آموزش

اندر مزایای خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز

خوردن-یک-قاشق-روغن-زیتون-در-روز

روغن زیتون جزو روغن‌های گیاهی معروفی است که قدمت آن به هزاران سال پیش می‌رسد و در طب سنتی کاربرد  فراوانی دارد. در کشورهای مدیترانه‌ای مانند یونان، اسپانیا و ایتالیا خوردن روغن زیتون جزو عادت‌های روزانه آنها محسوب می‌شود به طوری که از واژه نوشیدن برای روغن زیتون استفاده می‌کنند. با توجه به خواص روغن زیتون برای تمام اعضای بدن در مصرف آن توصیه می‌شود روزی یک قاشق از آن خورده شود. در ادامه این مطلب از زرگون با ما همراه باشید تا بررسی کنیم خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز چه مزایایی برای بدن دارد؟

مزایای خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز

کمک به عملکرد دستگاه گوارش

اکثر ایرانیان از روغن زیتون به عنوان یک ماده غذایی در تهیه سس سالاد و در پخت و پز استفاده می‌کنند. اما اگر بدانیم که خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز چه فوایدی می‌تواند برای بدن داشته باشد، شاید بیشتر به مصرف آن توجه می‌کردیم. روغن زیتون یک ماده غذایی دارای چربی‌های سالم است که کلسترول خوب بدن را افزایش داده و کلسترول بد را کنترل می‌کند.

 

در واقع روغن زیتون  فرابکر به دلیل کالری بالایی که دارد در بدن باعث احساس سیری شده و باعث می‌شود مواد غذایی سبک‌تری قبل از خواب بخورید. همین امر به هضم غذا در دستگاه گوارش کمک کرده و از ایجاد یبوست در بدن جلوگیری می‌کند. ۳۴ درصد از افراد بالای ۶۰ سال به یبوست دچار می‌شوند که می‌توانند با نوشیدن روغن زیتون به جای مصرف دارو از فواید آن برای درمان یبوست‌شان استفاده کنند. برای خوردن روغن زیتون در طول روز می‌توانید آن را همراه با سالاد و سبزیجات پخته شده استفاده کنید و از فواید آن بهره ببرید.

بهبود کبد چرب

چربی موجود در روغن زیتون به هورمونی به نام  تبدیل می‌شود که این هورمون جزو اسیدهای الی بوده و در طول روده کوچک تولید می‌شود و باعث تبدیل چربی بد به چربی خوب می‌شود. به همین منظور اگر در طول روز از یک قاشق روغن زیتون استفاده کنیم هم به هضم غذا کمک کرده و هم کاهش وزن بی خطری را تجربه خواهید کرد و در نهایت کاهش وزن به بهبود کبد چرب نیز کمک می.کند.

کمک به دریافت چربی‌های سالم

اکثر مردمم به اندازه کافی در وعده‌های غذایی خود از چربی‌های ناسالم استفاده می‌کنند، اما بسیاری از دستورالعمل‌های غذایی توصیه به دریافت اسیدهای چرب غیر اشباع و اسیدهای چرب تک غیر‌اشباعی دارند که در روغن زیتون و برخی از آجیل‌ها وجود دارد. در واقع به طور کلی اگر بخواهیم ۲۰ تا ۳۵ درصد از کالری روزانه خود را به دریافت اسیدهای چرب تک غیر اشباع اختصاص دهیم، باید به خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز عادت کنیم. روغن زیتون یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که مصرف آن به سلامت قلب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

سم زدایی بدن

برخی از متخصصین تغذیه معتقدند خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز می‌‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند. برای بهرهگیری از فواید روغن زیتون باید اول صبح یک قاشق روغن زیتون را همراه با آب لیمو ترش تازه مصرف کنید. مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که خوردن روغن زیتون بکر و فرابکر از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و بروز سرطان را کاهش می‌دهد. دلیل آن این است که روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن است که به داشتن پوست سالم نیز کمک می‌کنند به طوری که با خوردن روغن زیتون به صورت روزانه می‌توانید تضمین کنید که روند پیری پوست‌تان کند شود.

بهبود پوست، استخوان، مو و ناخن

روغن زیتون نقش مهمی در ترمیم، تغذیه و آبرسانی مو و ناخن ‌های آسیب دیده دارد و به رشد سریع آنها کمک می‌کند. روغن زیتون را می‌‌توان به صورت ماسک بر روی مو و پوست استفاده کرد. اما بهترین و بیشترین تاثیر را زمانی بر روی بدن خواهد داشت که به صورت خوراکی مصرف شود. همانطور که گفتیم خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد مانند یک داروی ضد عفونی عمل کرده و پوست را جوان نگه می‌دارد و چین و چروک را از بین می‌برد.

نحوه صحیح مصرف روغن زیتون

اگر به تازگی شروع به خوردن روغن زیتون در وعده‌های غذایی کر‌ده‌اید بهتر است از روزی یک قاشق شروع کنید و آن را در وعده‌های غذایی خود  بگنجانید. به یاد داشته باشید که اگر خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز بیشتر شود ممکن است به مرور زمان باعث اضافه وزن و بروز بیماری‌های خطرناک شود. اما اگر جزو افرادی هستید که فعالیت بدنی بالایی دارید و متابولیسم بدن‌تان افزایش می‌یابد می‌توانید مقدار مصرف روغن زیتون را به مرور زمان افزایش دهید.

درمان بیماری‌ها با خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز

همانطور که همه ما می‌دانیم روغن زیتون دارای خواص بسیاری است که در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز از آن استفاده می‌شود. اما اگر به صورت مداوم خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز را ادامه دهیم چه بیماری‌هایی را می‌توانیم با آن درمان کنیم؟

  • یبوست
  • کبد چرب
  • درمان افرادی که دارای آرتریت هستند
  • کمک به افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند
  • کنترل سطح قند خون افرادی که دیابت دارند

بهترین زمان برای خوردن روغن زیتون

تا به‌ حال نظرات متفاوتی درباره زمان خوردن روغن زیتون داده شده است، اما با توجه به هر یک از خواصی که برای بدن دارد می‌توانید از آن در اول صبح به صورت ناشتا و یا شب قبل از خواب استفاده کنید. خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز و صبح ناشتا به هضم بهتر غذا در طول روز به شما کمک کرده و جذب مواد معدنی و مغذی مهم را برای بدن افزایش می‌دهد.

اما افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند می‌توانند خوردن روغن زیتون را به شب موکول کنند و از خواص ضد التهابی آن برای عملکرد بهتر بدن خود و استراحت با آرامش استفاده کنند. در نتیجه شما می‌توانید با توجه به گزینه‌ای که برای شما مناسب‌تر است روغن زیتون روزانه خود را صبح یا قبل از از خواب شبانه مصرف کنید.

2 نظر در “اندر مزایای خوردن یک قاشق روغن زیتون در روز

  1. بنیامین موسی نژاد گفت:

    سپاسگزارم….

    1. زرگون گفت:

      خوشحالیم که همراه ما هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.