آموزش

همه چیز درباره استفاده از روغن زیتون برای یبوست

روغن زیتون برای یبوست

زیتون یک میوه مدیترانه‌ای بسیار پُر‌خاصیت است که طبعی گرم و خشک دارد. بیشتر افراد تمایل دارند دانه‌های آن را در انواع سالاد و غذاها میل کنند. علاوه بر این، از روغن این میوه خوشمزه برای درمان بیماری‌ها از جمله بیماری های قلبی – عروقی، فشار خون، دیابت، انواع سرطان، ناراحتی های پوستی، آلزایمر، آلرژی، بیماری های چشمی و همچینن برای چربی‌سوزی و کاهش وزن، تسکین درد و زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود. علاوه بر این، طبق تحقیقات انجام گرفته درباره تأثیر روغن زیتون برای یبوست می توان گفت مصرف این روغن، جزء پرکاربردترین روش‌های درمان خانگی است. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا درباره مزایای این روغن طبیعی و خالص اطلاعات کامل‌تری را بدست آورید.

علل رایج بروز یبوست

امروزه بشر به دلیل زندگی شهری با بیماری های مختلفی دست و پنجه نرم می کند که یکی از آن‌ها یبوست است. از جمله عوامل مؤثر در بروز یبوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • کم تحرکی و نداشتن برنامه ورزشی مستمر در طول هفته
  • استرس و اضطراب ناشی از مشکلات و ناراحتی های متعدد
  • میل نمودن غذاهای حجیم به‌ویژه فست فود
  • ناراحتی دیابت و کم کاری تیروئید
  • اختلال و تغییرات هورمونی در دوران بارداری و بعد از آن
  • مصرف داروهای شیمیایی خاص
  • عدم مصرف آب کافی
  • کمبود فیبر
  • بیماری سندروم روده تحریک پذیر
  • جراحی

چنانچه افراد نتوانند در طول هفته بیش از ۳ بار دفع مدفوع کنند، از ناراحتی یبوست شکایت خواهند داشت. در این مواقع مدفوع فرد بیمار بسیار خشک، سفت و کم می باشد. در واقع براساس تعداد دفعات خروج مدفوع و میزان سفت بودن آن قادر به تشخیص بهتر یبوست خواهید بود. یبوست وضعیتی آزاردهنده برایتان به همراه دارد که ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد.

طولانی شدن یبوست منجر به مشکلاتی همچون پارگی های ریز در مقعد، بواسیر، افتادگی راست روده و انباشت توده حجیمی از مدفوع در آن گردد. چنانچه یبوست با مصرف روغن زیتون رفع نگردید، حتماً به پزشک متخصص دستگاه گوارش مراجعه نمایید. چراکه ممکن است این مشکل به خاطر بیماری های پنهان از جمله لوپوس، سرطان روده و غیره اتفاق بیفتد.

۴ فایده روغن زیتون برای یبوست

شاید با خوردن میوه های مسهل از جمله آلو، کیوی، انگور، انجیر، موز، گلابی، خرما، سیب رنده شده و … موقتاً از این اختلال دستگاه گوارش رهایی یابید. اما باید بگوییم روغن زیتون فرابکر یکی از مؤثرترین روش های درمان طبیعی به شمار می رود که در رفع مشکل یبوست کمک بسیاری می کند. به طور کلی روغن زیتون برای یبوست نه چندان شدید، به عنوان یک روان ساز عمل کرده که باعث افزایش لغزندگی مدفوع و حرکت راحت‌تر آن می شود.

  • التیام دهنده یبوست و نرم کننده مدفوع

روغن زیتون برای یبوست خاصیت بهبود بخشی و نرم کنندگی دارد. هرچه سن شما بالاتر برود بیشتر با مشکل یبوست مواجه خواهید شد. طبق بررسی های پزشکی که بر روی ۵۰ بیمار همودیالیزی مبتلا به یبوست انجام شده است، این افراد در طول یک ماه با مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر مدفوع نرم‌تری داشته و به راحتی آن را از مقعد دفع کردند.

در موردی دیگر بر روی افراد بالای ۵۰ سالی تحقیق کردند که بیش از سه بار در هفته اجابت مزاج داشتند. طبق این مطالعه مشخص گردید که آنها به طور مرتب در برنامه های غذایی روزانه خود روغن زیتون فرابکر مصرف کرده اند. در نتیجه به شما اطمینان خاطر می دهیم که روغن زیتون برای یبوست بسیار مؤثر بوده و تعداد دفعات مدفوع سخت را در طول هفته کاهش خواهد داد.

  • رفع انسداد روده

والدین بارها به خاطر عدم دفع راحت مدفوع کودکان خود با مشکل روبرو می شوند. این ناراحتی به دلیل تجمع بیش از حد مدفوع در روده ها اتفاق می افتد. در نتیجه روده کودک بیش از اندازه بزرگ شده و درد شکم را به همراه خواهد داشت. با گنجاندن روغن زیتون در برنامه غذایی کودکان، می‌توانید از رخ دادن چنین مشکلی جلوگیری کنید.

  • مصرف بدون عارضه روغن زیتون برای یبوست

مصرف طولانی و بیش از اندازه داروهای شیمیایی عوارض فراوانی دارد. حتی در بعضی موارد باعث تشدید یبوست در افراد می گردد. از آن جایی که روغن زیتون فرابکر از دانه های تازه درخت زیتون به دست می‌آید، نگرانی بابت عوارض ایجاد نمی کند. زیرا این روغن کاملاً طبیعی بوده و نقش به سزایی در درمان به موقع یبوست دارد. به این نکته توجه کنید که روغن زیتون برای یبوست را بیش از یک قاشق چای خوری در روز نباید میل کرد.

  • حفظ سلامت دستگاه گوارش

روغن زیتون فرابکر سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، ویتامین های E و K و آنتی اکسیدان می‌باشد. به همین خاطر است که روغن زیتون برای یبوست بسیار تأثیرگذار بوده و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت کل بدن کمک خواهد کرد. برای مثال روغن زیتون باعث تحریک کیسه صفرا شده تا با آزاد کردن صفرای بیشتر به هضم بهتر چربی ها کمک کند. از طرفی نقش محافظت کننده در غشای مخاطی روده را ایفا می کند تا فرد به هنگام دفع مدفوع سفت، آسیب نبیند.

روش های مصرف روغن زیتون برای یبوست

  • بهتر است هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر را میل کنید. چنانچه به یبوست شدید مبتلا شده اید در وعده قبل از شام یک قاشق اضافه از این روغن طبیعی را بخورید.
  • اگر طعم روغن زیتون را برایتان ناخوشایند است آن را با لیموی تازه مخلوط کرده و به همراه غذا یا سالاد نوش جان کنید.
  • کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید. شما می توانید روغن زیتون را با آب پرتقال ترکیب کرده و در وعده صبح با شکم خالی مصرف کنید. نوش جان کردن چنین معجونی باعث نرم شدن دستگاه گوارش و رفع هر گونه گرفتگی روده و یبوست می شود.
  • پیشنهاد می کنیم افراد مبتلا به یبوست روغن زیتون فرابکر را به همراه حبوبات، میوه ها و سبزیجات فیبردار مثل هویج، کلم بروکلی، کرفس، سیب، توت فرنگی و … استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.