آموزش

آیا از روی بوی روغن زیتون می توان اصل بودن آن را فهمید؟

بوی روغن زیتون

بیشتر ما می دانیم که روغن زیتون با کیفیت دارای عطر و بوی خاصی است. اما آیا بوی روغن زیتون از جمله نشانه های خالص و استاندارد بودن آن محسوب می شود؟ آیا روغن زیتون های بدون بو برای مصرف خانگی مناسب هستند؟ حتی ممکن است برای بعضی از افراد بوی روغن زیتون آلرژی زا باشد. آیا افراد حساس می توانند به راحتی از روغن زیتون استفاده کنند؟ روغن زیتون سالم و طبیعی چه بویی دارد؟ آیا می توان ادویه جات یا مخلفات را برای کاهش بوی روغن زیتون اصل در پخت غذاها یا مواد غذایی سرخ کردنی به کار برد؟ با ادامه مطلب همراه زرگون باشید تا به سوالات شما پاسخ داده و تمام شک و شبهات در اینباره را پایان دهیم.

همه چیز درباره روغن زیتون از صفر تا صد

زیتون یک میوه مدیترانه ای پرخاصیت و مقوی است که طرفداران زیادی در بین مردم جهان دارد. میوه های این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، E، K ، D، املاح معدنی، آنتی اکسیدان، چربی های تک غیر اشباع، امگا ۳ و ۶، اولئیک اسید و خواص ضد التهابی است. علاوه بر آن، روغن زیتون در سبد غذایی خانوارها برای سرخ کردن یا پخت و پز مواد غذایی و ترکیبات انواع سالاد، پاستا و … جایگاه ویژه ای دارد. فرآیند روغن گیری از به هم فشردن دانه های زیتون به دست می‌آید. در گذشته این کار با استفاده از سنگ‌های بزرگ انجام می‌گرفت. اما با پیشرفت تکنولوژی، روغن زیتون بدون دخالت مستقیم انسان و تنها با کنترل برنامه‌های نرم افزاری دستگاه‌ها در بسته بندی‌های مختلف به بازار مصرف عرضه می شود.

در حال حاضر با توجه به نوع مصرف خانگی یا صنعتی این روغن طبیعی می توان از انواع روغن زیتون فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و تفاله زیتون استفاده کرد. روغن زیتون فرابکر و بکر برای پخت و پز غذاها یا مصارف درمانی خوراکی کاربرد بیشتری دارد. اگر از بیماری های گوارشی (یبوست، التهاب معده و انسداد روده)، قلبی – عروقی، کنترل قند خون، آلزایمر، افسردگی، چاقی یا لاغری بیش از حد، دردهای عضلانی، پوکی استخوان، سرطان ها، فشار خون بالا، سنگ کلیه، ناراحتی های پوستی و … در رنج هستید. باید گفت که تأثیر شگفت انگیز روغن زیتون در درمان بیماری های مختلف به اثبات رسیده است.

روغن زیتون چه استفاده هایی دارد؟

روغن زیتون در دو نوع خوراکی و موضعی تولید می‌شود. یکی از روغن های گیاهی مفید و بدون عوارض خطرناک برای سلامتی که می توان به راحتی در پخت انواع برنج و خورشت استفاده کرد. نگران بوی روغن زیتون در غذاها نباشید. چراکه کیفیت خوب و عطر دل انگیز این روغن طبیعی به هنگام پخت یا سرخ کردن مواد غذایی و افزودنی‌های سالاد باعث خوش طعمی و لذت‌بخشی هرچه بیشتر آن خواهد شد.

امروزه تولیدکنندگان صنایع بهداشتی و زیبایی، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از عصاره زیتون و روغن آن در ترکیبات اصلی محصول های خود استفاده کنند. انواع شامپو، صابون، ژل، پدهای مختلف، کرم های نرم کننده دست و صورت، ضد آفتاب، ماسک های متنوع و … در زمره تولیدات این صنعت قرار می‌گیرند. ماساژ درمانی یکی از شیوه‌های دست‌یابی به سلامت جسم از طریق مصرف موضعی روغن زیتون است. چنانچه دردهای عضلانی در نواحی مختلف بدن (دست، گردن، کمر، زانوها و …)، چین و چروک صورت، جوش و کک ها، سیاهی دور چشم، ترک پا، شوره سر، شکنندگی، خشکی و ریزش مو برایتان آزاردهنده است. حتماً به طور مرتب از روغن زیتون برای ماساژ و بهبود آلام خود استفاده کنید.

به این نکته توجه کنید که هر چقدر کیفیت و خلوص روغن زیتون بالاتر باشد ارزش غذایی و به طبع قیمت آن افزایش می‌یابد. به طور یقین روغن زیتون فرابکر بهترین نوع روغن زیتون است که از سالم ترین میوه های درخت زیتون تولید می شود. تفاله‌های زیتون جزء انواع بی کیفیت تر روغن زیتون به شمار می رود. در روزگاران قدیم از این نوع روغن زیتون برای سوخت چراغ و تولید گرما استفاده می‌کردند. اما امروزه کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی از جمله مصرف کنندگان پرطرفدار تفاله زیتون هستند.

بوی روغن زیتون ، راهی مطمئن برای تشخیص کیفیت

بهترین ابزار برای شناخت روغن زیتون اصل و سالم، یاری گرفتن از حس بویایی است. بوی روغن زیتون یکی از راههای قابل قبول برای تست روغن زیتون با کیفیت به شمار می‌رود. البته طعم و مزه نیز گواه بر  سلامت روغن زیتون بدون تصفیه و افزودنیهای شیمیایی می باشد.

تست مزه تند و فلفلی، گسی و تلخی روغن زیتون با تست ارگانولپتیک یا ارزیابی حسی امکان پذیر است. گس بودن روغن زیتون نشانه‌هایی مانند خشکی، جمع شدگی و زبری محیط دهان را به همراه دارد. شایان به ذکر است که نمی توان رنگ روغن زیتون را به عنوان معیاری دقیق در نظر گرفت. زیرا تنوع ظاهر و رنگ دانه های برداشت شده از چندین درخت زیتون در این امر تأثیرگذار خواهد بود.

دو روش ساده برای تست بوی روغن زیتون

کشاورزان برای آماده سازی و مراحل تولید روغن زیتون خالص و مرغوب، دانه های درشت، سالم و تمیز آن را جداسازی می کنند. هر چقدر فرآیند روغن گیری از میوه های زیتون در کارخانه ها براساس استاندارهای کیفی انجام شود. کیفیت، عطر و بوی روغن زیتون تولید شده بیشتر مورد رضایت مشتریان قرار می گیرد.

در ادامه مطلب به روشهای تشخیص آسان کیفیت روغن زیتون خوب آشنا می شوید:

  • ابتدا مقداری از روغن زیتون تهیه شده را داخل یک ظرف کوچک مانند فنجان بریزید. روی آن را با نایلون یا پارچه تمیز بپوشانید. سپس برای چند لحظه آن را در دست هایتان نگه دارید. این کار تا زمانی ادامه پیدا کند که به سطح دمای بدنتان برسد. در آخرین مرحله می توانید بوی روغن زیتون درون فنجان را با نفسی عمیق استشمام کنید. در صورت اصل بودن روغن زیتون به خاطر تلخی زیاد احتمالاً به سرفه می افتید.
  • دومین روش برای آزمایش مرغوبیت روغن زیتون، قرقره کردن مقداری از این روغن در دهان است. بعد با استشمام بوی روغن زیتون آن را تست کنید. البته حواستان باشد این مرحله، بدون بلعیدن این روغن طبیعی انجام شود. در صورت حس کردن مزه کپک زدگی یا مانده بودن روغن زیتون از مصرف آن جداً خودداری کنید. ترشیدگی و فساد روغن زیتون نشانه عدم مرغوبیت محصول است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید راهنمای جامع زرگون درباره تشخیص حسی کیفیت روغن زیتون را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.