آشپزی, غذاها

آنچه درباره طریقه مصرف روغن زیتون در غذا باید بدانید

طریقه مصرف روغن زیتون در غذا

طریقه مصرف روغن زیتون در غذا چیست؟ روغن زیتون از مشهورترین و پرطرفدارترین روغن‌های طبیعی به حساب می‌آید. این میوه بهشتی نه تنها طعم بی‌نظیری دارد بلکه پر از خاصیت و فایده برای بدن انسان است. در مطالب قبلی با فواید بیشمار آن شده‌اید. می‌دانید که هم به صورت خارجی برای مالش روی پوست و مو و ناخن از آن استفاده می‌شود و هم به شکل خوراکی به اشکال مختلف مورد بهره‌وری قرار می‌گیرد.

پیشنهاد متخصصین تغذیه، مصرف روغن زیتون در غذاست. چه برای پخت و پز چه به شکل سس، چاشنی و یا حتی جایگزینی برای کره. در این مقاله به چند طریقه مصرف روغن زیتون در غذا اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید در این دستورها روغن زیتون تصفیه شده یا روغن زیتون بکر را به کار ببرید.

طریقه مصرف روغن زیتون در غذا

شاید بسیاری از مردم تصور کنند که از روغن زیتون فقط در انواع سالاد می‌توان استفاده کرد و به هیچ عنوان مناسب پخت و پز نیست؛ ولی اشتباه می‌کنند. استفاده از روغن زیتون در اشکال مختلف پخت و پز این امکان را به شما می‌دهد که با آوردن چربی‌های اشباع نشده در خوراک خود، ترکیبات پلی فنولی را به رژیم غذایی‌تان وارد کنید. به همین دلیل شما می‌توانید از روغن زیتون در پخت انواع نان، کیک، شیرینی، کوکی و کلوچه و حتی انواع دسر استفاده کنید.

برای این منظور از شکل تصفیه شده روغن زیتون کمک بگیرید. زیرا نقطه دود این نوع روغن بالا بوده و می‌تواند حرارت بالای پخت و پز را تحمل کند و خاصیت خود را از دست ندهد.

روغن زیتون بکر هم که بیشترین میزان شکل مصرفی را دارد معمولاً در انواع سالاد به شکل پایه سس و همراه با ادویه‌ها به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب آن با سبزی‌های معطر و یا انواع ادویه مثل تخم گشنیز و فلفل سیاه و سفید و زیره امکان داشتن سسی بی‌نظیر از نظر طعم و سالم از نظر تغذیه را به شما می‌دهد.

آیا هیچوقت از خود پرسیده‌اید که چرا روغن زیتون و نه چیز دیگری؟ جالب است بدانید افزودن تنها یکی دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون به مواد خوراکی مثل گوجه فرنگی، سرکه و لیمو ترش تازه می‌تواند به راحتی حالت اسیدی آن‌ها را متعادل کند.

کاربردهای خاص روغن زیتون در غذا

به غیر از این دو شکل مصرف شما می‌توانید برای مرینیت کردن مرغ، ماهی و گوشت و حتی سبزیجات، آنها را به یک تا دو قاشق روغن زیتون آغشته کرده و با دست مالش دهید. برای بهتر شدن نتیجه به گوشت و مرغ و ماهی با نوک کارد چند خراش اریب بدهید. روغن زیتون به همراه ادویه‌ها به خوبی به خورد مواد پروتئینه شما رفته و آن‌ها را مزه‌دار می‌کنند. بعد از حداقل یکی دو ساعت استراحت، آماده پخت است. نتیجه، طعمی فوق‌العاده خواهد بود.

شما از روغن زیتون برای چاشنی روی غذا هم می‌توانید استفاده کنید. کافی است کمی از آن را روی ظرف لوبیا چیتی پخته خود بریزید. حمص پیش غذای سنتی لبنان است که امروزه در کشور ما هم طرفداران خودش را پیدا کرده به خصوص در میان گیاه‌خوارها. ریختن کمی از روغن زیتون روی سطح بشقاب هم طرحی زیبا به غذایتان می‌دهد و هم طعمی بی‌نظیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.