آموزش

روغن زیتون مناسب برای پخت غذا کدام است؟

روغن زیتون پخت غذا

یکی از پرخاصیت‌ترین محصولات گیاهی در سبد غذایی خانوارها، روغن زیتون است. روغنی خالص و سالم که در سطح جهان از محبوبیت خاصی برخوردار می‌باشد. آیا روغن زیتون به صورت خوراکی در غذاها قابل مصرف است؟ آیا می‌توان در طبخ غذاهای خورشتی و برنج از روغن زیتون استفاده کرد؟ کدام نوع از روغن زیتون برای پخت غذا مناسب‌تر است؟ با ادامه مطلب همراه زرگون باشید تا به اطلاعات جامعی در این باره دست یابید.

روغن زیتون، دنیایی از خواص شگفت انگیز

روغن زیتون از جمله روغن های گیاهی مغذی محسوب می‌شود که آن به دو روش خوراکی و موضعی مصرف می‌کنند. این روغن خالص سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی، انواع ویتامین های E، A، K، D، اسیدهای چرب تک غیراشباع و دیگر منابع غنی حیاتی برای سلامت بدن انسان است. خیلی از افراد هنوز با خواص منحصر به فرد روغن زیتون برای پخت و درمان بیماری‌ها آشنایی کافی ندارند. امروزه با روی کار آمدن تغذیه گیاهی بیش از پیش، روغن‌های طبیعی امتیازات زیادی را در بین خانوادها کسب کرده‌اند. مخصوصاً کسانی که به غذاهای سالم و گیاهی گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند.

درخت زیتون یک گیاه مدیترانه‌ای است که بیشتر در نواحی گرمسیر کشت می‌شود. دانه‌های زیتون برای مصارف آشپزی و درمانی کاربرد فراوانی دارد. کشاورزان پس از برداشت زیتون‌ها، قبل از فاسد شدن در اسرع وقت آن‌ها را به کارخانه ها ارسال می‌کنند. گلچین میوه‌های سالم و درشت برای تولید روغن زیتون فرابکر و بکر در اولویت قرار می‌گیرد.

روغن زیتون دارای انواع مختلفی است. بهترین نوع آن یعنی فرابکر یا اکسترا ویرجین است. آشپزهای حرفه‌ای و علاقمند به سلامت مشتریان در رستوران‌های معتبر از روغن زیتون برای پخت غذاها یا ترکیبات سالاد استفاده می‌کنند. روغن زیتون یکی از روغن‌های طبیعی و پرکاربرد در رژیم‌های غذایی به شمار می‌رود.

متخصصان تغذیه بر این باورند که روغن زیتون فرابکر به دلیل عدم استفاده از افزودنی‌های شیمیایی و تصفیه نشدن به هنگام تولید بایستی در سبد سلامت اعضای خانواده قرار بگیرد. مراحل آماده‌سازی و خاصیت آنتی اکسیدانی روغن زیتون بکر همانند فرابکر است. با این تفاوت که میزان اسیدیته آن نسبت به اکسترا ویرجین در سطح پایین‌تری می‌باشد. شما می‌توانید برای سرخ کردن بادمجان، کدو، سیر، پیاز، سیب زمینی، سبزیجات، قارچ و … روغن زیتون بکر را به کار ببرید.

۲ ویژگی روغن زیتون برای پخت و سرخ کردن مواد غذایی

زمانی که روغن ها با حرارت بالا مورد استفاده قرار می گیرند. آسیب های فراوانی را به بدن وارد می‌کنند. روغن‌هایی مانند کانولا و سویا از این جمله هستند. بدین صورت که با گرما دیدن زیاد ترکیبات ضرر‌رسانی همچون پراکسیدهای آلدهید و لیپید از آن ها تولید می‌شود. سرطان‌های مختلف مثل سرطان ریه در نتیجه دمای زیاد دادن به این نوع روغن‌ها است. استفاده از چربی‌ها و روغن‌هایی که در دمای بالا مقاوم‌ترند راهکار مفیدی به شمار می‌رود. روغن زیتون دارای چنین ویژگی‌هایی است.

  • پایداری اکسیداتیو: میزان مقاوت روغن زیتون و چربی های تک غیراشباع موجود در آن نسبت به اکسیژن، خوب است.
  • نقطه دود : دمای دود روغن زیتون برای پخت و تفت دادن، حرارتی بین ۱۹۵ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد است. با چند قاشق از روغن زیتون بر روی شعله ملایم گاز به راحتی می توانید مواد غذایی دلخواه تان را سرخ کنید. یادتان باشد که روغن های گیاهی مورد استفاده نباید بیش از حد دود کند زیرا دیگر قابل مصرف نبوده و برای سلامت بدن مضر می باشند.

موارد کاربرد روغن زیتون پخت غذا

روغن زیتون فرابکر، روغنی باکیفیت است که به طور مستقیم از دانه های ۱۰۰ درصد سالم تولید می شود. عطر و طعم تند، گس و تلخ آن نشان از مرغوبیت و اصل بودن است. تمامی خواص این روغن گیاهی در فرآیند تولید به خوبی حفظ می‌شود. مراحل روغن گیری از میوه های زیتون بدون دخالت مستقیم انسان و با استفاده از ابزارهای مکانیکی پیشرفته انجام می گیرد. از جمله مصارف روغن زیتون فرابکر می توان به درمان و پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی، انواع سرطان، ناراحتی های پوست و مو، مشکلات دستگاه گوارش (یبوست، نفخ و ورم معده، انسداد روده)، سوختگی، پوکی استخوان، دردهای عضلانی، افسردگی، آلزایمر و … اشاره کرد. حتی الامکان روغن زیتون را در فضاهای خشک و خنک به دور از گرما و نور نگهداری کنید.

قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز

پخت انواع برنج و خورشت

اکثر کشورهای خاورمیانه از جمله ایران علاقه فراوانی به غذاهای برنجی به همراه خورشت دارند. این موضوع در میهمانی ها و دورهمی های دوستانه یا خانوادگی نمود بیشتری پیدا می کند. استفاده از روغن زیتون برای پخت غذاهای سنتی نقش بسزایی در سلامت این عزیزان دارد. آشپزها مقدار ۸۰ گرم یا نصف پیمانه از روغن زیتون فرابکر را در نظر می گیرند. عطر و طعم خاص روغن زیتون به حدی لذتبخش است که لحظاتی به یادماندنی برای شما و خانواده تان رقم می خورد. علاوه بر برنج و خورشت می توان از روغن زیتون برای سرو سالاد و پاستا یا پیتزاها استفاده کنید.

کیک و شیرینی

یکی از خوراکی های مورد علاقه بچه ها و بزرگسالان در جشن ها و مراسم دیگر، شیرینی و کیک است. اگر می خواهید که سلامت عزیزانتان تضمین شود، از روغن زیتون برای پخت پیراشکی، بیسکویت، کیک و شیرینی استفاده کنید. مصرف روغن زیتون برای شیرینی های خانگی را از یاد نبرید. تغذیه کودکان در مراحل رشد آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به کارگیری روغن های گیاهی از جمله روغن زیتون به سلامت فرزند دلبندتان کمک فراوانی می کند. شما می توانید برای درست کردن تزیینات کیک و شیرینی مانند خامه، دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون را در نظر بگیرید.

نان ها

یکی از قوت های پر مصرف در سفره های ایرانیان، نان است. غذاهای خورشتی و وعده های روزانه با نان صرف می شود. چه بهتر که از روغن زیتون برای پخت نان خانگی استفاده کنید. به طور میانگین ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از روغن زیتون به ترکیبات خمیر نان اضافه شود.

یک نظر در “روغن زیتون مناسب برای پخت غذا کدام است؟

  1. ماجده گفت:

    واقعا روغن زیتون یکی از موجزات خداست و کیفیتتون عالیه دستتون درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.