آموزش

هر آنچه باید درباره حساسیت به روغن زیتون بدانید

حساسیت به روغن زیتون

به طور حتم مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی برای انسان مشکلاتی را به وجود می‌آورد. اگر چه روغن‌های گیاهی دارای خواص فراوانی هستند، اما گاهی اوقات در بدن ایجاد آلرژی می‌کنند. روغن زیتون دارای اسیدهای چرب تک غیر اشباع، آنتی اکسیدان، انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی است. استفاده افراطی در طبخ مواد غذایی یا مصرف غیر خوراکی باعث حساسیت به روغن زیتون در بدن می‌شود. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که نسبت به برخی مواد خیلی سریع دچار آلرژی می‌شوید، با ادامه مطلب همراه زرگون باشید.

درباره حساسیت به روغن زیتون

آلرژی یک وضعیت نرمال و شایع نسبت به گرد و غبار، عطر و بو، طعم‌های تند و حساسیت‌زا، گرده‌افشانی گل و گیاه، داروهای شیمیایی و … است. به طور کلی روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد، روغن زیتون، روغن بادام، روغن سیاه دانه و … دارای کیفیت بالا و کاملاً ارگانیک هستند. ترکیبات اصلی این روغن‌ها دارای مواد ضد آلرژی برای بدن انسان است. اما برخی مواقع به دلیل استفاده خوراکی یا موضعی زیاد آن‌ها عوارضی برای دستگاه‌های داخلی و پوستی مصرف‌کنندگان به دنبال دارد.

۱- حساسیت به پروتئین های روغن زیتون

یکی از شایع ترین موارد حساسیت به روغن زیتون، پروتئین موجود در آن است. مصرف خوراکی یا موضعی روغن زیتون در بدن انسان عکس العمل نشان می‌دهد. سیستم ایمنی فرد به طور خودکار شروع به حمله می‌کند. در نتیجه هیستامین و آنتی بادی‌ها برای سلامت بدن تولید می‌شوند. این نشانه‌ها بیانگر حساسیت به روغن زیتون در فرد مصرف‌کننده است. تا وقتی روغن زیتون دارای فواید فراوان است که به مقدار درست در پخت و پز یا درمان بیماری‌ها استفاده شود.

۲- ایجاد اگزما در پوست

مصرف نامتعادل روغن زیتون عوارض مختلفی را برای انسان بوجود می‌آورد. برخی از افراد بنا به دلایل مختلف دچار ناراحتی‌های پوستی می‌شوند. درمانگران ماساژ روغن زیتون را برای بهبود این بیماران توصیه می‌کنند. عدم توجه به مقدار تجویزی روغن زیتون مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. اگزما یکی از این عوارض است. نوعی تحریک پوست که به خاطر حساسیت به روغن زیتون با مصرف زیاد موضعی آن در بدن بیمار ایجاد می‌شود.

اگزما با خارش و التهاب شدید همراه است. بهترین درمان برای اگزما استفاده از کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کورتیواستروئید البته با تجویز پزشک باید مصرف شود. این مواد در مرطوب شدن و بهبود محل آسیب پوستی بسیار مؤثر هستند.

۳- اختلالات دستگاه گوارش

استفراغ، تهوع، باد شکم زیاد، اسهال، نفخ و درد در معده از جمله عوارض ناشی از حساسیت به روغن زیتون است. برخی مصرف کنندگان به دلیل استفاده بیش از اندازه و ساختار خاص این روغن گیاهی دچار ناراحتی‌هایی در دستگاه گوارش می‌شوند. بهترین روش درمانی گذشت زمان از موقع مصرف خوراکی روغن زیتون است. دفع کامل روغن زیتون به بهبود وضعیت اختلالات گوارش کمک می‌کند.

۴- کهیر پوستی

تاول یا کهیر یکی از عوارض شایع حساسیت به روغن زیتون است. بدن زمانی که آنتی هیستامین بالا در برابر روغن‌های مصرفی بیش از اندازه تولید می‌کند. در ناحیه مشخصی از پوست اندازه و شکل‌های مختلفی از کهیر ایجاد می‌شود. با فشار دادن منطقه کهیر پوستی، رنگ آن به سفید بر می‌گردد. این تاول‌ها تنها به مدت چند ساعت روی پوست باقی هستند. با گذشت یک شبانه روز به مرور محو می‌شوند.

دو نوع کهیر بر سطح پوست به وجود می‌آید. یکی به شکل لایه‌ای نازک آبکی و دیگری به صورت زخمی خشک. حساسیت به روغن زیتون به خاطر مصرف بیش از اندازه در برخی موارد با کهیر همراه است. چنانچه بعد از ۲۴ ساعت اثرات پوستی این عارضه درمان نشد، حتماً به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

۵- آسم و ناراحتی های تنفسی

افرادی که بدون در نظر گرفتن مشکلات تنفسی خود به استفاده از روغن زیتون در مواد غذایی می‌پردازند، باید منتظر ناراحتی‌های ناشی از حساسیت به روغن زیتون مانند درد سینه، التهاب ریه، خس خس، سرفه، کوتاهی یا کم توانی در تنفس نرمال باشند. برای درمان این عوارض، مصرف داروهای استنشاقی در کاهش التهابات، باز شدن مجاری تنفسی و برگشتن ریه‌ها به حالت عادی توسط پزشکان تجویز می‌شوند.

۶- افت فشار خون

متخصصان تغذیه، یکی از عوارض نادر مرتبط با حساسیت به روغن زیتون را افزایش ضربان قلب شدید یا افت فشار خون می‌دانند. این آلرژی غذایی به اسم آنافیلاکسی مشهور است. یک نوع حساسیت که ممکن است جان فرد را به خطر بیاندازد. روغن زیتون برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است. اما افراد عادی با استفاده زیاد آن دچار افت فشار می‌شوند. در صورت مشاهده هرگونه ناراحتی پس از مصرف روغن زیتون و افت فشار با اورژانس تماس گرفته یا به پزشک مراجعه کنید.

۷- ناراحتی های پوستی

روغن زیتون یک روغن گیاهی پرخاصیت و محبوب در بین مردم است. در برخی موارد استفاده موضعی برای مصرف کنندگان، ایجاد حساسیت به روغن زیتون می‌کند. در صورت پدیدار شدن جوش‌های زیر پوستی، آکنه و التهاب ناشی از ماساژ روغن زیتون از مصرف آن خودداری شود.

۸- ایجاد اختلال در بدن

همان طور که می دانید روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب تک غیر اشباع است. مصرف بیش از دو قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز برای سلامت بدن مضر خواهد بود. بیماری‌هایی نظیر حمله قلبی، چاقی افراطی، سردرد، حالت تهوع و التهاب از جمله عوارض حساسیت به روغن زیتون گزارش شده است.

البته میزان چربی موجود در روغن زیتون به صورت نرمال هیچ مشکلی برای انسان به وجود نمی‌آورد. اما هر چقدر میزان اسید حاوی لیپوپلیسکاریدز آن در خون بیشتر شود، بالطبع التهاباتی را در بدن ایجاد می‌کند. متخصصان تغذیه به افراد چاق توصیه می‌کنند که در مصرف روغن زیتون محتاط باشند. چراکه استفاده زیاد آن باعث مسدود شدن کیسه صفرا و ایجاد سنگ خواهد شد. افزایش وزن نیز از دیگر ناراحتی‌های حساسیت به روغن زیتون در مصرف‌کنندگان است. قبل از قرار دادن روغن زیتون در سبد غذایی خانواده با پزشک تغذیه مشورت کنید.

اگر هیچکدام از مشکلات بالا را ندارید و میتوانید مصرف روزانه خود را در حد اعتدال نگه دارید، پیشنهاد ما استفاده از روغن زیتون های فرابکر و بکر است. این دو نوع روغن زیتون، از بهترین روغن زیتون های مصرفی خوراکی هستند که می توانید در انواع غذاها، سالادها و سس ها مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.