آموزش

روش تهیه روغن زیتون فرابکر صفر تا صد

روش تهیه روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون از محصولات بسیار پرطرفدار در بین مردمان جهان است. شاید دوست داشته باشید که بدانید روش تهیه روغن زیتون فرابکر چگونه است. این شکل از روغن زیتون در واقع نوع سنتی و اصلی آن به حساب می‌آید و غنی‌ترین و ارزشمندترین شکل استخراج شده از دانه‌های زیتون می‌باشد.

طبق اسناد موجود، تولید روغن زیتون به بیش از 2000 سال پیش بر می‌گردد. برای اثبات این گفته می‌توان به روغن‌های دو هزار ساله که از اهرام ثلاثه به دست آمده اشاره کرد. البته در زمان‌های قدیم، کارخانه‌های بزرگ تولید این محصول وجود نداشته است. با استفاده از سنگ‌های بزرگ آسیاب و بهره‌گیری از نیروی گریز از مرکز کار روغن‌کشی صورت می‌گرفته است. از آنجا که شکل طبیعی استخراج، بهترین نوع آن است، متقاضیان خود را دارد. اما مسئله اصلی در این شیوه، عدم رعایت بهداشت به شکل صددرصد است که امری اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل اگر می‌خواهید از فواید بی‌شمار این ماده مغذی و سرشار از ویتامین استفاده کنید، باید به سراغ انواع صنعتی آن بروید. در کارخانه‌های بزرگ معتبر تولید این محصول، روش تهیه روغن زیتون فرابکر به شکلی کاملاً بهداشتی انجام می‌شود.

نکته جالب این است که هنوز هم از همان روش تهیه روغن زیتون فرابکر که در قدیم مرسوم بود، استفاده می‌شود. منتها برای کنترل بیشتر کیفیت و رعایت اصول بهداشتی، شیوه‌های مدرن هم به آن اضافه شده است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با روش تهیه روغن زیتون فرابکر یا همان ارگانیک آشنا کنیم.

با روغن زیتون فرابکر آشنا شوید

بگذارید در آغاز با تعریف این شکل از روغن زیتون آشنا شویم و بعد به توضیح در مورد روش تهیه آن بپردازیم. نام دیگر این روغن، اکسترا ویرجین است که همان شکل اصل سنتی روغن زیتون است. با کیفیت‌ترین، مفیدترین و به طبع گران‌ترین روغن زیتون موجود در بازار است. دلیل این ماجرا این است که در زمان استخراج، بیشترین میزان مواد مغذی را در درون خود حفظ می‌کند. کلمه ویرجین یا همان خالص، نشان از شیوه استخراج دانه‌ها زیتون دارد که بر اثر فشردگی روغن آن‌ها، خارج شده است. آنچه انواع مختلف این روغن از فرابکر، بکر و معمولی را از هم متمایز می‌کند، زیتون استفاده شده در آن‌ها نیست. درست است که بسته به اینکه زیتون در کدام منطقه آب و هوایی کشت شده است می‌تواند طعم‌های متفاوتی داشته باشد.

حتی می‌شود که عطر و بو و میزان سبزی رنگ آن، بسته به خطه کشت شده، کمی ‌مختلف از یکدیگر باشد. اما انواع این روغن به شکل استخراج آن باز می‌گردد و هر شکل در برگیرنده میزانی از ریز و درشت مغذی‌ها هستند. موادی که در نهایت ارزش غذایی هر کدام از اشکل استخراج شده این روغن از دانه‌های زیتون را نشان می‌دهند. در واقع بسته به میزان اسیدیته یا اسید اولئیک آزاد موجود در روغن‌های زیتون، انواع مختلف آن درجه‌بندی می‌شوند.

این شکل از روغن زیتون منبع بالای آنتی اکسیدان است و بالاترین میزان پلی فنول‌ها را در خود دارد. شبیه‌ترین مزه ممکن به زیتون را دارد و عطر و بوی آن بسیار قوی است.

روش تهیه روغن زیتون فرابکر و مراحل آن

برداشت دانه‌های زیتون

قدم اول برای این کار، برداشت دانه‌های زیتون و جدا کردن آن‌ها از درخت است. پر واضح است که هرچقدر زیتون‌های سالم‌تری را برای روغن‌گیری در نظر بگیرند، کیفیت بهتری هم به دست خواهد آمد. یادتان باشد، بهتر است از دانه‌های زیتون که روی درخت است استفاده شود، و از آن‌هایی که روز زمین ریخته شده است، استفاده نشود. بلافاصله پس از جداسازی از شاخه باید به سرعت به قسمت آسیاب جهت روغن‌گیری برده شوند. در این مرحله اگر زیتون‌ها با وسواس بوسیله دست انتخاب شوند و در ظرف مدت 4 ساعت خرد گردند، استاندارد طلایی حاصل شده است. این بخش مهم‌ترین قسمت برای داشتن بالاترین کیفیت عطر، مزه و رنگ است.

نکته: وقتی در روش تهیه روغن زیتون فرابکر کار چیدن زیتون با دست انجام می‌شود، مانع از زخمی‌شدن آن‌ها می‌گردد.

له کردن

در این قسمت از روش تهیه روغن زیتون فرابکر، دانه‌های چیده شده زیتون خرد می‌شوند. سورتینگ انجام می‌گردد، شاخه‌ها و هسته‌ها گرفته می‌شود و زیتون‌ها را در آب سرد می‌شویند. در آخر آن‌ها را خرد و له می‌نمایند. این کار با استفاده از غلطک‌های فولای بزرگ یا سنگ‌شکن‌های آسیاب انجام می‌شود. به این روغن، آب و مواد گیاهی دیگری می‌افزایند این کار آنقدر ادامه می‌یابد تا خمیر صاف نسبتاً غلیظی به دست آید. در این روش تهیه روغن زیتون فرابکر در ازای هر 4.5 تا 5 کیلوگرم زیتون حدود یک لیتر آب به کار می‌رود.

استخراج

خمیر به دست آمده باید با آب مخلوط شود تا به بیشترین میزان بازدهی تهیه روغن زیتون فرابکر برسد. با آرامی‌ هرچه تمام‌تر، این هم زدن به طور مداوم و لاینقطع باید صورت بگیرد. این کار باعث می‌شود امولسیون روغن و آب شکسته شود و به این علت نام این روش را سیستم پیوسته هم گذاشته‌اند.

در روش تهیه روغن زیتون فرابکر که به متد مدرن انجام می‌شود به جای آن سنگ‌های آسیاب از سانتریقیوژ استفاده می‌شود. فرآیندی مدرن که به کار استخراج سرعتی بیشتر می‌بخشد. خمیر با سرعت بالا چرخانده می‌شود، روغنی که از آب سبک‌تر است از آن جدا می‌گردد.

کلام پایانی

اصلی‌ترین نکته در روش تهیه روغن زیتون فرابکر، عدم به کارگیری حرارت و گرمادهی در استخراج آن است. هیچ ماده شیمیایی و هیچ گونه گرمادهی وجود ندارد. در نتیجه روغن زیتون فرابکر بالاترین میزان مواد مغذی را درون خود دارد.

در ضمن بعد از استخراج روغن زیتون فرابکر به مدت سی روز، درون ظروف کاشی با پوشش استیل ضد زنگ یا شیشه‌ای ریخته می‌شوند. به همین دلیل شما با روغنی فیلتر نشده و ارگانیک سر و کار دارید که طبیعی‌ترین شکل استخراج شده این روغن است. عطر، طعم و بافت آن فوق‌العاده است و رنگ سبز تیره طلایی دارد. وقتی وارد دهان می‌شود کمی ‌تلخ و گس است و تندی آن گلو را می‌سوزاند. بعد از چند دقیقه این حالت از بین می‌رود و تنها مزه دلنشین زیتون باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.