آشپزی, غذاها

حتماً خامه زده شده با روغن زیتون را امتحان کنید! + طرز تهیه

خامه-زده-شده-با-روغن-زیتون

خامه یکی از پرطرفدارترین فرآورده‌های شیری است که از چربی آن در لایه‌های بالایی گرفته می‌شود. این محصول خوشمزه را برای وعده صبحانه یا تزیین روی کیک، شیرینی، خورش ها، سوپ، سس و … انتخاب می‌کنند. در بیشتر موارد برای آماده‌سازی انواع بستنی، دسر و نوشیدنی مثل اگ ناگ، میلک شیک، ساندی و … از خامه زده شده با روغن زیتون استفاده می‌شود. زرگون در این مطلب به آموزش این نوع از خامه می‌پردازد.

مقدمه ای درباره خامه لبنی

همان طور که می‌دانید شیر دارای درصد چربی بالایی است. تولید کنندگان با روش‌های سنتی و صنعتی، محصولات مختلفی مثل کره، سرشیر، خامه و بستنی را از شیر تولید می‌کنند. در گذشته برای تهیه خامه زمان زیادی صرف می‌شد تا ذرات چربی روی سطح شیر جمع شود. زنان خانه‌دار یا فروشندگان پس از جمع آوری چربی‌ها، فرآورده‌هایی مانند سرشیر و خامه را تهیه می‌کردند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه های صنعتی از طریق سانتریفوژ، اجزاء شیر جداسازی شده و فرآیند خامه‌گیری به راحتی صورت می‌گیرد.

خامه زده شده به نوعی نرم و سبک کردن همان خامه معمولی و ایجاد پف بیشتر از طریق همزن دستی، چنگال، بلندر یا میکسر است. گاهی اوقات از طعم‌دهنده‌های متفاوت مانند قهوه، پودر کاکائو، وانیل و … برای خوشمزه‌تر شدن آن استفاده می‌شود. روغن زیتون به غیر از پخت و پز برنج و خورش برای تهیه سس‌های مختلف، خامه، کیک و شیرینی هم مصرف می‌کنند. ترکیب خامه و روغن زیتون با یکدیگر به دلیل سرشار بودن از انواع ویتامین، پروتئین و کلسیم برای سلامتی بدن شما بسیار مفید خواهد بود. روش آماده‌سازی آن هم خیلی ساده و راحت است. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خامه زده شده با روغن زیتون

  • خامه                                   ۴۰۰ گرم
  • شکر یا پودر قند الک شده         ۱۰۰ گرم
  • روغن زیتون فرابکر                  ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

ابتدا آب خامه را جدا کرده و به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار دهید. پودر قند یا شکر را به همراه خامه سرد داخل کاسه‌ای متوسط بریزید. سپس با قاشق آن‌ها را هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر حل شوند. برای پف کردن خامه نیاز به ۳ الی ۵ دقیقه زمان دارید. شما می‌توانید با استفاده از یک چنگال، بلدر، همزن برقی یا میکسر این کار را انجام دهید. در این میان، روغن زیتون را به صورت قطره‌ای به خامه اضافه کرده تا فرم بگیرد. خط‌های ایجاد شده توسط همزن، نشان‌دهنده فرم گرفتن خامه است.

برای تهیه خامه زده شده با روغن زیتون به چند نکته مهم توجه کنید.

  • هم زدن طولانی خامه باعث تغییر رنگ آن به زرد شده و دیگر قابل مصرف نیست.
  • از سرمای یخچال یا فریزر برای سرد شدن خامه استفاده کنید. یادتان باشد درب ظرف را محکم کنید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند.
  • اضافه خامه سرد شده را برای مصرف مجدد باید هم بزنید تا به شکل اولیه دربیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.