آموزش

قیمت روغن زیتون بکر رودبار

قیمت روغن زیتون بکر رودبار

از آن جا که نوع فرابکر و بکر روغن زیتون از پرخاصیت‌ترین‌های آن است، قیمت روغن زیتون بکر رودبار شاید به نظر کمی ‌گران بیاید. اما اگر با خواص و نحوه استفاده از آن آشنا شوید، خواهید دید که خرید و پرداخت قیمت روغن زیتون بکر رودبار کاملاً مقرون به صرفه و اقتصادی است.

آنچه یک روغن زیتون را از سایر اشکال استخراج و برند‌های مشابه غیر استاندارد آن متمایز می‌کند کیفیت و اصالت آن است.

حالا وقتی می‌گوییم اصالت و البته کیفیت که درست در کنار آن قرار می‌گیرد، منظور تنها شیوه کار استخراج و نوع دستگاه‌ها نیست. بلکه دانه زیتون استفاده شده، یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، کیفیت خاک و آب و هوای یک اقلیم، نقش مهمی ‌را بازی می‌کند. بر هیچکس پوشیده نیست که وقتی صحبت از محصول به میان می‌آید شرایط زمین زراعی و نوع خاک و میزان حاصلخیزی آن حرف اول را می‌زند.

شرایط اقلیمی ‌نقاط مختلف کشور ما با یکدیگر فرق می‌کند و هر قسمتی از خاک این مرز و بوم خواص مخصوص به خود را دارد. ممکن است یک محصول در بسیاری از نقاط کشورمان، قابل کاشت و باروری باشد، اما این بدان معنا نیست که کیفیت آن در همه جا به طور یکسان و مشابه یکدیگر خواهد بود. به طور مثال شما گل محمدی را در نظر بگیرید که قابل کاشت در بسیاری از مناطق کشور است. یکی از محصولات به دست آمده از این گل، گلاب می‌باشد که بسیار هم پر طرفدار است و جزو صادرات ایران به حساب می‌آید. سؤال اینجاست، آیا گلاب تهیه شده از کلیه مناطق ایران طعم و عطر یکسانی دارند و از کیفیت مشابهی برخوردارند؟ پاسخ ساده است؛ قطعاً خیر و دقیقاً به همین دلیل شما در نوع صادراتی این محصول تنها چند برند مشهور را می‌بینید که تولید منطقه‌ای خاص است.

روغن زیتون بکر بهتر است یا تصفیه شده

عوامل موثر در قیمت روغن زیتون بکر رودبار

روغن زیتون هم ازین امر مستثنی نیست و عیناً همین ماجرا را دارد. ما در ایران مناطق بسیاری را داریم که دارای زمین‌های زیر کشت درختان زیتون هستند. شیراز، گرگان، قم و گیلان از جمله شهرهایی است که زیتون در زمین‌هایش کشت می‌شود. اما اصالت، کیفیت، طعم و عطر روغن زیتون رودبار زبانزد خاص و عام است.

همان طور که می‌دانید نوع فرابکر و بکر روغن زیتون به دلیل شکل استخراج روغن از دانه‌ها از مرغوب ترین شکل آن است. ارزش غذایی بالایی دارد و می‌تواند ریز و درشت مغذی‌ها را در حد بسیار زیادی در درون خود حفظ کند. با این توضیحات می‌توان فهمید که چرا قیمت روغن زیتون بکر رودبار در مقایسه با سایر برندهای غیراستاندارد آن قابل فهم می‌شود و منطقی به نظر می‌آید.

اما این نکته از یادتان نرود که روغن زیتون دارای کالری بالایی است به همین دلیل در مصرف آن باید جانب احتیاط و اعتدال را رعایت کرد. حالا که می‌خواهید از خواص بی‌شمار این روغن، بیشترین بهره را ببرید باید به سراغ بکر و فرابکر آن بیایید. چرا که با خوردن مقدار کمی ‌از آن می‌توانید از مزایایش در میزان چندین برابر نوع معمولی آن استفاده کنید.

قیمت روغن زیتون بکر رودبار

قیمت روغن زیتون بکر رودبار به دلیل شکل استخراج آن از سایر اشکال معمولی گران‌تر است. یادتان باشد هیچ گرانی‌ای بی‌حکمت نیست و تنها دلیل این ماجرا تلاش فراوان برای رسیدن به محصولی با کیفیت بالا می‌باشد. به علاوه آنچه قیمت روغن زیتون بکر رودبار را کمی بالاتر از دیگر انواع تولید شده می‌کند حفظ بیشترین میزان ویتامین‌ها و مواد مغذی تشکیل دهنده این محصول پس از روغن گیری است.

درست است که در برخی از مناطق کشور عزیزمان شما می‌توانید شاهد باغ‌های زیتون فراوانی باشید، اما به واقع طعم زیتون رودبار و روغن استخراج شده از آن به مراتب با سایر نقاط تفاوت فاحشی دارد.

علت اصلی این امر شرایط جوی و جغرافیایی حاکم بر این نقطه است که آب و هوای مدیترانه‌ای آن بر روی کیفیت زیتون به عمل آمده تاثیر به‌سزایی گذاشته است. مزه و عطر زیتون‌های این قسمت از کشور به محصولی که از کشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا به دست می‌آید، بسیار شباهت دارد. همین امر باعث شده که روغن زیتون رودبار از دیگر روغن‌ها کاملاً متمایز گردد.

روش تهیه روغن زیتون بکر با کیفیت به چه صورتی است؟

بهترین راه برای گرفتن روغن از دانه‌های زیتون استفاده از متد پرس سرد است. در این روش به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و عمل جداسازی به شکل سانتریفیوژی صورت می‌گیرد. روغن زیتون بکر رودبار هم دقیقاً به همین روش استخراج شده است.

در شکل‌های دیگر استخراج روغن، از حرارت یا مواد شیمیایی استفاده می‌شود. کیفیت محصول به دست آمده با این روش‌ها پایین بوده و حتی می‌تواند مضر و آسیب زننده باشد. بر اساس راه به کار گرفته شده برای روغن گیری ما با سه مدل اصلی فرابکر، بکر و تصفیه شده زیتون مواجه هستیم.

هر یک از انواع روغن زیتون به چه شکلی به دست می‌آیند؟

روغن زیتون فرابکر

برای استخراج این محصول دانه‌های زیتون را تحت فشار قرار می‌دهند و با پرس سرد تمامی روغن داخل دانه‌ها خارج می‌شود. این شکل از روغن زیتون دارای اسیدیته و پراکسید بسیار پایینی می‌باشد و مرغوب‌ترین نوع به حساب می‌آید.

روغن زیتون بکر

این روش استخراج هم به شما روغنی با کیفیت بسیار بالا می‌دهد که تنها اسیدیته و پراکسید آن کمی بالاتر از مدل فرابکر است.

روغن تصفیه شده

این نوع، نازل‌ترین شکل استخراج شده روغن است که عطر و خاصیت و مزه آن تقریباً هیچ است.

پومیس

این مدل را هم باید به اشکال بالا اضافه کنیم. فقط اینکه در این روش از حرارت و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. تفاله زیتون را گرما می‌دهند و با به کار گیری مواد شیمیایی روغن زیتون پومیس به دست می‌آید. این محصول بیشتر برای استفاده خارجی مثل ماساژ به کار می‌رود. بهتر است از این نوع از روغن زیتون در مصارف خوراکی کمک نگیرید.

اما تفاوت رنگ و مزه و عطر روغن‌های اصل و خالص با سایر روغن‌های زیتون به دست آمده چیست؟ همانطور که در ابتدا گفتیم مزه و بو و همچنین رنگ روغن زیتون صد درصد به نوع زیتون آن باز می‌گردد. اما تاثیر زمان چیده شدن را هم نباید دست کم گرفت. دانه‌های زیتون وقتی در شرایط مختلفی قرار می‌گیرند، رنگ روغن استخراج شده از آن‌ها متفاوت می‌شود.

گفته می‌شود که رنگ روغن زیتون اصل باید سبز لجنی بوده تا نشان از مرغوبیت محصول باشد.

کلام پایانی

وقتی به قیمت روغن زیتون بکر رودبار نگاه می‌کنید باید بدانید که علت رقم بالا چیزی نیست جز کیفیت بالای این محصول.  متاسفانه این روزها عده‌ای سودجو قوانین را دور می‌زنند. با ترکیب کردن روغن تصفیه شده یا کهنه یا حتی روغن‌هایی مثل سویا محصولی را به شما ارائه می‌دهند که اصل نیست. به همین دلیل این موضوع اهمیت زیادی دارد که حتما روغن زیتون را از مراکز معتبر و شناخته شده خریداری نمایید. در برخی از موارد با مراجعه به برگه آزمایش مربوط به میزان خلوص روغن زیتون بکر رودبار می‌توانید آن را با خیال راحت تهیه نمایید و از اصل بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید: “هنوز آنقدر پولدار نشده‌ام که جنس ارزان بخرم.” علت این مثل این است که هیچ گرانی بی‌حکمت نیست و بهره‌مندی از جنس با کیفیت مستلزم صرف هزینه است. اما شما می‌توانید با پرداخت قیمت روغن زیتون بکر رودبار سودی دو سمته داشته باشید. چرا که هم زمان مصرف شما طولانی‌تر خواهد بود و هم در مقایسه با اجناس خارجی، مبلغی کمتر پرداخت کرده‌اید و خرید شما کاملاً مقرون به صرفه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.