوب آشنا شدید، احتمالا به فکر خرید آن افتاده‌اید. اما بهتر است بدانید که خرید روغن زیتون را از هر جایی نباید انجام دهید. شرط خرید روغن زیتون باکیفیت، مراجعه به یک فروشگاه معتبر است. گرچه خرید حضوری روغن زیتون یکی از راه‌های دسترسی به این ماده غذایی ارزشمند است؛ اما به دلایل مختلف، خرید اینترنتی روغن زیتون را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فروشگاه زرگون، انواع مختلف روغن زیتون را در حجم‌های متفاوت برای فروش عرضه کرده است. شما می‌توانید بسته به نیاز و سلیقه خود، روغن زیتون فرابکر و بکر تهیه کنید و یا به خرید روغن زیتون تصفیه شده بپردازید. روغن زیتون زرگون در حجم‌های ۲۵۰ گرم و ۵۰۰ گرم شیشه‌ای و بسته‌بندی حلبی ۳ کیلویی در دسترس است. همه این بسته‌بندی‌ها از بهترین مواد اولیه و به گونه‌ای تولید شده‌اند که ماندگاری حداکثری را برای روغن زیتون فراهم کنند.

پک اقتصادی روغن زیتون

شما می‌توانید هریک از انواع روغن زیتون را به صورت جدا خریداری کرده و یا در صورت نیاز، همه آن‌ها را در یک پکیج تهیه کنید. تهیه پکیج‌های روغن زیتون زرگون به شما امکان می‌دهد علاوه بر دسترسی به هر سه نوع روغن زیتون، خرید به صرفه‌تری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.