آشپزی, سس‌ها

موهامورا؛ سس لبنانی با روغن زیتون تازه!

سس لبنانی با روغن زیتون

طعم، عطر و بوی غذاهای لبنانی بسیار لذیذ و شگفت انگیز هستند. تا جایی که در بیشتر کشورهای جهان طرفداران بی‌شماری به سمت این نوع خوراکی‌های سالم جذب شده‌اند. غلات و میوه‌های تازه در سبد غذایی خانواده‌های لبنانی به وفور یافت می‌شود. مردم لبنان علاقه فراوانی به استفاده از سیر و ادویه های معطر و تند در غذاهای سنتی و انواع سالادها دارند. یکی از خوشمزه ترین چاشنی ها موهامورا یا سس لبنانی با روغن زیتون است. زرگون در این مطلب قصد دارد طرز تهیه این سس پر خاصیت و بی نظیر را به طور دقیق آموزش دهد.

مواد لازم:

  • سیر ۴ عدد متوسط
  • روغن زیتون یک چهارم پیمانه
  • فلفل دلمه ای ۳ عدد یا ۲۰۰ گرم پوره فلفل
  • گردو ۵۰ گرم
  • رب انار دو قاشق سوپ‌خوری
  • زیره سبز پودر شده نصف قاشق غذاخوری
  • پیاز یک عدد
  • فلفل قرمز یک قاشق چای‌خوری
  • پودر نعنا یا آویشن به مقدار دلخواه
  • آب لیمو تازه نصف لیوان متوسط
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه سس لبنانی با روغن زیتون

سرو تمام غذاهای سنتی و فست فودی همراه سس لبنانی با روغن زیتون طعمی خوشایند دارد که تا مدت‌ها مزه آن در زیر دندان‌هایتان باقی می‌ماند. قبل از درست کردن این سس، ۵۰ گرم گردو را در یک ظرف آب ریخته تا به مدت یک ساعت نرم شود. سپس دانه های درشت سیر تازه را پوست بکنید. سیرها را با افزودن نمک درون هاون ریخته و به آرامی بکوبید تا له شوند. البته دستگاه غذاساز یا آسیاب برقی این کار را برایتان سریع و راحت تر انجام می دهد. آنقدر با  خرد کن پالس بزنید تا حبه های سیر به حالت خمیری دربیاید.

نکته

توصیه می کنیم لوازمی که برای پیمانه کردن یا ترکیب مواد سس لبنانی با روغن زیتون استفاده می‌شود را حتماً به طور کامل خشک کنید. زیرا یک قطره آب هم موقع تهیه این سس در کیفیت نهایی بسیار مؤثر است.

فلفل های شسته شده را روی یک سینی پوشیده شده با فویل بچینید. سپس ظرف را روی شعله کم کباب‌پز قرار دهید. برای اینکه تمام قسمت های پوست فلفل ذغالی و سیاه شوند هر چند وقت یک بار آنها را بچرخانید. در مرحله بعدی یک کیسه پلاستیکی بردارید. چند قاشق آب را به همراه فلفل ها داخل آن بریزید. کیسه در بسته را به مدت ۱۰ دقیقه در جایی خنک قرار دهید. با این روش، پوست آن ها به راحتی کنده می شود. محتویات درونی فلفل ها (دانه ها، ساقه) را خارج کنید.

حال نوبت به میکس کردن پیاز برش داده شده با سیر، زیره سبز، پوره فلفل قرمز، گردوی خیس شده، رب انار و روغن زیتون می‌رسد. تمامی این مواد را درون غذاساز یا هاونگ ریخته و با یکدیگر مخلوط کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا ترکیبات فوق باهم یکدست شوند. در آخرین مرحله آب لیموی تازه، ادویه جات و عطر دهنده ها را به ظرف حاوی مواد سس اضافه کرده و به مدت ده دقیقه داخل یخچال بگذارید. سس لبنانی با روغن زیتون آماده مصرف است. نوش جان.

سس لبنانی با روغن زیتون

معرفی ۸ غذای خوشمزه همراه چاشنی سس لبنانی با روغن زیتون

۱٫ جوجه کباب

یک غذای لذیذ و پرطرفدار لبنانی که با ترکیبات سینه مرغ خردشده، پودر آویشن و نعنا، زعفران دم کرده، لیمو ترش، ادویه جات، فلفل سیاه، ماست یونانی درست می شود. رستوران ها در کنار بیشتر غذاهای کبابی حتماً سس لبنانی با روغن زیتون سرو می کنند. این غذا با ذائقه مردم ایران سازگارتر است.

۲٫ زعتر پیتزا

غذایی خوش طعم و مورد علاقه مردم لبنان که برای وعده صبحانه آن را صرف می کنند. زعتر پیتزا با خمیر مخصوص آماده شده که حاوی ترکیبات مختلفی از مواد غذایی مانند گوشت چرخ کرده، قارچ، فلفل دلمه‌ای و … است. سس لبنانی با روغن زیتون در کنار این پیتزا مزه‌ای بی‌نظیر به آن می‌بخشد.

۳٫ فلافل لبنانی

همان طور که از نام این غذای سبک و لذیذ پیداست مربوط به کشور لبنان است. فلافل لبنانی از نخود خیس شده و ادویه های متفاوت تهیه می شود. گلوله های فلافل سرخ شده را همراه سس لبنانی با روغن زیتون و سبزیجات درون نان پیتا برای مشتریان می آورند. فلافل لبنانی را در فست فودهای ایرانی با نان ساندویچی، گوجه، خیارشور، ترشی یا کاهو، فلفل سبز یا قرمز درست می کنند.

۴٫ کوفته

یک کباب لبنانی خیلی کوچک با طعمی لذیذ که به صورت کوفته های ریز داخل سیخ چوبی میل می شود. کوفته ها با گوشت چرخ شده بره، گاو یا مرغ، جعفری، خرده نان، پیاز تهیه شده و همراه سس لبنانی با روغن زیتون و سیب زمینی می خورند.

۵٫ سالاد فاتوش

یک میان وعده خوشمزه و رژیمی که در بیشتر کشورهای جهان طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. سالاد فاتوش را با نان های خرد کرده پیتا در روغن زیتون سرخ می کنند. نان های خرد را بعد از برشته شدن در سالاد محتوی نمک، آب لیموی تازه، سس لبنانی با روغن زیتون و سبزیجات می ریزند.

۶٫ سالاد تبوله

غذایی ساده و سالم که از گوجه فرنگی تازه، بلغور، جعفری، ریحان ساتوری و پیاز درست می شود. سالاد تبوله را می توان به خاطر بلغور و گوجه به عنوان وعده شام میل کرد. لبنانی‌ها بر روی این سالاد، آب لیمو، نمک، سس لبنانی با روغن زیتون ریخته و نوش جان می کنند.

۷٫ شیش کباب

اگر به کشور لبنان سفر کنید این غذا را در بیشتر خیابان های آن به عنوان میان وعده و تنقلات می فروشند. شیش کباب با گوشت بره، پیاز و سس لبنانی با روغن زیتون مزه دار می شود. کبابی خوش طعم که همراه گوجه، فلفل، سبزی های ریز داخل سیخ های نازک و کوچک چوبی به مشتریان تحویل می‌دهند.

۸٫ کبه

یکی از غذاهای محبوب لبنانی با نام بشقاب ملی یا کبه پخته شده که شبیه کباب تابه‌ای ایرانی است. ابتدا گوشت چرخ‌کرده از قبل پخته شده را به خوبی له می‌کنند. سپس با ادویه‌های مخصوص در ظرف‌هایی زیبا در کنار سبزی، ترشیجات، لیموی تازه یا سس لبنانی با روغن زیتون برای سفارش دهندگان سرو می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.